Episcopul Anton Durcovici în celula închisorii de la Sighet
În numărul trecut al revistei, cercetătoarea dr. Andrea Dobeș de la Sighet a publicat un fragment dintr-o mărturie a preotului iezuit Otto Canisius Farrenkopf (1888-1967), despre ultimele trei luni din viața episcopului Anton Durcovici.
Menționăm faptul că în anul 1955, aflat pentru puțin timp în libertate, pr. Farrenkopf a redactat un text memorialistic intitulat Însemnări din lupta Bisericii Catolice împotriva comunismului. Manuscrisul a fost confiscat de Securitate, iar astăzi, textul în cauză se păstrează în Arhiva CNSAS, dosar Informativ 165734, vol. 1. În perioada 18 septembrie - 15 noiembrie 1951, ep. Anton Durcovici a fost încarcerat la Penitenciarul Sighet, într-o celulă comună (probabil, nr. 18, parter), alături de vicarul general al Diecezei de Alba-Iulia, Mons. Alajos Boga, parohul de Brașov, Vasvári Aladár, generalul Eugen Zwiedenek și pr. Otto Canisius Farrenkopf. Se cunoșteau între ei, iar pr. Farrenkopf fusese unul dintre colaboratorii apropiați ai rectorului A. Durcovici.
În capitolul intitulat În celula închisorii, ca într-o mănăstire, din lucrarea memorialistică a pr. Farrenkopf citată mai sus, document ce ne-a fost pus la dispoziție de dr. Andrea Dobeș, autorul menționează alte aspecte privitoare la colegul său de celulă, episcopul de Iași, A. Durcovici: "Câte cinci am rămas împreună și am format o comunitate, cu ordine fixă de zi pentru rugăciune, studiu și recreere. Excelența sa Anton Durcovici ne-a ținut cursuri de filozofie și de teologie. Ce delecțiune, când el cu mintea sa clară și inima sa caldă a propus adevărurile credinței. A vorbit și despre planurile sale în viitor. Pentru a putea da preoți buni și bine pregătiți, voia să introducă în seminar un an de noviciat, cu exerciții spirituale de o lună, cum este în mănăstire. Se gândea, pentru a le da o viață mai adâncă, religioasă să deschidă două clase de exerciții spirituale, una la Călugăra, pentru bărbați, și alta la Hălăucești, pentru femei. Iar Săbăoanii, cei cu biserica mare, să fi fost aleși drept loc de pelerinaj, în cinstea inimii neprihănite a Preacuratei. Dorea ca în ziua sărbătorii de la 22 august să se organizeze acolo pelerinaje din toată Moldova.
În luna sfântului Rozariu, în octombrie, toți cinci am ținut exerciții spirituale. În fiecare zi am predat trei meditații. Bunul Dumnezeu ne-a binecuvântat, răsplătindu-ne cu o mare și surprinzătoare bucurie. Părintele Vasvári l-a visat pe Sfântul Părinte Pius al X-lea. Iar pentru că acest papă lucrează atâta ca credincioșii să primească cât mai des sfânta Cuminecătură, parohul din Brașov își puse speranța în Dumnezeu, ca, prin mijlocirea slujbei sale credincioase, să ni se împlinească dorința de a se celebra măcar o dată sfânta Liturghie. În acest scop a făcut o novenă. În ultima zi a novenei a venit o comisie din București, care permisese ca Mons. Durcovici, grav bolnav, să primească o sticluță cu vin tonic. Am examinat eticheta, pe care sta scris, lângă alte elemente: 70% vin natural, adică materia valabilă și permisă în împrejurările noastre. Am celebrat ca în catacombe, pe ascuns, cu frică, nu cumva de a fi deranjați. Haine preoțești nu am avut, ci haine de deținuți. Carte nu am avut. Un pat ne-a fost altar. O batistă, antimis. O cană, potir. O lingură, disc. În loc de hostie, pâine de toate zilele.
Pentru Mons. Anton Durcovici aceste sfinte Liturghii au fost chiar viaticul!".
La scurt timp după acest eveniment emoționant, ep. Anton Durcovici va fi scos din celula comună, nr. 18, fiind izolat în "celula morții", unde va deceda în condiții dramatice, la 10 decembrie 1951.
În ceea ce-l privește pe pr. Farrenkopf, acesta a părăsit Penitenciarul Sighet în februarie 1952, fiind transferat în alte închisori comuniste.
Dr. Dănuț Doboș