Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Posta redactiei -

Răspundem cititorilor

- Ne-au scris de sărbători: Galina P. Pajura (București); Eveline Mărculescu (Galați); Elena Dascălu (Iași); Antonia Ștefania Georgescu (Moinești); Erwin Josef Țigla (Reșița); pr. Dominic Hîrja (București); pr. Ioan Pop (Lugoj); Acțiunea Catolică (Iași); Surorile Misionare (Butea); Congregatio Jesu (Popești-Leordeni și Rădăuți); Surorile "Sfântul Carol Borromeu" (Gioseni); Surorile lui Isus Răscumpărătorul (Onești); Surorile "Inimii Neprihănite" și copiii de la Casa "Sfântul Iosif" (Odorheiul Secuiesc); Viorica Făgărășanu și Vasile Creța (București); Trandafira Rufă și fam. Niculescu (Constanța).

Vă mulțumim pentru gândurile trimise!

- Angela Dumea (e-mail). "La Universitatea Yale este un vitraliu creat de Louis Comfort Tiffany intitulat Educația, în care sunt prezentate în armonie știința (personificată prin devotament, muncă, adevăr, cercetare și intuiție) și religia (personificată prin puritate, credință, speranță, venerație și inspirație). Și eu am considerat întotdeauna că știința și credința nu sunt două noțiuni care se exclud reciproc, ci, dimpotrivă, una se completează pe cealaltă. Iată de ce nu mi-a plăcut deloc formularea din numărul din octombrie 2011 al revistei "Lumina creștinului" de la p. 25 din cadrul rubricii "Poșta redacției": "Biserica Catolică face separație clară între știință și credință. Ca atare, nu intră în competența Bisericii să se ocupe de știință, precum nu intră nici în competența științei să se ocupe de credință". Sunt convinsă că nu aceasta a fost intenția autorului articolului, dar se poate induce ideea că știința și religia sunt antagonice, că unde este știință, nu încape credință... Este ceea ce a încercat comunismul să inoculeze în mintea oamenilor: că a fi credincios înseamnă a fi retrograd, înapoiat, descurajând astfel manifestarea credinței. Or, nu este așa, au demonstrat-o atâția oameni de știință credincioși. Cred că este bine să se aducă unele lămuriri pentru că se poate înțelege greșit. În ceea ce mă privește, voi continua să-mi învăț copiii că știința și religia se completează reciproc: una ne învață despre creație și legile ei, alta despre Creator și însușirile lui".

Apreciem mult că citiți revista "Lumina creștinului". Cu privire la raportul dintre credință și știință suntem de aceeași părere cu dv. Cele două nu se exclud, merg împreună. Ceea ce s-a notat în pagina citită de dv. este același lucru cu cele exprimate de dv. la finalul mesajului: "Una ne învață despre creație și legile ei, alta despre Creator și însușirile lui". În aceasta stă "separația": una se ocupă de ceva și cealaltă de altceva. Așadar, în răspunsul respectiv nu se vorbește de antagonism sau opoziție, ci de separație în sensul exprimat mai sus. Vă mulțumim!

- Dorin Martea (e-mail). "Am și eu două întrebări: 1) Dacă un credincios n-a participat la o sărbătoare de poruncă are voie să se împărtășească? 2) Un preot are dreptul să consume salam în timpul postului? Pur și simplu am văzut aceasta personal".

1) Depinde din ce cauză n-a participat la Liturghie... Dacă a fost bolnav sau în spital e una, dacă a neglijat e altceva. Ca să ne putem împărtăși trebuie să avem sufletul curat. Apostolul Paul spune în Scrisoarea către Corinteni că fiecare trebuie să ne cercetăm și apoi să ne apropiem de sfânta Împărtășanie. Una dintre poruncile Domnului spune: "Adu-ți aminte să sfințești ziua Domnului". Dacă o călcăm în mod voit, evident că nu ne mai putem apropia de sfânta Împărtășanie.

2) În Biserica Catolică, postul înseamnă tăcere, reflecție, meditație la ceea ce va avea loc, citirea Scripturii. Înseamnă, de asemenea, îmbunătățirea relațiilor cu ceilalți: cu vecinii, în casă etc. În general, catolicii au abstinență de carne vinerea. În două zile pe an (Vinerea Mare și Miercurea Cenușii) trebuie să renunțe, pe cât posibil, la toate mesele. Așadar, dacă ați văzut un preot catolic mâncând carne în timpul Adventului și nu era o zi de vineri era totul în ordine.

- Dana Lorena (e-mail). "Dacă l-am iubi pe Dumnezeu, pe Isus, nu l-am numi miel. Prin puterea cuvântului dacă va apărea chiar ca un miel? Oare unui om îi place să-l vadă pe Isus răstignit pe cruce? Povestind nepoților mei despre răstignire au început să plângă. Cumnata mea mi-a zis că mai bine nu le mai povestim! Semnul nazist a fost interzis tocmai din respect pentru cei care au suferit. Oare îl iubim pe Dumnezeu, arătând mereu, în orice loc, cum l-am batjocorit pe Isus și-l batjocorim în continuare expunându-l aproape dezbrăcat? Prin aceasta propovăduim un Isus mort, cu izbânda diavolului! Nu aceasta era menirea lui, să se răstignească, ci să-l cunoaștem pe Dumnezeu Tatăl prin Cuvânt. Dar s-a știut că va fi răstignit. Suntem liberi. Credeți că dacă nu era răstignit nu s-ar fi împlinit menirea? Dar Moise a întors mânia idolatrilor! Ce căutăm cu icoane ca să ne încurcăm în fața copiilor? Nepoata mea de 12 ani văzând o icoană și spunându-i că-i Maica Domnului mi-a spus categoric că ea o știe din altă icoană și că arată altfel! Isus s-a schimbat la față!".

Trecând peste faptul că nu v-ați semnat și nu v-ați prezentat numele real, nu cred că am înțeles bine la care întrebare ar trebui să vă răspundem mai întâi. În Sfânta Scriptură, pe care ne place să credem că ați citit-o, este notat că Ioan Botezătorul îl arată într-o zi pe Isus și spune: "Iată Mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii" (In 1,29). Mielul este Mântuitorul care a venit la noi, cel care s-a jertfit pe cruce, cel care "este blând și smerit cu inima". Așa l-a văzut și profetul Isaia (53,7), ca un miel nevinovat care își dăruiește viața: "Când a fost chinuit și asuprit, n-a deschis gura deloc, ca un miel pe care-l duci la măcelărie și ca o oaie mută înaintea celor ce o tund, n-a deschis gura". Cu privire la cruce, probabil că nu le place să privească la cruce celor care nu vor să-și schimbe viața. Pentru aceștia privitul la cruce este ca un fel de amintire a păcatelor lor și aceasta nu doresc. Să sperăm că dv. nu faceți parte din această categorie. Oricum, apostolul Paul spune că el se mândrește cu crucea: "În ce mă privește, departe de mine gândul să mă laud cu altceva decât cu crucea Domnului nostru Isus Cristos, prin care lumea este răstignită față de mine, și eu față de lume!" (Gal 6,14), iar în altă parte subliniază: "Căci mulți, despre care v-am vorbit adeseori, iar acum vă spun și plângând, se poartă ca dușmani ai crucii lui Cristos" (Fil 3,18). La fel și cu privire la propovăduirea lui Cristos mort, care apoi a înviat. Moartea lui Cristos arată jertfirea sa pentru noi, învierea ne vorbește de puterea lui de a ierta. Același apostol spune: "Noi propovăduim pe Cristos cel răstignit, care pentru iudei este o pricină de poticnire, și pentru neamuri, o nebunie" (1Cor 1,23). Vă recomand, prin urmare, să vă preocupați mai mult de ce spune Scriptura, nu ce spune cumnata. Între semnul nazist și cruce este o mare diferență, peste care ați trecut cu ușurință. Zvastica i-a făcut pe oameni să sufere. Crucea este semnul mântuirii, prin ea Cristos a adus eliberarea oamenilor din păcate. Icoanele nu încurcă pe nimeni, dimpotrivă ajută la a înțelege mai bine lumea lui Dumnezeu. Au fost alții înaintea dv. care au luptat împotriva icoanelor. Aceștia se numeau iconoclaști. Pentru a rezolva problema, episcopii din întreaga lume s-au adunat în Conciliul de la Niceea (24 septembrie - 13 octombrie 787). A fost stabilită, cu acea ocazie, tradiția potrivit căreia "pot fi expuse imagini demne de venerație și sfinte, în culori, în mozaic și în alte modalități potrivite, în sfintele Biserici ale lui Dumnezeu, pe vasele și veșmintele sacre, pe ziduri și pe mese, în case și pe străzi". Așa cum bunicii dv. nu au fost încurcați cu privire la icoane și la cruce și nici pe dv. nu v-au încurcat, suntem convinși că nici nepoata nu se va încurca. Important este să nu o duceți dv. în eroare prin ideile care în mod sigur nu din Scriptură sau de la Biserică le-ați primit. Vă dorim gânduri bune!

- Ghe. Vasilescu (e-mail). La cele scrise de dv. cu privire la rolul sfântului apostol Petru în Biserică, vă răspundem următoarele. Scott și Kimberly Hahn sunt doi teologi protestanți americani care s-au convertit la catolicism după multe studii. El, profesor de Sfânta Scriptură, în anul 1986; ea, teolog, în anul 1990. Ei au scris povestea lor de căutare a adevărului într-o carte tradusă în limba română: Drumul nostru spre Biserica Romei, Ed. "Galaxia Gutemberg", 2010. Până și ei au observat același argument sesizat mai înainte de sfinții părinți: "Evanghelia după Matei subliniază rolul lui Isus ca urmaș al lui David și ca rege al lui Israel, care a fost trimis de Tatăl său pentru a aduce împărăția lui Dumnezeu. Cred că Matei 16,17-19 ne arată cum Isus înfăptuiește împărăția. I-a dat lui Simon trei lucruri: în primul rând un nou nume Petru (Piatră), în al doilea rând făgăduința că va zidi o Biserică pe Petru, iar în al treilea rând cheile împărăției cerurilor. Tocmai cel de-al treilea punct mi se pare atât de interesant. Când Isus vorbește despre cheile împărăției cerurilor, se referă la un pasaj important din Vechiul Testament, Isaia 22,20-22, unde Ezechiel, urmașul tronului lui David și regele Israelului de pe vremea lui Isaia, îl înlocuiește pe mai marele palatului, Șebna, cu unul nou, pe nume Eliachim. Fiecare știa care dintre membrii palatului va trebui să preia funcția de conducător, acesta urmând să primească cheile. Predându-i lui Petru cheile împărăției cerurilor, Isus a pus bazele funcției de conducător, care să administreze Biserica, aceasta reprezentând împărăția sa pe pământ. Astfel, cheile sunt un simbol pentru oficiul și primatul lui Petru, care trebuiau predate urmașilor săi; așa s-a întâmplat de-a lungul veacurilor" (p. 96).



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat