Răspundem cititorilor
- D. T. (e-mail). "Sunt credincios greco-catolic și am procurat cele trei cărți ale pr. Krempa, apărute la editura dv. Nu știu însă cum trebuie citite predicile de fiecare zi, în funcție de anul I ferial, respectiv anul II ferial. Ce înseamnă, de fapt, acești ani? Sunt abonat la publicația "De la răsărit până la apus" și n-am înțeles legătura cu predicile din cărțile pr. Krempa. Aș dori să-mi dați câteva indicații pentru o lectură corectă a predicilor de fiecare zi".
Apreciem mult faptul că v-ați făcut rost de cărțile lui Krempa și că sunteți abonat la publicația "De la răsărit până la apus". Meditațiile din Krempa se referă la lecturile care se citesc în fiecare zi în Biserica Romano-Catolică, adică din ritul latin. Sfânta Scriptură a fost astfel împărțită încât un credincios care participă la Liturghie în fiecare zi să o asculte aproape în întregime. În fiecare zi de lucru (luni - sâmbătă) se citesc două lecturi: prima din Vechiul Testament sau din Noul Testament (în afară de evanghelii), a doua din evanghelii. Primele lecturi din zilele de lucru au fost împărțite în doi ani. Anii cu număr impar (de exemplu 2011) constituie anul I, iar anii cu număr par (de exemplu 2012) constituie anul II. Evanghelia este aceeași în anul I și în anul II. Un an liturgic începe cu prima duminică din Advent și se termină cu solemnitatea Cristos, Regele Universului (săptămâna a 34-a de peste an). Cărțile părintelui Krempa cuprind meditații pentru zilele din timpul săptămânii, cele din anul I se citesc în anii impari, iar cele din anul ferial II se citesc în anii pari. Anul acesta se citesc meditațiile din anul II. De exemplu, în prima săptămână din noiembrie am fost în săptămâna a 31-a de peste an. Ca atare, s-a citit de la săptămâna a 31-a de peste an, pag. 183-184 din volumul 2. Când în calendar este o sărbătoare sau un sfânt important, meditația se poate lua din volumul 3. De exemplu, la 1 noiembrie, solemnitatea Toți Sfinții, meditația a fost din vol. 3, pag. 175. În publicația "De la răsărit până la apus" de anul acesta sunt inserate fragmente din Krempa. În această publicație puteți urmări săptămâna și ziua în care vă aflați. Mai rămâne să vă spunem că pentru cei care vin doar duminica la biserică, lecturile din Sfânta Scriptură sunt astfel împărțite încât să parcurgă și ei aproape întreaga Scriptură. În fiecare duminică sunt trei lecturi: primele două sunt din Vechiul și din Noul Testament (în afară de evanghelii). Lecturile sunt împărțite în trei ani: A, B și C. Acum suntem în anul C și are prioritate Evanghelia după sfântul Luca, în anul A - Evanghelia după Matei, iar în anul C - Evanghelia după Marcu. Evanghelia după Ioan este citită în timpul Paștelui și în unele duminici din timpul anului.
- C.C. (Satu Mare). Am 36 de ani și sunt botezat creștin ortodox, dar studiez și cărți spirituale care aparțin altor concepții religioase. Mă preocupă problema răului din lume, precum și mântuirea sufletului. Există o întrebare la care aș dori să știu răspunsul dat de dv. privitor la problematica sufletească. Desigur că omul are dialoguri interioare, întrebări și răspunsuri. O întrebare mi se pare mie foarte grea: Dacă diavolul te-ar întreba: Ce dorești în schimbul sufletului tău? Care este cel mai bun răspuns? Sigur că această întrebare nu se naște în fiecare om, dar este o întrebare bună, după părerea mea. Este ca și o tranzacție propusă de diavol, nu-i așa? Și nici chiar Cristos nu a scăpat probelor propuse de diavol, darămite noi oamenii de rând. Reamintesc că Isus Cristos ne-a spus că cine își va pierde sufletul pentru mine, îl va câștiga și cine vrea să și-l salveze îl va pierde. Credința mea este că la un moment dat toți oamenii vor fi provocați cu această întrebare. Iar cu un răspuns nesincer nu poți păcăli entitățile spirituale, nu-i așa? Totodată cred că nu este de glumit cu asemenea chestiuni, fiind în joc cel mai de preț dar al omului, sufletul. Vă doresc numai bine și aștept răspunsul dv. oricare ar fi el. Vă mulțumesc!".
Este de apreciat faptul că vă preocupați de mântuire, de a cunoaște spiritualitatea altora și că vă puneți întrebări cu privire la răul din lume. Nu știm dacă diavolul ne-ar întreba direct ce vrem în schimbul sufletului. Scriptura și tradiția Bisericii ne arată că el ne ispitește și ne atrage la rău. Important este să ne amintim de exemplul pe care îl dați dv.: ispitirea lui Cristos. El s-a lăsat ispitit de diavol pentru a ne fi model și pentru a ne arăta că printr-o voință ancorată în voința lui Dumnezeu îl putem înfrânge și noi pe diavol. Domnul a biruit folosind câteva metode pe care le putem folosi și noi în luptele noastre. Isus de fiecare dată îi răspunde cu un text din Scriptură. Este important să avem mintea și inima impregnate de Sfânta Scriptură.
Isus face o alegere clară pentru a fi fidel drumului său: știa cine este, de unde vine și ce are de făcut. Asta ne va ajuta și pe noi să ne amintim că suntem copii de Dumnezeu, că am primit un Botez și că suntem destinați pentru cer. Îndemnul din Sfintele Scripturi se repetă: Vegheați! Aceasta înseamnă a ne mări atenția și a face distincția între lucrurile bune și cele rele. Apoi rugăciunea ne ajută să mergem pe drumul drept. "Vegheați și rugați-vă ca să nu cădeți în ispită". Suntem convinși că dv. veți face așa și ne rugăm să fiți mereu de partea binelui. În al doilea rând, Cristos nu ne spune în Evanghelie să ne pierdem sufletul pentru el, ci viața, adică să nu punem preocupările pământești sau cele care ne aduc o siguranță relativă mai presus de persoana sa și de evanghelie. Cei care aleg să-și piardă viața pentru Cristos sunt cei care aleg să trăiască o viață după evanghelie, murind pentru această lume și pentru tentațiile ei. Dacă mai aveți întrebări nu ezitați să ne scrieți. Vă dorim har și binecuvântare de la Domnul!
- Maria G. (Galați). "Aștept de mai bine de doi ani de zile să mă confirme părintele paroh Cristian Blăjuț din parohia mea, însă îmi zice că așteaptă răspunsul de la episcopia romano-catolică. Mulțumesc!".
Dacă ați fost botezată în Biserica Romano-Catolică puteți primi taina sfântului Mir în urma unei pregătiri catehetice. Mirul îl conferă episcopul după un program care este anunțat în fiecare an în revista aceasta și pe site-ul Episcopiei de Iași (www.ercis.ro). În funcție de mărimea parohiei și de numărul candidaților, parohiile sunt programate la un an, la doi, la trei sau la patru ani. Dacă în Galați conferirea Mirului nu a fost de doi ani, probabil va fi anul următor sau cel târziu peste doi ani. Vă dorim mult har de la Domnul!
- Mihai Frenț (e-mail). "Aveți cumva disponibilă și o traducere a Bibliei în varianta catolică? Mă refer la o ediție care să conțină toate cele 46 de cărți ale Vechiului Testament (traducerile BOR conțin doar 43). Îmi puteți spune dacă Biserica Romano-Catolică din România are o proprie traducere sau este disponibilă doar varianta Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române? Vă mulțumesc foarte frumos!".
Editura "Sapientia" a participat la cea de-a doua ediție a "Catholic expo" (Târgul internațional de veșminte, icoane, orgi, statuete, cărți și obiecte liturgice), care s-a desfășurat în perioada 3-6 octombrie, la Cluj-Napoca. Cu această ocazie s-a lansat colecția completă de cărți istorice ale Vechiului Testament. Traducerea în limba română a fost realizată de preoții Alois Bulai și Eduard Patrașcu de la Institutul Teologic din Iași. Cărțile Vechiului Testament vor apărea în următoarea ordine: I Pentateuhul; II/1 Cărțile istorice; II/2 Cărțile istorice; III/1 Cărțile profetice; III/2 Cărțile profetice; IV/1 Cărțile sapiențiale și IV/2 Cărțile sapiențiale. Primele trei volume, Pentateuhul și Cărțile istorice (2 volume) se pot procura acum și de la Librăria "Presa Bună" Iași, tel. 0232/212003, interior 41, www.ercis.ro/libraria. Celelalte vor fi disponibile la librărie în viitorul apropiat.
- Marius (e-mail). "Stimată redacție, țin să vă anunț că pe facebook, la id-ul AMD-Armata Maicii Domnului, Luizi-Călugăra, apare la "Like" alături președintele Băsescu. Vă aparține, acel id? Reprezintă o comunitate sau cineva rău intenționat și-a luat id-ul AMD? Oricare ar fi răspunsul, eu cred că politica nu are ce căuta în Biserică. Știu, îmi veți ține teorie că Biserica înseamnă colectivitate, că politica există implicit (ca și bogăția și chestia cu acul și cămila, reinterpretată, tot de Biserică, cum că depinde, poți fi bogat, dar dacă nu ai inima alipită de bunurile pământești, te elasticizezi și până la urmă treci prin gămălia acului), dar eu vreau să vă spun un lucru: mi s-a făcut cam scârbă de toate acestea".
Trecând peste faptul că nu v-ați prezentat, apreciem că ați scris redacției exprimându-vă nedumeririle dv. Totuși, nu înțelegem ce legătură are redacția cu o asociație de laici și cu facebook-ul. De unde până unde să avem noi controlul a ceea ce postează fiecare pe internet? De ce nu vă adresați acelei asociații de laici pentru a vă oferi explicații? Nici interpretarea cu cămila nu am înțeles-o. Când a făcut Biserica o asemenea interpretare? Puteți să dați un document al papei sau al sfinților părinți în care ați găsit o asemenea interpretare? Sau, dacă ați găsit în Catehism sau în documentele Conciliului Vatican II, indicați, vă rugăm, pagina.