Parfum de sfințenie
În romanul său Frații Karamazov, Dostoevski descrie criza spirituală prin care trece personajul său favorit, Aleoșa, dintr-un motiv cumva aparte: faptul că, în foarte scurt timp după moarte, trupul starețului Zosima (duhovnicul lui) începe să se descompună. Or "răposatul fusese socotit sfânt încă din timpul vieții, încât aproape că nu era îngăduit să te îndoiești de harul lui". Și iată că, deși "niciodată leșul unui om nu se împute atât de curând..., în cazul de față mortul "se pripise peste fire"... (iar) Dumnezeu voise anume să trimită un semn".
Fapt este că, în special în tradiția orientală, legătura dintre sfințenie și parfumul ce trebuie să emane din trupul celui considerat astfel este aproape de necontestat. Este ca o memorie din viitor. Căci dacă a fost dovedit că mirosurile din trecut nu se șterg din memorie, iată că dimensiunea escatologică a creștinismului revendică o acaparare a ceva din "lumea viitoare".
Scrie sfântul Paul: "Mai întâi a înviat Cristos, apoi cei care sunt ai lui Cristos, la venirea lui". În cazul Maicii Domnului, fiind vorba de o anticipare pe această linie, din mormântul ei a ieșit un parfum dintr-o altă lume. Din viitor... Iată de ce, fără această proiectare spre viitor, sfințenia nu-i decât o "pripeală peste fire".
Pr. Cristian Chinez