Credința, darul iubirii lui Dumnezeu
În actul credinței, mintea sau judecata are, desigur, rolul ei. Expresia "credință oarbă" înseamnă fideism, eroare condamnată de Biserică. Însă credința nu e rodul rațiunii, ci e darul lui Dumnezeu. Iar de acest dar beneficiază, în primul rând, favoriții lui Dumnezeu: cei mici, cei simpli. Oricât am studia, oricâte cunoștințe religioase am avea, fără lumina Duhului Sfânt, ele nu folosesc la nimic. "Când va veni Mângâietorul, Duhul adevărului, vă va conduce la tot adevărul" (In 16,13a). E ceva asemănător cu lumina ce pătrunde prin vitraliile catedralelor gotice. Catedrala cu cele mai frumoase și cele mai multe vitralii din lume (circa 30.000 de vitralii) este cea din Reims (Franța). Catedrala este uriașă și întunecoasă. Când afară e înnorat, nu vezi nimic, nu-ți poți da seama ce reprezintă acele vitralii. Dar când iese soarele și razele lui pătrund prin vitralii, dintr-odată catedrala se transformă într-un paradis. O priveliște feerică, fascinantă. Întreaga istorie a mântuirii poate fi văzută și înțeleasă pe vitraliile pătrunse de lumina ce vine din afară.
Credința înseamnă maxim de certitudine, nu este un pariu pe care îl poți pierde sau câștiga. Certitudine bazată pe cuvântul și mărturia lui Dumnezeu: "Cel care crede are mărturia lui Dumnezeu în el; cine nu-l crede pe Dumnezeu, îl face mincinos, căci nu crede în mărturia pe care a dat-o Dumnezeu despre Fiul său", scrie sfântul Ioan (1In 5,10). Și cum știm că Dumnezeu nu ne înșală? Dovada supremă este iubirea pe care ne-a arătat-o sacrificându-l pe Fiul său pentru noi. Sacrificându-l pe Fiul său, Dumnezeu și-a sacrificat propria inimă.
Scrie atât de frumos Paul Claudel: "Pe Calvar, sulița lui Longin a trecut dincolo de inima lui Isus; ea a străpuns inima Tatălui, a ajuns în inima Sfintei Treimi". Credința, prin urmare, nu înseamnă doar aderarea minții la niște adevăruri reci și abstracte, ci aderarea întregii ființe a omului: minte, inimă, voință, la iubirea fără margini a lui Dumnezeu. Toate adevărurile de credință, toate dogmele nu sunt altceva decât detalii, fragmente ale unicului adevăr de credință: Dumnezeu este iubire. Mărturisirea de credință creștină cea mai scurtă și cea mai completă e cea formulată de sfântul Ioan în prima sa scrisoare: "Dumnezeu este iubire... și noi am crezut în iubire" (1In 4,8.16).
Credința, așadar, e, mai presus de toate, răspunsul nostru de iubire la iubirea lui Dumnezeu. Sfânta Tereza a Pruncului Isus în criza sfâșietoare de credință pe care a trăit-o în ultimele luni ale vieții ne dă o lecție extraordinară: aparent ea pierduse credința la nivel de judecată, a trăit experiența dramatică și disperată a ateului care se apropie de moarte cu convingerea că e pe pragul prăbușirii definitive în neant; în schimb, și-a păstrat credința în ceea ce are ea esențial: la nivel de iubire.
Iubirea, ca răspuns al credinței la iubirea lui Dumnezeu, nu înseamnă sentimente, emoții, declarații verbale, ci împlinirea voinței lui Dumnezeu, împlinirea poruncilor sale: acestea sunt faptele credinței.
Cine zice "eu am credință, dar nu o practic" nu are credință în el, ci are un cadavru; căci credința fără fapte este moartă, se atrofiază, exact ca și mușchii care nu se pun în mișcare. În Evanghelia după sfântul Ioan, Isus are o expresie surprinzătoare. El spune: "Cel care face adevărul vine la lumină". Adevărul se face, nu se spune? Traducătorii sunt puși în încurcătură și încearcă să o dreagă traducând cu: "Cel care acționează conform adevărului", "cel care practică adevărul". Da, adevărul, credința se face, se trăiește. Dacă nu se face, dacă cei care proclamă credința nu o trăiesc, credința nu se răspândește, nu se transmite, dimpotrivă, este discreditată și ruinată de cei care "spun, dar nu fac". (Cred în Dumnezeu, p. 17-20)
Pr. Claudiu Dumea