Pașii credinței. Drumuri greșite spre credință
Spuneam în numărul trecut al revistei că în următoarele luni vom încerca să atingem unele aspecte legate de trăirea credinței, care să ne ajute în a ne apropia de Dumnezeu, a-l cunoaște mai mult pe Cristos și a fi mai convinși de credința noastră, care să devină o lumină și pentru cei care ne înconjoară. În felul acesta dorim să trăim intens Anul Credinței și cu folos pentru viața noastră spirituală.
Dorind să descoperim ce este credința, vă propun să vedem mai întâi ce nu este credința. În primul rând credința creștină nu înseamnă doar a crede într-o ființă superioară, cu puteri deosebite, care îl ține la respect pe om și dispune de el după propria plăcere. Se întâmplă ca multe persoane, printre care și tineri, să se considere credincioase doar pentru că nu neagă existența acestei ființe superioare. Deși își are valoarea sa, aceasta nu este adevărata credință creștină care vede în Dumnezeu un Tată și în Cristos pe Mântuitorul care propune un anumit mod de viață pentru a dobândi viața veșnică.
Credința creștină nu se poate identifica nici cu atitudinea de a-l vedea pe Dumnezeu în fenomenele naturale, ca fiind o forță în fața căreia omul nu poate face nimic altceva decât să se supună. În felul acesta se pun pe seama voinței lui Dumnezeu toate catastrofele naturale (secetă, inundații, cutremure etc.) și toate dramele omenirii (nedreptăți, sărăcie, războaie, foamete etc.). Împotriva unui astfel de mod de a vedea lucrurile se pronunța papa Ioan Paul al II-lea într-o vizită în Brazilia: "Voi trebuie să luptați pentru viață; să faceți totul pentru a îmbunătăți condițiile în care trăiți. Este o datorie sacrosantă, deoarece aceasta este și voința lui Dumnezeu. Nu spuneți că este voința lui Dumnezeu să rămâneți într-o situație de sărăcie, de boală, cu locuințe sărăcăcioase. Toate acestea sunt împotriva demnității voastre. Nu spuneți niciodată: "Este voința lui Dumnezeu!"".
Fără îndoială, credința nu are nimic de-a face cu toate acele atitudini care sunt alimentate mai degrabă de superstiții decât de o încredere profundă în Dumnezeu. Convingerea că îndeplinirea unor gesturi, a unor ritualuri, a unor "obligații" câștigă bunăvoința lui Dumnezeu este mai degrabă un mod magic de a vedea raportul cu Dumnezeu. Uneori se întâmplă lucrul acesta și cu rugăciunea noastră, cu participarea la sfânta Liturghie, cu devoțiunile pe care le facem.
Credința creștină nu constă nici în simplul fapt de a adera la toate adevărurile de credință pe care Biserica le propune, fără a le aprofunda și a le trăi. Credința nu este o sumă de doctrine și, de aceea, nu este suficient să nu contestăm învățătura Bisericii pentru a spune că avem credință!
Doar aceste câteva aspecte evidențiate ne dau de înțeles că, probabil, avem nevoie să purificăm raportul nostru cu Dumnezeu de tot ceea ce nu este credință.
Marele gânditor Blaise Pascal spunea: "Există două categorii de persoane inteligente: acelea care îl iubesc pe Dumnezeu cu toată inima pentru că l-au găsit și acelea care îl caută cu toată inima pentru că nu l-au găsit încă". În acest An al Credinței suntem invitați să îl căutăm pe Dumnezeu din toată inima, redescoperind marele dar al credinței. Am văzut în acest număr al revistei ce nu este credința; în următoarele numere vom încerca să înțelegem ce este aceasta.
Pr. Felix Roca