Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Posta redactiei -

Răspundem cititorilor

* Diana Gal (e-mail). "Crucea lui Cristos a rămas și va rămâne până la sfârșit instrumentul lui Dumnezeu prin care s-a adus bucurie în toată lumea și care reprezintă începutul unei legături de viață între om și Dumnezeu... Prin extrema umilire și suferință a crucii s-a descoperit negrăita iubire și slavă a Fiului lui Dumnezeu devenit om... Crucea este altarul pe care s-a jertfit însuși Isus Cristos pentru mântuirea oamenilor... Gândind, privind, rugându-ne în fața crucii, privim cu ochii sufletului pe Cristos cel jertfit pe ea. Crucea este semnul identității creștinului de la Botez până la trecerea la cele veșnice".

Vă mulțumim pentru gândurile legate de cruce, în această lună când avem sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci (14 septembrie).

* Maria-Alexandra Platon (e-mail). "Am avut marea plăcere să particip la INTC și, luând parte la sfânta Liturghie de rit latin, am observat un lucru: credincioșii nu sunt împărtășiți și cu sângele Domnului, doar cu trupul Domnului, deși în Biblie scrie că "Cine nu mănâncă trupul meu și nu bea sângele meu nu v-a gusta împărăția cerului!". Dacă vă rog frumos și nu e nici un deranj, mă puteți lămuri și pe mine cu un răspuns. Am uitat să specific că eu sunt greco-catolică".

Felicitări că ai fost la INTC! Iată răspunsul pe care l-am mai dat în revistă și altă dată când ni s-a pus această întrebare. În Biserica Catolică se folosesc ambele moduri de împărtășire și sub ambele specii și cu o specie. Decizia Bisericii Romano-Catolice de a folosi împărtășirea credincioșilor sub o specie a venit din motive de ordin practic și din motive de răspuns la deviațiile care erau în timpul respectiv. Motive de ordin practic: împărtășirea sub ambele specii e mai dificil de făcut într-o biserică în care se împărtășesc mulți. E vorba de timpul cât durează și de modalitatea de a o face. Celelalte motivații vin dintr-un timp în care era negată prezența reală a lui Cristos în pâine și în vin. În acest context s-au introdus gesturi și acțiuni în Liturghie care să sublinieze prezența reală: îngenuncherea în fața preasfintei Împărtășanii, ridicarea ostiei la împărtășanie, procesiunea cu sfânta Împărtășanie etc. Ca o consecință a sublinierii prezenței reale a lui Cristos, s-a renunțat la împărtășirea credincioșilor cu specia vinului: se evită în felul acesta vărsarea sau pierderea oricărei picături de sânge. Motivațiile pot fi întâlnite și în Scriptură. Același Isus care a spus: "Adevăr, adevăr zic vouă: dacă nu mâncați trupul Fiului Omului și nu beți sângele lui, nu veți avea viață în voi" (In 6,53), a spus: "Cine mănâncă din pâinea aceasta va trăi în veci; iar pâinea pe care eu o voi da, pentru viața lumii, este trupul meu" (In 6,51). Același Isus care a spus: "Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viață veșnică și eu îl voi învia în ziua de apoi" (In 6,54), a spus: "Cine mănâncă din această pâine va trăi în veci" (In 6,58). Oricum, precizăm încă o dată că în Biserică se folosesc ambele modalități, considerându-le corecte pe amândouă, întrucât modalitatea de împărtășire nu ține de esența credinței. În ritul latin, sub ambele specii se poate folosi la împărtășirea mirilor care se căsătoresc, a celor care au un eveniment deosebit, a celor care se împărtășesc pentru prima dată etc. Esența este că El e prezent și în pâine și în vin. Rămâne la latitudinea Bisericii să hotărască cum și în ce fel să le folosească. Cu alte cuvinte, sunt lucruri care nu se pot modifica și sunt altele pe care Biserica poate hotărî cum să le facă.

* Marsilia Asaftei (e-mail). "Obișnuiesc să merg de câteva ori pe an la sanctuarul de la Cacica. Frumos poziționat, bine întreținut, cu icoana Maicii Domnului care veghează biserica, nu-ți mai vine să pleci. Și pentru a ne întregi bucuria, sfânta Liturghie este oficiată cu mult har de preoții care o slujesc. Ai impresia că te înalți la cer ascultând sfânta Liturghie în sanctuarul de la Cacica. Anul acesta, la 15 august, sărbătoarea Maicii Domnului, am întâlnit o soră - dragă mie - care mi-a spus: "Sărăcia umple biserica, bunăstarea o golește". I-am spus că nu este adevărat. Nu trebuie să fii sărac, bolnav, bătrân ca să mergi la biserică și să asculți sfânta Liturghie. Trebuie doar să crezi, să simți și să dorești. Sărăcia nu poți să o rezolvi decât tu însuți. Bunăstarea, dacă nu știi să o echilibrezi, îți va asigura doar hrana necesară trupului, iar în suflet va rămâne un mare gol. Este o părere personală. În sfânta Liturghie eu caut acea lumină care să-mi purifice sufletul - o idee pe care să mă sprijin. Ce găsesc? Pace și liniște sufletească. Pace și sănătate urez preoților sanctuarului de la Cacica, dv., tuturor preoților și surorilor care și-au pus viața în mâinile lui Isus, tuturor laicilor de bună credință".

Vă mulțumim pentru gândurile trimise. Rămânând valabile cele spuse de dv., adăugăm doar că Evangheliile subliniază că există riscul ca bunurile să ne abată mai ușor de la calea lui Dumnezeu decât lipsurile.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat