Noua evanghelizare în Europa de azi
Biserica catolică încurajează opera de evanghelizare a popoarelor din țările de misiuni, dar este profund preocupată și de situația actuală a fiilor săi din spațiul european. Papa Benedict al XVI-lea, împreună cu episcopii și teologii din Europa, insistă pentru o activitate pastorală actualizată a timpurilor prezente.
Noua evanghelizare a Europei constituie munca actuală pe care Biserica trebuie s-o asume pentru a continua cu fidelitate misiunea încredințată de Cristos. Aceasta este o exigență care se naște din însăși înțelegerea credinței creștine. Ea se relaționează direct cu o întrebare, care își are fundamentul în Biblie: Cum se poate proclama Împărăția lui Dumnezeu, aici și acum, într-o formă care să fie înțeleasă de toți? Conform cu înțelegerea actuală a conceptului de misiune, noua evanghelizare în Europa constituie o manieră practică de a realiza munca misionară, fiind îndreptată mai ales către acele grupuri de persoane care au pierdut identitatea lor creștină sau către persoanele la care identitatea creștină nu mai are vitalitate.
Ce este noua evanghelizare? Cea mai bună descriere (nu definiție) este cea a fericitului Ioan Paul al II-lea, în enciclica misionară Redemtoris missio: "Diferențele în ceea ce privește activitatea în interiorul acestei misiuni unice a Bisericii se nasc nu din motive intrinseci ale misiunii însăși, dar din diferitele circumstanțe în care aceasta se dezvoltă... Există o situație de mijloc, în special în țările cu tradiție creștină veche, dar uneori și în Bisericile mai tinere, unde grupuri întregi de botezați au pierdut sensul viu al credinței sau chiar nu se recunosc ca membrii ai Bisericii, trăind departe de Cristos și de evanghelia sa. În acest caz este necesară o "nouă evanghelizare", adică o reevanghelizare".
Experiența noii evanghelizări se poate condensa în câteva puncte:
1. În procesul noii evanghelizări nu se poate presupune ceva exact, anticipat. Nu pot să presupun că cei spre care adresez noua evanghelizare înțeleg când le vorbesc despre experiența mea religioasă. Când dialoghez cu oamenii de azi trebuie să iau în considerație stadiul lor actual din punct de vedere religios. Nu e necesar nimănui să elaborez și să dezvolt programe bune, dacă aceste programe nu sunt conectate la situațiile concrete de viață.
2. În procesul noii evanghelizări, un rol important îl are limbajul. Creștinii, în mod special teologii, presupun că ascultătorii sunt capabili de a înțelege cuvintele lor, însă, uneori, realitatea este diferită, deoarece limbajul religios nu este transpus în viață.
3. Noua evanghelizare presupune ca misionarul să aibă curaj și creativitate autentică. Multe persoane nu mai sunt practicante. Misionarul trebuie să caute căi creative pentru a ajunge la aceste persoane nonreligioase ale societății noastre. Pentru Isus, persoana concretă era mult mai importantă decât tradițiile vremii.
4. Trebuie să insistăm și să subliniem cu tot efortul nostru necesitatea unei munci misionare împreună cu alte instituții și congregații religioase și cu laicii. În multe situații, într-un mod cu totul special, este de dorit să se colaboreze și cu mișcările laicale. În primii ani ai creștinismului, misionarii nu au fost întotdeauna persoane formate în mod profesional (teologii), ci creștini cu o trăire profundă, predicatori ambulanți. Totul ne poate duce cu gândul că timpul pe care îl trăim este matur și pentru misionarii de acest tip.
Noua evanghelizare presupune relaționarea cu oamenii pentru a le transmite sensul vieții. Pentru aceasta nu e nevoie de o artă sau o cunoaștere extraordinară, ci de a menține ochii deschiși și urechile deschise, acolo unde trăiesc și muncesc oamenii, acolo unde se mișcă: în piețe și în zonele pietonale... sau între două sărbători radical distincte: Botezul și înmormântarea.
Pr. diacon Claudiu Eva, SVD