Interviu cu pr. Benone Lucaci, rectorul Seminarului
La finalul anului jubiliar
- S-a încheiat, la 29 iunie, anul jubiliar pentru Seminarul din Iași: 125 de ani de la înființare. Ce a însemnat acest an jubiliar?
Practic, data la care s-au împlinit cei 125 de ani de la înființarea Seminarului din Iași, a fost 29 septembrie 2011. Atunci, datorită importanței acestui aniversar, PS Petru Gherghel a decretat întregul an academic 2011-2012 ca an jubiliar al Seminarului, iar pe parcursul desfășurării lui aveau să fie organizate mai multe manifestări. Așadar, ziua de 29 septembrie 2011 a fost o zi specială de rugăciuni în Seminar, ca și în întreaga dieceză, iar seara, la ora 18.30, în catedrală, s-a celebrat sfânta Liturghie de mulțumire și un Te Deum; la 1 octombrie 2011 a avut loc la Institut deschiderea oficială a anului academic 2011-2012; ziua de 26 noiembrie 2011, când s-au împlinit 55 de ani de la redeschiderea Seminarului din Iași - după ce fusese închis timp de 8 ani de regimul comunist - a însemnat un moment emoționant, deoarece, pe lângă rugăciunile și mulțumirile pentru înaintașii noștri, ne-am bucurat de prezența și mărturia câtorva preoți care au fost martori ai acelui eveniment din anul 1956; ziua de 10 decembrie 2011, când am comemorat 60 de ani de la moartea episcopului martir Anton Durcovici, a constituit o altă etapă în celebrarea anului jubiliar, studenții seminariști pregătind pentru acea ocazie o scenetă cu tematică specială ce a scos în evidență personalitatea episcopului martir; apoi, cu ocazia comemorării liturgice a sfântului Toma de Aquino (28 ianuarie 2012), a avut loc o academie tomistă; un alt moment comemorativ a fost la 19 martie 2012 cu ocazia celebrării hramului Seminarului; în sfârșit, la 29 iunie 2012 am trăit momentul culminant al anului jubiliar: hirotonirea întru preoție a studenților din ultimul an de studiu.
- Pentru cei de astăzi, profesori și seminariști, care este semnificația acestui an jubiliar?
După cum afirmam și la începutul anului academic, consider că acest an reprezintă o perioadă în care suntem datori să ne gândim la toți cei care au făurit pentru noi o istorie atât de bogată în eforturi, jertfe, sacrificii de tot felul, dar și realizări și visuri împlinite. Față de ei nu putem să avem alte sentimente decât de mulțumire și de gratitudine profundă. După 125 de ani, trăim în Seminar un timp al secerișului: este toamna recoltei, însă o recoltă care în mare măsură nu a depins și nu depinde de noi, ci este lucrarea lui Dumnezeu și a înaintașilor noștri care au știut să semene plini de speranță, să ude cu sudoarea frunții sau chiar cu lacrimi și sânge terenul în care aveau să încolțească și să crească germenii vocațiilor sacerdotale și astfel să aducă rod însutit.
- Schițați, vă rog, momentul de început al Seminarului.
Aspirația de a fonda un seminar pentru tinerii autohtoni i-a animat, încă de la început, pe catolicii din Moldova. Au existat mai multe tentative în acest sens începând cu secolul al XVI-lea, însă până în secolul al XIX-lea nu au putut fi duse la capăt. Înființarea Diecezei de Iași (1884) a fost evenimentul care l-a stimulat pe episcopul Nicolae Iosif Camilli să fondeze în sfârșit Seminarul. După un Pactum încheiat între episcop și provincialul iezuit din Galiția (Polonia), părintele Henric Jackowski, Seminarul a fost inaugurat la 29 septembrie 1886, cu doar trei seminariști, fiind pus sub patronajul sfântului Iosif și fiind condus de părinții iezuiți.
- Dacă ar fi să amintiți evenimentele mari care au marcat cei 125 de ani, care ar fi?
Consider că primul eveniment deosebit de relevant și emoționant a fost acela în care "s-a cules primul rod matur": la 29 septembrie 1895 episcopul Dominic Jaquet l-a hirotonit preot pe tânărul autohton Petru Pal, primul din lunga serie a preoților autohtoni care continuă și astăzi. Apoi, un moment important îl reprezintă preluarea conducerii Seminarului de preoții diecezani după plecarea iezuiților (1906). Tot în această perioadă (1907) are loc transferarea Seminarului din clădirile de lângă episcopie, unde funcționase inițial, în clădirea din Copou, unde funcționează și astăzi. Începând cu cel de-al Doilea Război Mondial și, mai ales după moartea episcopului Mihai Robu (1944) și instaurarea regimului comunist, a urmat pentru Seminar o perioadă deosebit de dificilă care, cu diferite alternanțe, a durat până în 1989. Din această perioadă amintim: avarierea gravă a clădirii Seminarului în urma bombardamentelor din noaptea de 5 spre 6 iunie 1944; închiderea Seminarului de către comuniști (1948) arestarea episcopului Anton Durcovici (1949); moartea episcopului Durcovici în închisoare ca martir (1951); redeschiderea Seminarului în 1956; a doua avariere gravă a clădirii Seminarului în urma cutremurului din 1977, fapt ce a determinat reconstruirea unei părți a acesteia. Schimbările survenite după căderea regimului comunist (1989) au avut consecințe deosebite asupra vieții și activității din Seminar: numărul mare de candidați admiși în Seminar (în timpul comunismului era permisă doar admiterea unui număr foarte mic, chiar dacă erau foarte mulți care ar fi dorit să facă acest pas); dărâmarea corpului vechi care mai rămăsese din clădirea Seminarului și construirea altor trei corpuri mai mari și mai moderne (1990-1994); recunoașterea legală a instituției pe plan civil și bisericesc; afilierea Seminarului la Universitatea Pontificală de la Lateran (1995); înscrierea studenților noștri la Universitatea "Al.I. Cuza" Iași (începând cu anul 2009); dar, mai presus de toate, trebuie subliniat cadrul de autonomie și seninătate în care se pot forma astăzi candidații la preoție.
- La 29 iunie au fost consacrați întru preoție, în catedrală, 16 tineri. Cei mai mulți dintre ei (14) au studiat în Seminar. Ce înseamnă pentru rectorul Seminarului un asemenea moment?
Aș răspunde mai întâi tot printr-o întrebare: Ce înseamnă pentru niște părinți să-și vadă copiii realizându-se, să-i vadă în momentul în care și-au atins cel mai înalt ideal al vieții? Păstrând proporțiile, s-ar putea spune că ceva asemănător trăiesc și profesorii și în special formatorii atunci când studenții ajung să fie hirotoniți. Pentru noi, ca Seminar, ca loc unde se formează cei care au simțit chemarea Domnului pentru a deveni preoți, un astfel de moment înseamnă de fapt, împlinirea menirii pentru care existăm ca instituție. De aceea trăim la intensitate maximă, în comuniune cu cei hirotoniți, bucuria împlinirii unui ideal pentru care au muncit, s-au rugat și au studiat mulți ani. Desigur, pentru corectitudine, personal trebuie să subliniez că referitor la cei hirotoniți anul acesta, n-am fost implicat direct în formarea lor decât în ultimul an, de când am fost numit rector. Oricum, dincolo de aceste aspecte, cred că momentul hirotonirii este motiv de mare bucurie și de speranță pentru toți preoții și pentru întreaga Biserică.
- Astăzi sunt multe provocări și tentații. Este greu pentru un tânăr să audă chemarea lui Dumnezeu și să devină preot. Era oare mai dificil acum 125 de ani sau astăzi? Cum ar trebui să procedeze un tânăr care simte chemarea de a ajunge preot?
Aveți dreptate, există multe provocări și tentații pentru tinerii de astăzi, însă eu cred că Domnul, cel care cheamă, știe să folosească acea "voce" care să fie auzită în orice moment, în orice perioadă istorică. Nu cred că din acest punct de vedere este mai dificil astăzi decât acum 125 de ani, chiar dacă există multe alte "voci" care-l cheamă pe tânărul din zilele noastre. Din experiența celor aproximativ 20 de ani de când lucrez cu tinerii pot afirma că există și astăzi foarte mulți tineri care ne dau motive de speranță. Nici pe departe nu pot împărtăși scepticismul acelora care consideră că "tinerii de azi" sunt "o problemă". Referitor la ultima parte a întrebării, n-aș dori să dau decât o sugestie tinerilor: să încerce să-l întâlnească pe Cristos în viața proprie și să fie totdeauna deschiși față de planul său, iar mai departe vor înțelege de la sine care este sensul vieții și chemarea pe care el le-o adresează. Parabola "Tânărului bogat" din Evanghelie, care nu a acceptat să-l urmeze pe Cristos și a plecat "trist", ar trebui să dea de gândit tuturor tinerilor.
Pr. Cornel Cadar