Memoria episcopului martir Anton Durcovici
Moartea în condiții dramatice, la 10 decembrie 1951, a ep. Anton Durcovici a fost timp de mulți ani un subiect tabu pentru autoritățile comuniste și un secret bine păstrat de Securitate.
Martor al tragicului eveniment, preotul iezuit Otto Farrenkopf, eliberat în februarie 1952 de la Sighet, va avea în continuare, timp de mulți ani, statutul de internat și arestat, făcând public evenimentul abia în 1955. Ceilalți colegi de celulă ai episcopului Anton Durcovici, cu excepția Mons. A. Boga, mort la Sighet la 14 septembrie 1954, vor fi eliberați din închisoare după anul 1955.
În această perioadă, informațiile care soseau la sediul Episcopiei Catolice de Iași erau contradictorii, confuze, un rol în acest caz avându-l Serviciul "D" (dezinformare) al Securității.
Astfel, la 25 iunie 1954, ordinariul substitut de Iași, pr. Petru Pleșca, avea "indicii" conform cărora episcopul Anton Durcovici era în viață la acea dată, el aflându-se internat în apropierea Bucureștiului, în localitățile Țigănești sau Căldărușani. Potrivit unei mărturii a pr. Petru Pleșca, "într-adevăr, ep. Durcovici trăgea să moară, și în stare muribundă a fost scos din celulă. În realitate, el nu a murit, și a fost dus în altă parte, iar paznicii ar fi primit ordinul să spună că ep. Anton Durcovici este mort (...)".
De menționat faptul că în anul 1954, pr. Petru Pleșca a strâns mai multe mărturii de la diverși preoți și seminariști eliberați din închisorile comuniste, mărturii care acreditau ideea, falsă, cum că la data respectivă ep. Anton Durcovici era în viață. Pe de altă parte, aceste mărturii concordau asupra tratamentului inuman, bestial, la care a fost supus la Sighet, de către torționarii săi, ep. A. Durcovici: "După ce a fost scos din celulă Durcovici, a fost aruncat în celulă un om gol, bătut măr, și care întrebat de ceilalți deținuți, cine este, ar fi răspuns "Sunt episcopul Anton Durcovici"". La București, în mai 1954, pr. Petru Morosievicz afirma în fața unor credincioși din Cioplea că "lucrează din răsputeri ca să-l aducă din închisoare pe episcopul Durcovici".
Convinși de veridicitatea "indiciilor" cu privire la faptul că ep. A. Durcovici trăia, la 7 iulie 1955, ordinarii substituți de București și Iași, Mons. Stanislav Traian Jovanelli, respectiv Mons. Petru Pleșca, au adresat liderului comunist Petru Groza un memoriu, solicitând eliberarea din închisori a unui număr de 29 de preoți și seminariști, primul pe listă figurând ep. Anton Durcovici. Nu avea să fie vorba de nici o mărinimie comunistă, iar la memoriul respectiv nu s-a primit nici un răspuns!
Toate speranțele privind soarta ep. A. Durcovici aveau să se prăbușească însă în contextul eliberării, în august 1955, a pr. Rafael Friedrich, coleg de închisoare, la Sighet, cu episcopul martir. Pr. Rafael Friedrich a informat conducerea Bisericii Catolice din România despre moartea tragică la Sighet, la 10 decembrie 1951, a ep. A. Durcovici.
La 5 noiembrie 1956, ep. Ioan Duma, fost deținut la Sighet, informa Sfântul Scaun, printr-un memoriu scos din țară de către o legație diplomatică occidentală, despre moartea prin înfometare la Sighet, la 10 decembrie 1951, a ep. Durcovici.
Târziu, la 20 iulie 1957, securistul Vasile Nica, venit de la București, consemna la Sfatul Popular Sighet, actul de moarte nr. 20 privindu-l pe ep. Anton Durcovici, decedat din cauza "anemiei"! Aceasta era o tentativă, tardivă, de ștergere a urmelor unei crime comise de regimul comunist, rămasă nepedepsită până în zilele noastre, ca atâtea altele!
Memoria vieții sfinte și a morții martirice a ep. A. Durcovici s-a păstrat vie și nealterată, cu toată adversitatea Securității și a regimului comunist, care nu s-a mulțumit să-l condamne la izolare, ci și la uitare.
Dr. Dănuț Doboș