Apostolul iubirii (XII)
Evangheliștii sinoptici (Matei, Marcu și Luca) descriu pregătirea activității publice a lui Isus, insistând asupra predicării susținute de sfântul Ioan Botezătorul, înainte-mergătorul Mesiei, ascet din creștet până în tălpi, care îi cheamă pe toți la convertire, botezându-i în apa Iordanului. Isus însuși, "pentru a împlini toată dreptatea", cere să fie botezat de către Ioan.
Apostolul iubirii, după ce în primele 18 versete ale primului capitol din evanghelia scrisă de el prezintă, în profunzime teologică, misterul Întrupării Fiului lui Dumnezeu, Cuvântul veșnic al Tatălui, în următoarele versete, 19-36, ale aceluiași capitol, redă mărturia plină de smerenie a omonimului său, sfântul Ioan Botezătorul: "Eu sunt glasul celui care strigă în pustiu, îndreptați calea Domnului, după cum a spus Isaia profetul" (v. 23). Iar pentru a răspunde în mod direct celor trimiși dintre farisei, care îl întrebau de ce botează, dacă, după spusele lui, nu este nici Cristos, nici Ilie, nici profetul, sfântul Ioan precizează: "Eu botez cu apă, dar în mijlocul vostru este unul pe care voi nu-l cunoașteți..." (v. 26).
O mister al ignoranței și al nereceptivității! Cei care posedau sursele cunoașterii dumnezeiești, Sfintele Scripturi, evidențiate în Mesia, contemporanul lor, l-au repudiat, cerând să fie răstignit, ceea ce totuși, în planul divin, devine izvor de mântuire veșnică. O întrebare rămâne mereu actuală: De ce nu beneficiază mai mulți, toți, de această mântuire? Răspunsul este acela al ignoranței de multe feluri și al lipsei de receptivitate, arătate în istoria bimilenară a religiei creștine.
O reflecție serioasă poate da la iveală vinovăția fiecăruia în ceea ce privește adevărata, vitala cunoaștere a aceluia care a voit să fie mereu în mijlocul nostru prin cuvântul său, în tainele sale sfinte, îndeosebi în Euharistia sa, în Biserica sa.
P.A.D.