Răspundem cititorilor
- Tereza Simon (Galați), Dan Tibil (Baia Mare). Veți primi răspuns într-unul din numerele viitoare.
- Magda Farcaș (Moinești). "Aș dori să știu cum prind Radio Maria în orașul meu. Am încercat, dar n-am știut pe care undă să caut. Mulțumesc!".
Apreciem faptul că sunteți interesată de emisiuni creștine. Din păcate, în zona la care faceți referință, Radio Maria încă nu se poate asculta pe frecvențele radio obișnuite. Se fac eforturi pentru a obține frecvență. Anul trecut CNA-ul nu a scos frecvențe la licitație. Așteptăm să vedem ce se va întâmpla anul acesta. Oricum, documentația împreună cu semnăturile strânse de la credincioșii din Moldova sunt pregătite. Până atunci, în zona dv. Radio Maria poate fi ascultat prin DIGI (pe frecvența 12687 MHz.) sau prin internet (prin accesarea secțiunii "Ascultă online" de pe coloana din stânga a sitului www.ercis.ro sau pe situl www.radiomaria.ro). Postul poate fi receptat cu aparatele de radio în orașele Oradea (102,2 MHz), Zalău (92,5 MHz), Blaj (94,4 MHz) și Baia Mare (95,4 MHz). Radio Maria are sediul în str. Spartacus, 33, 410466-Oradea, tel. 0359/191291, fax 0259/251291, e-mail: contact@radiomaria.ro. Programul detaliat al emisiunilor acestui post de radio poate fi consultat pe internet la adresa www.radiomaria.ro. Vă dorim har și binecuvântare de la Domnul!
- C.L. (Iași). "Sunt student la Facultatea de Teologie Ortodoxă "Dumitru Stăniloae", Iași. Aș avea o mare rugăminte la dv. Anul acesta susțin teza de licență, cu tema "Istoria iezuiților". Rugămintea mea ar fi, dacă ați putea să mă ajutați cu niște cărți în limba română în legătură cu iezuiții sau cu niște titluri de articole din reviste care aș putea să le găsesc la bibliotecă. Vin cu această rugăminte la dv. deoarece la biblioteca facultății noastre am găsit puține cărți și articole în legătură cu tema mea. Vă mulțumesc!".
Biblioteca se află în cadrul Institutului Teologic "Sfântul Iosif" Iași, din Copou. Cărțile și revistele se pot consulta doar la sală sau se poate comanda copii xerox. Mergând la bibliotecă, puteți lua legătura cu pr. Cristinel Farcaș care vă va ajuta. Multe dintre fișele lucrărilor din bibliotecă sunt puse și pe internet (vezi: www.itrc.ro).
Până atunci puteți vizita Librăria "Presa Bună" de pe Bd. Ștefan cel Mare". Acolo, de exemplu, se poate găsi cartea "Istoria iezuiților", de Bangert William V., SJ, apărută în anul 2001. Probabil mai sunt și alte cărți. Puteți consulta oferta librăriei și pe internet la adresa www.ercis.ro/libraria. Vă dorim binecuvântare de la Domnul!
- D.L. (Iași). "De câțiva ani observ (parcă tot mai des) că atunci când se fac referiri (indirecte) la Dumnezeu (Tatăl, Fiul, Duhul Sfânt) și la sfânta Fecioară Maria, cuvintele folosite sunt scrise, nu arareori, cu litere mici: "meu" ("Tu ești Fiul meu"), "tu", "tine", "său" ("Fiul său"), "sa", "el" etc. Când eram mic am fost învățat că aceste referiri trebuie scrise cu litere mari din respect față de Dumnezeu și cele sfinte. În cărțile (cele pioase) publicate pe timpul comunismului vedeam referiri la Dumnezeu și sfânta Fecioară Maria (ca acelea de mai sus) scrise cu litere mici, dar mă gândeam că aceasta era intenționat făcut pentru a minimaliza pe Dumnezeu, pe Isus, pe sfânta Fecioară Maria. Văd, însă, că și în timpurile de azi (parcă tot mai des) aceste referiri sunt scrise tot cu litere mici. Desigur, uneori se poate greși neintenționat, dar alteori e clar că cel care a scris acele cuvinte așa a voit să le scrie (cu litere mici). Aș dori să mă lămuriți dacă am fost învățat greșit sau dacă, poate, lucrul acesta nu prea are importanță. Știu că scrierile din vechime emanau un mare respect față de Dumnezeu (și cele sfinte), pentru că referirile directe și indirecte la "El", la "Sfânta Fecioara Maria" erau întotdeauna scrise cu litere mari. Mi se pare că în literatura ortodoxă se acordă o mai mare atenție acestui aspect. Un fenomen asemănător am observat că a apărut și în ceea ce privește icoanele. Mi se pare că adesea suntem atât de concentrați în a crea icoane / imagini frumoase, cu efecte, încât uităm ceea ce e cel mai important: sacrul. Văd adesea icoane / imagini ale pruncului Isus, ale sfintei Fecioare Maria fără acea aureolă de sfințenie care întotdeauna apărea în icoanele din vechime. Și mă cuprinde parcă o frică: mi se pare că profanul, secularizarea, rutina pătrund ușor, chiar prin aceste "detalii" în ceea ce ar trebui să fie sacru. Mă întreb dacă acest fenomen nu e o oglindă a ceea ce se întâmplă în noi. Sper să nu mă înțelegeți greșit. Nu e, cred, o dorință de a judeca pe aproapele meu, ci mai degrabă o dorință de a conserva sacrul".
Respectul față de Dumnezeu și cele sfinte trebuie să se vadă în primul rând în viața oamenilor, prin trăirea lor. Cel mai mare păcat al timpurilor noastre, subliniază Conciliul Vatican II, este distanța care se creează între ceea ce cred și ceea ce fac oamenii. Evanghelia notează că "nu tot cel care spune Doamne, Doamne va intra în împărăția cerurilor, ci acela care face voința Tatălui din ceruri". Fiind lămurite aceste lucruri, putem trece la problema ridicată de dv. cu scrierea cu literă mică sau mare. Ultima lucrare care reglementează probleme ca acelea sesizate de dv. este DOOM2, editată de Academia Română, apărută în anul 2005, București, Editura "Univers Enciclopedic". La p. LIIII este notat: "Pentru unele situații există reguli obligatorii; în altele, scrierea cu literă mică, respectiv mare este facultativă". Apoi se notează situațiile când se scrie obligatoriu cu literă mare și când cu literă mică. Personajele religioase, precum și alte realități cu caracter religios se scriu cu litere mari (p. LVIII): Dumnezeu, Atotputernicul, Mântuitorul, Sfânta Treime, Sfânta Scriptură etc. Cu privire la pronumele și adjectivele pronominale referitoare la Dumnezeu sau la Isus Cristos, ele se pot scrie cu litere mari în textele bisericești. Cu privire la icoane, nu știm unde le-ați văzut pe acelea fără aureolă, dar în general în biserici ele sunt cu aureolă sau în orice caz sunt pictate conform normelor care spun că trebuie să-i ajute pe credincioși să-și înalțe mintea spre realitățile reprezentate. Oricum, lipsa respectului și îndepărtarea de sacru trebuie căutate în altă parte, în general în alegerile pe care le fac oamenii de a trăi sau nu conform principiilor divine.
- A.M.C. (Baia Mare). Am primit de la dv. articolul care vorbește despre cei 20 de ani de activitate ai A.M.C. Baia Mare. Ne bucurăm pentru numeroasele dv. activități și le apreciem. La 20 de ani îi mulțumim Domnului pentru tot ceea ce a fost bine și cerem har și binecuvântare de la Dumnezeu pentru viitor.
- Marius Georgian (e-mail). "Suveranul pontif îi exonerează pe evrei de orice vină pentru moartea lui Cristos în cea mai nouă carte a sa (...). Cred că sunteți tare mândri cu un asemenea papă care se dă cu evreii și neagă veridicitatea evangheliilor... Și cum este papa infailibil, cu o așa mare greșeală pe care o acceptați, negarea evangheliei. (...)".
Am citat puțin din mesajul dv. plin de acuze la adresa catolicilor. Citindu-l nu putem să nu vă întrebăm: Oare să fi uitat crezul care se spune și în Biserica dv. în care se subliniază că Isus Cristos a murit pentru păcatele noastre? Apoi de ce treceți cu vederea faptul că Isus însuși era evreu? Maria nu era evreică? Dar apostolii? Dar ceilalți care n-au participat la condamnarea lui Isus? Spre informarea dv., papa tratează problema de care sunteți interesat în capitolul VII al cărții "Isus din Nazaret" atunci când vorbește despre procesul lui Isus. El subliniază că cine i-a voit moartea sa nu a fost "poporul" evreu ca atare, și pentru faptul că Isus și chiar ucenicii erau evrei. Cea care l-a acuzat a fost aristocrația de la templu, dar cu excepții (de exemplu Nicodim), și - în contextul amnistiei propuse de Pilat - masa
susținătorilor lui Baraba. "Dacă potrivit lui Matei - scrie papa Benedict - tot poporul ar fi spus: "Sângele său să cadă asupra noastră și a fiilor noștri", creștinul își va aminti că sângele lui Isus... nu cere răzbunare și pedeapsă, ci este împăcare. Nu este vărsat împotriva cuiva, dar este sânge vărsat pentru mulți, pentru toți... nu este blestem, ci răscumpărare, mântuire". În al doilea rând, în mesajul dv., împărțiți lumea în două: dv. și cei ca dv. care sunteți pe calea cea dreaptă și mergeți în cer, și restul care sunt rătăciți și merg în iad. Nu vi se pare stranie această împărțire? Cum se face că nu vedeți știri ca acelea în care se vorbește despre oameni mari din Biserica dv. care colaborează cu catolicii? De exemplu, în ziua de 16 martie, cardinalul Koch și patriarhul Kiril s-au întâlnit la Moscova și au identificat domenii de cooperare între catolici și ortodocși. În al treilea rând, pentru a demonstra că noi, catolicii, "suntem în rătăcire", sugerați să citim despre catolicii care au trecut la ortodoxie, dar acesta nu este un argument, pentru că sunt și invers, ortodocși care au trecut la catolicism, inclusiv în România. De Vladimir Ghika, care spunea că a trecut la catolicism pentru a fi un mai bun ortodox, ați auzit? Dar de Edgar Papu? În sfârșit, ați făcut o listă lungă cu diferențele pe care le-ați descoperit între catolici și ortodocși. Ce ar fi însă să faceți o listă și cu asemănările sau punctele comune care sunt între cele două Biserici. Poate că veți descoperi că sunt mai multe lucruri care ne unesc decât cele care ne despart. Ce spuneți? Trimiteți o asemenea listă?