Învierea - victoria iubirii
Ideea articolului din luna trecută era că iubirea vine de la Dumnezeu și că nimeni nu poate iubi cu adevărat un semen al său dacă nu îl iubește pe Dumnezeu. Continuăm itinerarul nostru și ținem cont de faptul că în această lună celebrăm pătimirea, moartea și învierea lui Isus Cristos. Ne este greu să înțelegem gestul lui Cristos de a-și dărui viața din iubire față de oameni și, poate, ne este și mai greu să acceptăm faptul că ne-a dat exemplu pentru ca și noi să facem la fel. Cristos și-a jertfit tocmai viața pentru a ne mântui; nu a dăruit ceva anume, ci s-a dăruit pe sine cu întreaga sa viață. Nu întâmplător a spus: "... Dacă bobul de grâu, care cade în pământ, nu moare, rămâne singur; însă dacă moare, aduce rod mult" (In 12,24). Iubirea nu este iubire adevărată dacă nu se dăruiește, dacă nu este făcută din uitarea de sine pentru a pune persoana iubită pe primul loc. Tentația multora este aceea de a crede că iubirea înseamnă a fi iubiți și mai puțin a iubi, a primi mai degrabă decât a dărui. Cristos este clar în privința aceasta: "Nimeni nu are o iubire mai mare decât aceasta: ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi" (In 15,13). O "componentă" clară a iubirii este dăruirea.
A trăi viața într-o logică a dăruirii, cum a făcut Isus Cristos, nu înseamnă să ne anihilăm pe noi, să renunțăm la identitatea noastră, să trăim într-o permanentă înstrăinare. Dimpotrivă, înseamnă să purtăm întreaga noastră ființă spre o altă persoană, să punem în comun bogăția vieții noastre și să dobândim mai mult dăruind. Calitatea relațiilor noastre ține de calitatea dăruirii noastre. Există mai multe feluri de a ne raporta la cei de lângă noi. "A fi printre" alții este modalitatea cea mai săracă a relațiilor umane, deoarece înseamnă a sta printre oameni ca între obiecte fără interacțiune și fără reciprocitate. "A fi cu" alții este începutul unei relații interpersonale manifestată și sub forma bucuriei de a-l întâlni pe celălalt. Se descoperă că celălalt este diferit de mine și că diversitatea îmbogățește. Apropierea de celălalt înseamnă capacitate de a fi atent cu el, de a asculta, de a-l accepta etc. "A fi pentru" alții este un pas înainte spre consolidarea dăruirii. Înseamnă a renunța la propria individualitate și a fi convins că nu se poate atinge fericirea de unul singur. Este bumerangul vieții: dacă ceea ce pornește de la mine nu atinge viața altuia, se va întoarce la mine cu o forță mai mare și mă va lovi puternic. "A fi în" altul înseamnă a trăi în Dumnezeu după cum spune sfântul Paul: "Nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine" (Gal 2,20). Iar Cristos îmi spune mereu că a iubi înseamnă, printre multe alte lucruri, a mă dărui.
Sărbătoarea Învierii Domnului este, în sensul acesta, victoria iubirii, deoarece nu poate să rămână mort acela care nu a păstrat nimic pentru sine, care s-a oferit pe sine pentru a-i salva pe ceilalți, care prin a oferi totul a primit totul. Într-un sens invers, cel care trăiește viața sa în această logică va descoperi că de fiecare dată, când va ieși din sine pentru a se îndrepta spre alții, va învia la o viață nouă!
Cristos a înviat!
Pr. Felix Roca