Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Actualitatea -

Sensul Postului Mare

Arhiepiscopul Fortunato Baldelli, poenitentiarius maior, într-un interviu acordat anul trecut ziarului L'Osservatore romano (11 martie 2010), vorbește despre sensul Postului Mare, despre rolul confesorului și despre păcatele sociale. O parte din interviul luat de Nicola Gori este redat în cele ce urmează.

- Are sens să se vorbească despre pocăință omului de astăzi sau să se vorbească despre post în perioada Postului Mare? Ce diferențiază postul de dieta care este așa de multă la modă?

Postul din Postul Mare este pentru potențarea spiritului, în timp ce dieta este pentru silueta trupului. Sunt două perspective, una interioară și una exterioară, una se referă la raportul nostru cu Dumnezeu, cealaltă se referă la imaginea pe care vrem s-o lăsăm în alții. Nu este dificil să se vadă asimetria dintre post și dieta de slăbire.

- În fața răspândirii hedonismului și egoismului, ce poate să indice un confesor pentru a face să crească în conștiințe atenția față de necesitățile altora?

Hedonismul este un mod de a interpreta viața, fără profunzime, iar egoismul este o închidere în sine care, în sine, este fără lumină și fără viitor. Confesorul are misiunea de a deschide conștiințele și de a le face părtașe de necesitățile aproapelui, încercând să explice că acela care dă nu sărăcește, ci se îmbogățește. Rămâne adevărat că "se primește dăruind". Aceasta este marea experiență pe care penitentul este chemat s-o aibă sub călăuzirea luminată a confesorului.

- Necesitatea de a da un suflet etic economiei a fost recomandată de mai multe ori de papa. Ce pocăințe ar trebui să facă acela care se pătează cu păcate care dăunează bunurilor comune ale cetățenilor?

A da un suflet etic economiei este de acum un precept pentru toți. Consecințele dezastruoase ale unei economii care urmărește doar profitul sunt cu adevărat devastatoare. Cei care nu favorizează binele comun și nu lucrează pentru a-l mări, mai mult decât să primească niște pocăințe deosebite trebuie să fie conduși să-și dea seama de sărăcirea propriei conștiințe morale și în același timp a vieții civile pe care o cauzează, deci de distorsionarea raporturilor sociale pe care o provoacă. Aici problema este schimbarea de perspectivă sau, mai bine zis, de o autentică "metanoia" sau schimbare a modului de a citi realitatea. Aceasta este marea pocăință la care trebuie să fie supus cel care nu dă atenție invitației papei de a pune economia pe șinele binelui comun.

- Există o sensibilitate mai mare între credincioși față de păcatele sociale: evaziunea taxelor, fraudele, înșelăciunile la locul de muncă, poluarea vinovată a ambientului. După părerea dv., acestea se întâmplă în pofida atenției îndreptate spre păcatele individuale?

Sensibilitatea deosebită față de așa-numitele păcate sociale este indicator al unei schimbări de sensibilitate, deci o creștere a responsabilității. Ceea ce nu înseamnă că este atenție mai mică față de păcatele așa-numite tradiționale. În schimb e vorba de o interpretare a acestora în cheie socială. De fapt, păcatele au întotdeauna consecințe care merg dincolo de circuitul existenței noastre individuale. Astăzi viața privată este evaluată în acest registru nou și aceasta în raport cu reflecțiile asupra vieții altora sau în general în relație cu planeta. Marea obligație care apasă asupra tuturor este că trebuie trăit în așa fel încât să se garanteze celor care vin după noi o viață demnă și pe cât posibil mai bogată în posibilități decât a noastră. Această privire spre viitor pătrunde lent în inima creștinilor.

- (...) Cât timp și energii ar trebui preoții să dedice spovezii?

(...) Sacramentul Pocăinței se referă la aspectul profund al ființei noastre, în măsură să asigure pacea sau liniștea spirituală, ca premisă pentru o viață personală și socială rodnică și productivă. Rămâne la latitudinea păstorului, în multiplele solicitări ministeriale, să dea un timp privilegiat confesionalului. După Euharistie, aceasta este obligația prioritară a preotului și consolarea cea mai înaltă pe care o putem avea și dărui.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat