Apostolul iubirii (II)
Pe lângă calificativul de apostol al iubirii, i se poate atribui sfântului Ioan evanghelistul și acela de apostol al luminii.
Ucenicului feciorelnic "pe care îl iubea Isus" (In 21,20) i s-a dat să vadă în Cuvântul veșnic, întrupat, viața care este lumina oamenilor, aceea care învinge întunericul păcatului și al morții.
În contextul discuției dintre Nicodim, "un conducător al iudeilor", și Isus (In 3,1-21), evanghelistul a reținut cele spuse de Maestrul său: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unicul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (v. 16). Versetele 19-21 din același capitol fac să transpară un mare regret: "Lumina a venit în lume, dar oamenii au iubit mai mult întunericul decât lumina, pentru că faptele lor erau rele. Căci oricine face fapte rele urăște lumina și nu vine la lumină ca să nu-i fie descoperite faptele. Însă ucenicul credincios al lui Cristos vine la lumină ca să se vadă că faptele sale sunt făcute în Dumnezeu".
În capitolul 8, versetul 12, evanghelistul Ioan redă declarația lui Isus făcută în discuțiile sale cu iudeii, îndeosebi cu conducătorii lor: "Eu sunt lumina lumii. Cine mă urmează nu umblă în întuneric, ci va avea lumina vieții", iar în capitolul următor, al nouălea, versetul 5, încă o declarație a sa, în contextul vindecării orbului din naștere: "Cât timp sunt în lume, eu sunt lumina lumii".
Atenția lui Ioan cu privire la Isus, lumina lumii, este antrenantă: "Cât timp aveți lumina (pe Cristos), credeți în lumină ca să deveniți fii ai luminii" (12,36).
În prima sa scrisoare către "copilașii mei", creștini din unele comunități din Asia Mică, apostolul Ioan subliniază comuniunea cu Tatăl și cu Fiul, precum și aceea a ucenicilor între ei, ca fiind efectul luminii: "Dacă umblăm în lumină, așa cum Dumnezeu este în lumină, avem comuniune unii cu alții, și sângele lui Isus Cristos, Fiul său, ne curăță de orice păcat" (1,7).
P.A.D.