Răspundem cititorilor
* Ne-au scris de sărbători: Galina P. Pajura (București); Eveline Mărculescu (Galați); Pius Szabo (Estelnic, jud. Covasna); Gheorghe Barcan (Baia Mare); Acțiunea Catolică (Iași); pr. Dominic Hîrja (București); pr. Ioan Pop (Lugoj); Surorile Misionare (Butea); Congregatio Jesu (Popești-Leordeni); Surorile "Sfântul Carol Borromeu" (Gioseni); Surorile lui Isus Răscumpărătorul (Onești); Surorile Franciscane Misionare de Assisi (Singureni, jud. Giurgiu); Mănăstirea "Maica Unității" (Piatra Neamț); Viorica Făgărășanu și Vasile Creța (București); Asociația Kolping Moldova (Onești); Trandafira Rufă și fam. Niculescu (Constanța); fam. Marin Span (Baia Mare). Vă mulțumim pentru gândurile trimise! Vă dorim și noi ca noul an să vă aducă multe bucurii și binecuvântări.
* Despina Strugariu (Iași). "Vă aducem, în acest sens un respectuos omagiu de recunoștință și mulțumire pentru lăudabila acțiune de implicare a studioului Radio Iași de a transmite sfânta Liturghie în fiecare duminică și sărbătoare de poruncă drept expresie a solidarității concrete cu cei aflați în suferință și neputință acasă sau în spitale. Este pentru ei o cale de integrare în viața Bisericii, un izvor de bucurie și de emoții pozitive, este o adevărată terapie spirituală împotriva întunericului singurătății, a sentimentului marginalizării, inutilității lor sociale, dar mai ales un răgaz, un îndemn puternic de a aduce mulțumiri și slavă lui Dumnezeu".
Vă mulțumim pentru gândurile trimise. Ne rugăm ca transmisia Liturghiei în zi de duminică și sărbătoare de poruncă să se difuzeze mai departe și să fie de folos celor în vârstă și bolnavi, celor care sunt în situații speciale, precum și celor care ascultă Liturghia la radio și apoi merg la biserică pentru a participa la Liturghie mai pregătiți sufletește. Prin întâlnirea în rugăciune pe calea undelor (AM 1053 KHz, ora 08.00) dorim să aducem slavă lui Dumnezeu care, prin bunăvoința conducerii Radio Iași, ne oferă și această posibilitate de a transmite vestea cea bună. Vă dorim audiție cu folos și multe haruri de la Domnul!
* Vasile D. (Jud. Neamț). "Am urmărit la televizor problema cu prima zi a săptămânii în Biserica Ortodoxă. Nu am înțeles prea mult cum stau lucrurile cu prima și a șaptea zi. Dacă duminica a devenit prima zi în calendarul bisericesc asta nici nu ajută și nici nu face rău. Eu cel puțin nu văd nici un câștig".
Cartea Genezei spune că toate au fost făcute de Dumnezeu "care a creat cerul și pământul" și că el "s-a odihnit" a șaptea zi după această muncă de creație. Sabatul, care înseamnă odihnă, este a șaptea zi. În Noul Testament ni se spune că în prima zi a săptămânii, după sabat, dis-de-dimineață, femeile s-au dus la mormânt și au găsit mormântul gol. În prima zi a săptămânii, adică duminica, a înviat Cristos. Astfel, prima zi a săptămânii este ziua lui Cristos, pentru că ea evocă dimineața zilei de Paști, ziua mântuirii noastre. Este ziua Domnului înviat, zi în care Biserica se reunește în mod deosebit pentru a celebra Euharistia. Primii creștini făceau din fiecare duminică un memorial (de aducere aminte) al învierii lui Isus Cristos. Duminica, ziua Domnului, a luat locul sabatului evreiesc și al zilei soarelui (Dies solis) sărbătorită de păgâni. Scrisoarea apostolică Dies Domini (nota 22) a lui Ioan Paul al II-lea precizează: "Acest caracter de "primă zi" al duminicii este evident în calendarul liturgic latin, în care ziua de luni este numită feria secunda (ziua a doua), cea de marți feria tertia (ziua a treia) etc. O numire asemănătoare a zilelor săptămânii se regăsește în limba portugheză". "Câștigul", ca să vorbim în limbajul dv., stă în a ști cum stau lucrurile și în a nu confunda săptămâna din biserică cu săptămâna de lucru. Tot "câștig" înseamnă în a ști că îi aducem laudă lui Dumnezeu și participăm duminica la Liturghie pentru că celebrăm învierea lui Cristos. Iar "câștigul" cel mai mare este când, după ce știm toate acestea, începem să le înfăptuim.
* Irina B. (jud. Bacău) "Încep prin a mulțumi pentru revista "Lumina creștinului", care face cunoscut tuturor catolicilor evenimentele importante din dieceză și nu numai, cuvintele de duh și har ale episcopilor noștri și ale Sfântului Părinte. Continui însă prin a cere din partea episcopiei, prin intermediul revistei, care sunt taxele impuse tuturor în ceea ce privește sfințirea caselor, Căsătorie, Botez, înmormântare etc., deoarece nu mi se pare corect ca într-o parohie să fie taxe mai mici și în altele taxe mai mari. Probabil că nu veți da curs cererii mele și nici nu-mi veți răspunde e-mail-ului, dar nu-nțeleg de ce pentru celebrarea Botezului o familie plătește mai mult și o alta mai puțin, ca mai apoi să primim ca o înștiințare că taxele sunt neschimbate de doi ani. (...) Cu toate acestea, știu bine că în una dintre parohiile vecine, taxa Botezului este mult mai mică. Explicați-ne și nouă, vă rog, cine și cum se impun aceste taxe, la bunul plac al părintelui paroh sau după decizia consiliului episcopal!? În speranța că voi primi măcar o lămurire, mulțumesc anticipat!".
Din păcate, datele generice pe care ni le-ați oferit nu dau posibilitatea de a vă răspunde exact. Neștiind despre ce parohie este vorba, nu avem pe cine să întrebăm. Oricum, taxele se pot consulta la afișierul fiecărei parohii sau se pot solicita de la biroul parohial. Ele sunt stabilite de episcop în urma consultării Consiliului Prezbiteral. Ultima actualizare a avut loc la 10 decembrie 2008. Pentru că dv. sunteți interesată de Botez, oferta este de 100 lei. Diferențele pot să apară în momentul când Botezul are loc în timpul Liturghiei și părinții doresc ca Liturghia să fie celebrată pentru ei și pentru copil. Același lucru este valabil și dacă Botezul are loc în afara Liturghiei și părinții cer să se celebreze o Liturghie când se poate. Atunci se adaugă oferta pentru Liturghie: 20 lei. Pentru cei care se confruntă cu dificultăți sau pentru săraci taxele sunt după posibilități, adică mai mici sau deloc. Probabil că taxele mai mici semnalate de dv. se încadrează tocmai în astfel de cazuri. De reținut că scrisoarea trimisă de Preasfințitul către parohii se încheie astfel: "Facem cunoscut că aceste contribuții reprezintă ofrandele credincioșilor pentru buna desfășurare a activităților pastorale din comunitățile noastre și, multe dintre ele, sunt surse de ajutor pentru cei nevoiași sau lipsiți... Mulțumim credincioșilor noștri pentru generozitatea lor și le transmitem îmbrățișarea și binecuvântarea noastră". Vă dorim gânduri bune și mult har de la Domnul!
* L.E. (Irlanda). "Sunt un credincios din Moldova. Mă tot întreb de mai mulți ani de ce simbria este diferită de la sat la sat, de la o localitate la alta. Eu știam că este un decret de la episcopie și este o sumă fixă. M-aș bucura dacă m-ați informa cum stau lucrurile cu privire la simbrie, ce este inclus în ea sau mai trebuie plătit pe lângă suma de la episcopie și bani extra pentru clopotar și dascăl? Sau este inclus deja în taxa venită de la Iași? Aceasta ar fi o problemă. Alta, eu sunt cu familia în Irlanda de șase ani, iar părintele paroh din localitatea natală încearcă să ceară bani și pentru familiile care nu sunt în țară, de ce atâta timp cât preotul îmi sfințește casa aici în Irlanda? Este normal să-mi ceară simbria și în țară? (...)".
Încercăm să vă răspundem cu privire la cele solicitate. Mai întâi, sper că sunteți de acord cu principiul care spune că toți credincioșii trebuie să contribuie la întreținerea Bisericii, a slujitorilor ei și a bunului mers al parohiei. Principiul este fixat în porunca pe care fiecare creștin o învață la prima sfântă Împărtășanie: "Să plătești Bisericii simbria și celelalte datorii după legi și obiceiuri". Simbria se fixează de Consiliul Prezbiteral și este aprobată de episcop. De doi ani aceasta este de 100 lei de familie pe an, fiind aceeași în toate parohiile. Ceea ce diferă de la sat la sat sunt taxele pe care le fixează comitetul bisericesc sau adunarea credincioșilor pentru a avea un clopotar, pentru a întreține un dascăl (acolo unde el nu este angajat) sau pentru diferite construcții care se fac în parohia respectivă. Cu privire la cei plecați în străinătate, dacă ei sunt înscriși acolo la o parohie (și fac dovada de acest lucru), evident nu mai au obligații în țară. Problema este că mulți nu sunt înscriși nici acolo, nici aici. Alții lucrează doar câteva luni pe an și aparțin în continuare parohiilor din care au plecat. De aceea parohii solicită clarificarea lucrurilor. De altfel, același răspuns îl dă și părintele paroh în scrisoarea pe care v-am trimis-o prin e-mail: "Pentru o mai buna pastorație a familiilor, dar și pentru o statistică a membrilor parohiei noastre, încă de acum doi ani, în acord cu membrii comitetului parohial, am cerut de la familiile din parohie ca toți aceia care au copii plecați în străinătate să-i roage să aducă dovada scrisă, sau măcar verbală, că sunt înscriși în alte parohii. Mulți au adus. (...) O altă parte din familiile celor plecați au răspuns că cei din străinătate sunt muncitori doar sezonieri și aparțin pe mai departe parohiei din țară". Celelalte acuze sunt exagerări pe care le-ați scris fără să le verificați. Aș dori să vă amintesc că dincolo, la Domnul (este notat în Evanghelie) trebuie să dăm cont de fiecare vorbă care ne iese din gură. Ce vom răspunde atunci când acuzăm pe cineva pe nedrept. Cel mai cinstit pentru dv., înainte de a prolifera ultimele acuze (care, din respect pentru cititori, nu au fost redate aici), era să verificați, adică să întrebați pe mai mulți din sat dacă lucrurile stau așa sau altfel. Noi am verificat și lucrurile stau cu totul altfel. Înțelegem că unei persoane poate să nu-i placă de un preot, dar de aici până la a-l acuza de tot felul de lucruri nefondate e distanță mare. Ne rugăm ca dv. să nu cădeți în capcana pe care v-au întins-o alții: de a vedea tot ce-i rău în Biserică și în preoți. De aici până la a vă lepăda de Biserică și de credință e un pas foarte mic. Întrebarea care rămâne este următoarea: După ce veți mai verifica veți avea puterea să scrieți Sfinției sale sau nouă și să precizați cel puțin că vă pare rău de acuzele pe care i le-ați adus?! Ar fi o minimă reparație... Vă dorim lumină și gânduri bune!