Răspundem cititorilor
- M.D. (e-mail). "Vă mulțumesc pentru răspunsul și pentru sfaturile pe care mi le-ați dat în revista din luna august. M-au pus pe gânduri și din acest motiv vă răspund abia acum. Bineînțeles că alegerile mele mă afectează sau mă avantajează în primul rând pe mine. Sunt sigur că părintele, părinții și toate persoanele apropiate ne vor binele. Într-adevăr, noi (eu și logodnica) suntem tineri și nu avem experiență de viață. Dar viitorul va fi așa cum ni-l vom face noi, sau cum dorim să ni-l facem, sau cum Domnul va dori să fie. Chiar dacă logodnica este ortodoxă, aceasta nu înseamnă că nu este creștină. Are încredere în Dumnezeu și se roagă zilnic. Pot să zic că mai credincioasă este ea decât mine. Între noi doi, eu sunt un păcătos mai mare. Nu dorim ca în căsnicia noastră să-l ignorăm pe Dumnezeu. Vrem să fie prezent lângă noi. Faptul că vom ține și sărbătorile ortodoxe sau că vom mai merge la Biserică și acolo nu cred că este un păcat. Nașii, în primul rând trebuie să ne fie prieteni. Și ne sunt. Religia nu cred că este așa importantă în cazul nașilor. Nu cred că este o idee bună să punem nași formali (doar pentru a-i avea la eveniment) și apoi să nu mai avem tangență cu ei. Cunosc multe cazuri în care nașii și finii nu au mai păstrat legătura sau nu s-au mai văzut de câțiva ani. Poate chiar s-au și uitat. Iar în cazul unui impas între mine și soție, cred că prima dată vor interveni părinții. Noi sperăm să nu ajungem la asemenea situații. Nu ne căsătorim cu gândul să ne despărțim... De fiecare dată când auzim că se căsătoresc doi tineri, unul catolic și altul ortodox, prima dată spunem că "ortodocșii sunt mai libertini și divorțează repede". Dar pe noi nu ne vedem. Noi, catolicii, nu suntem uși de biserică. Greșim și noi. Uneori poate mai mult decât ortodocșii. În ultimii ani a crescut numărul divorțurilor și în rândul catolicilor. Deci religia tinerilor căsătoriți nu cred că va garanta o căsnicie fericită și lipsită de griji până la adânci bătrâneți. Vreau să vă mai întreb ceva. Mi-ați spus, citez "Biserica insistă mereu ca soții să fie de aceeași credință". Vine și întrebarea mea: De ce se mai spune în biserică de preoți și de către episcop că se vrea unirea celor două Biserici: catolică și ortodoxă? De ce se mai fac rugăciuni pentru acest lucru?... Se vrea sau nu se vrea o unificare a religiilor? ..."
Cred că avem idei diferite despre ceea ce înseamnă a fi credincios sau creștin. Noi înțelegem prin a fi creștin unul care îl alege pe Cristos, îl iubește, încearcă să îl urmeze și caută să facă ceea ce cere el. Prezența lui Cristos este viață, dă direcție, călăuzește, și nu înseamnă a ne aminti de el doar din când în când. Inima trebuie să aibă legătură cu Dumnezeu. Una este că cineva se numește pe sine creștin și alta este să fie. De exemplu, dacă cineva spune că este creștin și înjură, trăiește în dușmănie cu alții etc., nu prea se cheamă că este într-adevăr creștin. Sau știm că Dumnezeu ne cere să sfințim ziua Domnului (porunca a treia) și noi nu avem treabă cu Liturghia de duminică și de sărbătoare sau mergem foarte rar, mă îndoiesc că ne putem numi creștini sau credincioși. Dacă logodnica dv. și nașii merg în fiecare duminică la Liturghie și participă la toată Liturghia: felicitări, ați ales bine! Și dacă și dv. faceți la fel: felicitări de două ori! În al doilea rând, nu cred că am spus că religia catolică e o garanție pentru o căsătorie reușită. Am susținut și susținem că trăirea credinței e o garanție. Și una este să pornim din start în căsătorie cu lucruri care ne despart și alta este să avem unitate în cât mai multe puncte. În al treilea rând, unitatea creștinilor, întâlnirile și rugăciunile care se fac nu înseamnă pierderea identității, amalgam, amestec și acceptarea tuturor lucrurilor care nu sunt conforme Scripturii și tradiției. Unitate nu înseamnă, de exemplu, să acceptăm divorțul și altele de genul acesta. Unitatea se referă la a ne cunoaște, a ne ruga împreună, a vedea și aprecia lucrurile pozitive care sunt în celelalte biserici. Vă dorim gânduri bune!
- Diana Gal (e-mail). "Îmi pare rău că nu ați mai publicat eseul meu în revista din luna noiembrie, dar eu nu mă las și v-am trimis și două propuneri pentru luna decembrie. Vreau să știu dacă le-ați primit și dacă o să mi le publicați în luna decembrie ca să am o certitudine că aș putea să continui să vă trimit eseurile mele. Vreau răspuns urgent".
Știm dacă publicăm eseurile atunci când ne apucăm de făcut revista. Atunci are loc o ședință de redacție și, în funcție de articolele și de evenimentele care sunt, se ia decizia. Despre Coroana de Advent s-a mai publicat în paginile acestei reviste în câteva numere din anii trecuți. Oricum, pentru ca articolele dv. să aibă șansa să fie publicate trebuie să alegeți subiecte care n-au mai fost tratate în revistele din ultimii ani, să fie originale, să scrieți cu diacritice (litere specifice limbii române) și să trimiteți articolul într-un fișier word.
- Maria (e-mail). "Aș vrea să spun și eu povestea mea de viață, am citit povestea din luna octombrie și atunci am spus că ar fi bine să scriu și eu. Nu vreau neapărat să o publicați dacă nu considerați că spune ceva, sau ar putea să fie un bun exemplu. Sunt căsătorită de 17 ani. Părinții nu au fost de acord cu această căsătorie, pentru că soțul nu avea aceeași religie cu mine, însă au lăsat lucrurile așa deoarece locuiam împreună. Vreau să precizez că nu am lăsat religia mea, mai mult de atât am trecut și băiatul în religia catolică, pe care n-am s-o las pentru nimic în lume. Totul a fost aproape perfect un an și jumătate în care ne-am înțeles bine. După aceea a început calvarul, venea beat aproape zilnic, nu era agresiv, însă îmi era de-ajuns să-l văd așa, nu aveam cu cine vorbi, nu aveam cu cine mă sfătui, uneori aveam impresia că fuge de mine. Vă spun că am tras și cu dinții de această căsnicie. Am încercat orice metodă care credeam că dă rezultate, uneori era și mai rău decât mă așteptam. Pe zi ce trecea mă pregăteam pentru orice, mai puțin pentru ceea ce mi s-a întâmplat, deși mama și sora îmi spuneau să nu am încredere în el, însă eu care eram sinceră și nu l-am mințit cu nici un cuvânt, mi se părea o prostie să-mi mint soțul, însă el o făcea în fiecare zi sau când avea ocazia. Știți ce doare trădarea? Nu doresc la nimeni. În urmă cu câțiva ani, scosesem câțiva bani din bancă să cumpărăm ceva. Nu am luat chiar atunci ce voiam și am pus banii la o altă bancă, însă împrumutul e pe numele meu și banii i-a pus el pe numele lui. Am fost liniștită crezând că sunt tot acolo, însă după o discuție între el și prietenul lui mi-am dat seama că ceva nu e în regulă. Am mers la bancă și, spre surprinderea mea, nu mai era nici un leu. Nici acum după cinci ani nu știu ce a făcut cu ei. Dar să nu credeți că e singura greșeală făcută. De multe ori venea foarte beat și fără bani din salariu, deși stăm cu chirie și e destul de greu în condițiile în care avem salarii foarte mici. Însă Dumnezeu nu m-a lăsat, pentru că mergeam des la Șumuleu Ciuc și mă rugam mult. Mergeam aproape în fiecare duminică chiar și acolo sus unde merg pelerinii de Rusalii. Acolo există o capelă și era un pustnic, un călugăr franciscan, care avea grijă de capelă și uneori mă asculta și mă sfătuia. Acolo stăteam în genunchi și mă rugam să am putere să merg mai departe, și am primit ceea ce am cerut. Însă luptând pentru soț aproape că uitasem că mai am și copil care avea nevoie de mine mai mult decât soțul. Datorită rugăciunilor și ajutorului financiar primit de la mama și sora mea (tată nu mai am) Dumnezeu nu m-a lăsat, deși uneori când mi-a fost greu am crezut că m-a lăsat, însă nu era așa. Aș spune tuturor să aibă încredere în Dumnezeu și el nu ne lasă".
Vă mulțumim pentru mesajul trimis și pentru faptul că citiți revista "Lumina creștinului". Apreciem mult că aveți încredere în Dumnezeu și că sunteți hotărâtă să vă trăiți credința până la capăt. Ne doare și ne rugăm și noi pentru ca Domnul să-i dea soțului gândul de întoarcere. Concluzia dv. este clară: să avem încredere în Dumnezeu și el nu ne lasă. Vă mulțumim!
- Pr. Anton Bișoc (Voievodeasa). "Sunt lucruri care m-au îngrozit și nu pot lăsa să nu strig. Dacă în revistă apar multe lucruri bune, reportaje etc., eu cred că sunt absolut necesare anumite teme catehetice sau cum vreți să le spuneți. Ar fi bine ca revista să aibă în fiecare lună o pagină unde să se trateze anumite probleme religioase care sunt urgente, dar necunoscute sau uitate de popor. Ele ar fi următoarele: 1) Sfânta Liturghie, valoarea ei; 2) Credința trăită, nu cea teoretică; 3) Inima lui Isus, cu referire la prima vineri din lună; 4) Curăția (ca virtute), parcă este o idee învechită de a mai vorbi despre așa ceva. 5) Sfânta Împărtășanie... Deocamdată atât și nu voi uita pe viitor a mai pomeni și de altele, numai trebuie trecut la lucru".
Vă mulțumim pentru sugestiile făcute. Temele pe care le propuneți cu siguranță vor fi reluate. Deocamdată este Anul Familiei și se tratează teme specifice. De aceea s-a introdus o cateheză specială în interiorul revistei. Anul viitor, fiind vorba de Anul Credinței, vor fi reluate și temele pe care le-ați propus.
- Mircea Osoianu (Iași). "Vă trimit câteva gânduri compuse de mine pentru a fi reflectate și de alții: Tu ești: ceea ce gândești, ceea ce faci, ceea ce spui, ceea ce iubești, ceea ce mănânci, ceea ce îți place, ceea ce îți aparține, ceea ce dăruiești, ceea ce vrei, ceea ce a voit Creatorul tău, ceea ce lași urmașilor tăi, ceea ce ți-au lăsat strămoșii tăi, ceea ce crezi, ceea ce conduci...".
Vă mulțumim!