Urcușul iubirii
Tinerii care sunt exigenți cu viața lor și nu se mulțumesc cu "surogate" ale iubirii, care se opresc să analizeze propria viață și să dea sens tuturor trăirilor, își dau seama că gesturile cele mai intime care nu au corespondență la nivelul sentimentelor nu duc decât la faliment. Dacă o persoană nu este cu adevărat iubită apare mereu riscul să fie instrumentalizată, să fie folosită. "Învelișul" pare să fie foarte frumos, dar să lipsească "miezul". Tocmai de aceea este nevoie de o "disciplină" a iubirii. Castitatea (cuvânt care sperie atât de mult!) înseamnă autodisciplină, stăpânire de sine, respect pentru celălalt, educație a afectivității și a sentimentelor. Acest "control de sine" nu este ceva negativ, ci conferă demnitate persoanei care știe să își folosească inteligența și să asculte adevăratele aspirații ale inimii. În același timp, castitatea înseamnă și respectarea demnității celuilalt, efort pentru a evita atitudinea de "proprietar" al vieții altcuiva care poate duce la a "uza" și a "abuza" de viața lui. Prin castitate, persoana devine armonioasă, matură și plină de pace interioară. Această puritate a spiritului și a trupului ajută la dezvoltarea adevăratului respect de sine și în același timp dezvoltă capacitatea de a-i respecta pe ceilalți ca persoane create după imaginea lui Dumnezeu. "Curăția cere o ucenicie a stăpânirii de sine, care este o pedagogie a libertății umane. Alternativa este clară: ori omul poruncește pasiunilor sale și dobândește pacea, ori se lasă aservit de ele și devine nefericit" (Catehismul Bisericii Catolice, 2341).
Care sunt mijloacele care ne pot ajuta să "poruncim pasiunilor noastre"? Aceste mijloace pot fi: cunoașterea de sine, un stil de viață sobru, capacitatea de renunțare, ascultarea față de poruncile lui Dumnezeu, practicarea virtuților morale și fidelitatea față de rugăciune. Toate acestea presupun efort, dar nimic serios nu se construiește în viață fără o muncă asiduă. Mentalitatea comună vede lucrurile foarte banal și foarte interesat și de aceea înlătură orice efort. Papa Benedict al XVI-lea i-a pus în gardă pe tineri de aceste lucruri vorbindu-le la Ziua Mondială a Tineretului despre fidelitatea față de valorile propuse de Cristos: "Știți bine că atunci când nu se merge alături de Cristos, care ne conduce, noi ne rătăcim pe alte cărări, ca aceea a impulsurilor noastre oarbe și egoiste, aceea a propunerilor care lingușesc, dar care sunt interesate, înșelătoare și volubile, lasă golul și frustrarea înlăuntrul nostru (Omilia Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea la Privegherea de rugăciune). În aceeași celebrare, papa i-a îndemnat pe tineri să se pregătească serios pentru viața de căsătorie: "Mulți sunt chemați de Domnul la căsătorie, în care un bărbat și o femeie, formând un singur trup" (cf. Gen 2,24), se realizează într-o profundă viață de comuniune. Este un orizont luminos și exigent în același timp. Un proiect de iubire adevărată care se reînnoiește și se aprofundează în fiecare zi, împărtășind bucurii și dificultăți și care se caracterizează printr-o dăruire a totalității persoanei. Pentru aceasta, a recunoaște frumusețea și bunătatea căsătoriei înseamnă a fi conștienți că numai un context de fidelitate și indisolubilitate, precum și de deschidere la darul divin al vieții, este cel adecvat pentru măreția și demnitatea iubirii matrimoniale (Omilia Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea la Privegherea de rugăciune).
A trăi în curăție este ca o drumeție la munte: este nevoie de mare efort pentru a ajunge în vârf, dar efortul este răsplătit de un peisaj de nedescris care este infinit mai mulțumitor decât oboseala drumului și care deschide perspective noi. A rămâne la baza muntelui înseamnă a evita efortul, a trăi în banalitate și a pierde o astfel de perspectivă.
Pr. Felix Roca