Răspundem cititorilor
* Eugen Roca (e-mail). "Sunt unii creștini de ocazie care apelează la sfântul Anton ca la un miraculos tonomat, ignoră sfânta Liturghie, ignoră faptul că trebuie să respecte poruncile Domnului și cred că dacă se adresează sfântului Anton, acesta-i va ajuta. Și modul de adresare este greșit, dar este inspirat din realitate, personal am auzit această rugăciune adresată sfântului Anton: "Mă închin ție, sfinte Antoane, din toată inima,... tu ești cel mai mare făcător de minuni... Te rog, ajută-mă"... Din păcate, această rugăciune am auzit-o în mai multe biserici catolice. Sper ca mesajul să ajungă și la aceste persoane care eronat se închină la sfântul Anton, în loc să ceară de la sfântul Anton mijlocirea prin expresia: "Roagă-te pentru noi". Vă rog să-mi spune-ți părerea dv.".
E adevărat, sunt unii care ignoră lucrurile importante (sfânta Liturghie), cum observați și dv. Totuși, cei mai mulți știu că sfinții sunt prietenii noștri. Scrisoarea către evrei spune că suntem înconjurați de o mulțime de martori. Poate că expresia "ne închinăm" la care faceți referință este nefericită, dar dacă aveți răbdare să ascultați rugăciunea până la capăt veți observa că e o rugăciune de cerere, și nu de adorație, care i se cuvine numai lui Dumnezeu. De altfel e greu de crezut că oamenii îl confundă pe sfântul Anton cu Dumnezeu: ei știu care este distanța dintre un sfânt și Domnul. Pentru explicații mai clare am cerut și părerea unui profesor de dogmatică, pr. Ștefan Lupu, care a redactat și cartea de rugăciuni Benedictus. Iată răspunsul Sfinției sale: "Un vechi adagiu, atribuit lui Prosper de Aquitania, spune: "Lex orandi, lex credendi" (Legea rugăciunii stabilește legea credinței). Din acest motiv, Biserica manifestă o grijă deosebită pentru "ortodoxia" cărților liturgice, dar și a cărților de rugăciune care alimentează pietatea populară. Este adevărat că, pe lângă rugăciunea oficială a Bisericii, se dezvoltă și forme personale sau comunitare de rugăciune care nu trec întotdeauna prin "filtrul" Bisericii. Obligația păstorilor Bisericii este să vegheze cu atenție ca formele de devoțiune ale credincioșilor să se inspire din rugăciunea liturgică a Bisericii, punând în centru Euharistia și Liturgia orelor. Având în vedere această premisă, analizăm cazul concret sesizat: devoțiunea la sfântul Anton. Trebuie să recunoaștem că, după devoțiunea față de Maica Domnului (în termeni liturgici: superdulie), sfântul Anton ocupă un loc de frunte în preferințele credincioșilor, urmat de sfânta Tereza de Lisieux, sfântul Iosif și, mai recent, fericitul Ieremia. Uneori, mai ales la oraș, Biserica Catolică este cunoscută ca "biserica sfântului Anton". În unele localități, unii preoți înflăcărați poate de dorința de a dezvolta devoțiunea către sfântul Anton este posibil să fi introdus formulare de rugăciune care să nu fi primit aprobarea superiorilor bisericești (imprimatur) și care să fie la limita "ortodoxiei" cât privește exprimarea. Totuși, din punct de vedere al conținutului, cred că orice creștin care a primit o minimă instrucție catehetică face distincție între rugăciunea către sfinți (în termeni liturgici dulie) și rugăciunea către Dumnezeu (cult de adorație). Știe că sfinții, în speță sfântul Anton, nu sunt Dumnezeu, ci doar simple creaturi, iubite de Dumnezeu, dar care au colaborat din plin cu harul său. Ei nu se roagă și nu-i adoră pe sfinți, ci apelează la rugăciunea lor de mijlocire la Dumnezeu tocmai datorită gradului de unire cu Dumnezeu la care au ajuns. Știu, de asemenea, că Isus Cristos este singurul mijlocitor între om și Dumnezeu. Prin urmare, dacă cineva aude undeva formule de rugăciune care nu corespund credinței mărturisite, este bine să ia legătura cu preotul respectiv ca să corecteze textul. În cartea de rugăciuni "Benedictus", apărută la Editura "Sapientia", au fost urmărite cu atenție aspectele menționate mai sus. Au fost selectate din tezaurul de rugăciune al Bisericii locale și universale acele rugăciuni care au fost consacrate de lunga tradiție de rugăciune a credincioșilor catolici. Dacă vă uitați la pagina 829, rugăciunea spune: "Isuse, Fiul lui Dumnezeu și Mântuitorul meu, mă închin ție și te ador la fel ca slujitorul și prietenul tău, sfântul Anton". Un alt text unde apare predicatul "mă închin" este la pagina 832, la "rugăciunea unui suflet necăjit", unde se spune: "Sfinte Antoane, ocrotitor plin de iubire al sufletelor necăjite, cu inima copleșită de amărăciune mă închin smerit înaintea icoanei tale". Aici însă sensul termenului "mă închin" nu este cel de "te ador", dimpotrivă exprimă imaginea omului aflat în necaz și care, cu fruntea plecată, cere ajutorul și mijlocirea cuiva "mai puternic" decât el. Continuarea rugăciunii de altfel este clară în privința puterii de mijlocire a sfântului Anton la Dumnezeu". Fără îndoială, explicația de mai sus surprinde și cele notate de dv. în poezia trimisă.
* Paul Bordea (e-mail). "Aș dori să aflu când poate fi ascultată Liturghia de la Catedrala "Adormirea Maicii Domnului" din Iași la radio și pe ce posturi. Am fost rugat să mă interesez despre acest lucru și de către persoane plecate din țară și care ar vrea să "participe" măcar pe calea internetului la celebrările de la catedrală".
Vă mulțumim pentru interesul acordat emisiunilor religioase catolice. În cele de mai jos aveți răspunsul complet. Radio Iași: În fiecare duminică și în sărbătorile de poruncă (începând cu 26 martie 2006) între orele 08.03 și 09.00 puteți asculta sfânta Liturghie din catedrala romano-catolică "Adormirea Maicii Domnului" la Radio Iași pe unde medii (AM) - 1053 KHz, precum și pe internet la adresa www.radioiasi.ro. Tot la Radio Iași se transmite în fiecare duminică de la ora 9.15 până la ora 10.00 o altă emisiune religioasă: "Pelerinaj", în care sunt prezenți și romano-catolicii. Radio Maria: Din când în când, Liturghii din catedrala din Iași, în cursul săptămâni și duminica, sunt transmise și la Radio Maria. De asemenea, în fiecare a patra miercuri din lună, la Radio Maria se transmit două emisiuni realizate în studioul din Iași (deschis la 21 decembrie 2009): "Oameni și fapte" și "Drum spre lumină". Radio Maria poate fi recepționat cu aparatele de radio în orașele Oradea (102,2 MHz), Zalău (92,5 MHz), Blaj (94,4 MHz) și Baia Mare (95,4), prin DIGI pe frecvența 12687 MHz, iar pe internet se poate asculta la adresa www.radiomaria.ro. Mai sunt și alte transmisii ocazionale (Liturghii, concerte, emisiuni) care sunt anunțate din timp pe situl Diecezei de Iași, www.ercis.ro. Dacă intrați pe același site în coloana din stânga aveți posibilitatea să accesați secțiunea "Ascultă online" și să alegeți să ascultați: Radio Iași, Radio Maria, Radio Vatican sau predici ținute în catedrală.
* Ghe. Vasilescu (e-mail). Citind cele postate de dv. cu privire la papa Ioan Paul al II-lea, ne întrebăm ce poate fi în sufletul unui om care vede răul acolo unde este binele? Prin ce mecanism se poate transforma cineva încât să caute cu tot dinadinsul să vadă întuneric unde este lumină? La beatificarea papei la Vatican au fost reprezentanți ai ortodoxiei, inclusiv ai Bisericii din care fac parte cei care postează comentarii ca acelea trimise de dv. Ei au dat declarații și au vorbit pozitiv de fericitul Ioan Paul al II-lea. A vorbit frumos despre papa inclusiv PF Daniel, patriarhul Bisericii din care se recunosc cei care critică. Chiar "Ziarul lumina" și Radio Trinitas au vorbit sau scris în termeni elogioși la adresa papei. Să te ridici împotriva propriei Biserici, citând canoane și sfinți părinți, rar ne-a fost dat să vedem și să auzim. Având în gând cele de mai sus nu ne vine în minte decât cele notate în Evanghelia după Ioan: "Când lumina a venit în lume, oamenii au iubit mai mult întunericul decât lumina, pentru că faptele lor erau rele. Căci cine săvârșește răul urăște lumina și nu vine la lumină, ca să nu i se dea în vileag faptele. Dar cine face adevărul vine la lumină, ca să se vadă că faptele sale sunt săvârșite în Dumnezeu" (Ioan 3,19-21). Mai este vreo șansă pentru asemenea oameni? Dumnezeu știe! Oricum, dacă vin la lumină, ochiul lor se va umple de lumină. Haideți să facem un exercițiu. Scrieți-ne, vă rugăm, două lucruri frumoase care v-au impresionat la Ioan Paul al II-lea. Ce spuneți? Reușiți? Dar poate că vă cerem prea mult... Începeți prin a scrie două lucruri frumoase despre liderii dv. sau despre patriarhul ecumenic Bartolomeu al Constantinopolului. Așteptăm.
* Prof. univ. dr. Ioan Condor (București). "Am citit pe nerăsuflate cartea editată de dv. "Întoarcerea fiului risipitor. O istorie a drumului spre casă" de Henri J.M. Nouwen, traducere de pr. Iosif Răchiteanu, 1999. Un conținut bogat cu trăiri interioare intense, cu descrieri minunate ale evoluției paralele în cele trei etape ale marelui pictor, ale eroilor și ale autorului. Traducerea este foarte bună, clară și precisă, curgătoare și blândă, astfel încât îți face o mare plăcere lecturarea cărții. Păcat că lucrarea nu se găsește în librării, deși ar prezenta un mare interes și folos pentru generațiile de astăzi și de mâine. Personal am obținut, pe timp de o săptămână, împrumutul cărții, timp în care, împreună cu soția, am parcurs-o cu bucurie și plăcere. O astfel de carte ar fi necesară să existe în biblioteca fiecărei familii, pentru a fi citită. M-aș bucura dacă mi-ați comunica adresa autorului și a traducătorului cărții, pentru a le face plăcere cu aprecierile noastre. Felicitări pentru publicarea cărții.
Credem că, prin intermediul revistei, aprecierile dv. ajung la traducător. Dacă doriți totuși să-i scrieți, o puteți face pe adresa: Str. Ștefan cel Mare, 16, jud. Suceava, 725400 Rădăuți. Cât despre autor nu mai aveți cum să-i scrieți. El a trecut la Domnul la 21 septembrie 1996. A fost preot catolic de origine olandeză. Are peste 40 de cărți publicate despre spiritualitate. O carte asemănătoare de același autor, apărută la Editura "Presa Bună", pe care v-o recomandăm, este "Frumusețea Domnului. Rugăciunea cu icoane".