ÎNMOC. O provocare pentru comunicarea Bisericii
Într-o ambianță deosebită, la mănăstirea călugărilor carmeliți desculți de la Ciofliceni (Snagov), s-a desfășurat, în perioada 9-12 mai, cea de-a XI-a Întâlnire Națională a Operatorilor din Mass-Media Catolice. Au fost prezente 24 de persoane implicate în mass-media catolice din România, din diferite dieceze, eparhii și ordine călugărești. Din Dieceza de Iași au participat: pr. Cornel Cadar, pr. Vasile Petrișor și pr. Petru-Sebastian Tamaș. La lucrări a fost prezent și ÎPS Ioan Robu, arhiepiscop de București, responsabil pentru mass-media în Conferința Episcopilor din România. Întâlnirea din acest an s-a axat asupra unei teme cum nu se poate mai actuale: "Rețelele de socializare - O provocare pentru comunicarea Bisericii Catolice".
Statisticile spun că țara noastră este pe locul patru în lume în ceea ce privește viteza de navigare pe internet. De asemenea, un sondaj realizat recent spune că 50% dintre românii care au între 14 și 35 de ani intră zilnic pe internet și încă 25% săptămânal. Internetul a cunoscut, într-adevăr, în ultimii zece ani o dezvoltare extraordinar de mare. În contextul în care rețeaua media a devenit terenul de acasă în care se mișcă cei mai mulți oameni de astăzi, rămâne întrebarea: ce poate face Biserica pentru a-i întâlni astăzi pe oameni pe acest teren?
Aceasta a fost întrebarea esențială care a stat în centrul întâlnirii și la care s-a încercat să se dea diferite răspunsuri. Un rol important l-au avut invitații din țară și din străinătate: Cristian Manafu (Social Media în România), pr. Antonio Spadaro S.I. (Cum schimbă internetul modul de a gândi și de a trăi credința), Juan Narbona (Social Media Strategy: O propunere pentru Biserică); Leo Spadaro, consultant, Serviciul Internet al Conferinței Episcopilor Catolici din Italia (Web 2.0: O oportunitate pentru comunitățile creștine), pr. Paolo Padrini (O mărturie tehnologică), Christian Scholtes (Ipostaze și "apostaze" în spațiul virtual), Maria Garcia și German Bustamante (Comunicarea prin Social Media).
Conferințele și dezbaterile din cadrul întâlnirii au subliniat faptul că implicarea Bisericii în spațiul virtual nu poate să fie opțională, ci este o necesitate, un imperativ, un semn al timpului. Unul dintre invitați se întreba dacă nu cumva, neimplicarea din partea Bisericii în acest câmp nu este oarecum o "apostazie", o trădare a misiunii sale de evanghelizare. Biserica este chemată, nu să facă propagandă, ci să dea mărturie despre crezul ei prin intermediul rețelelor de socializare pe care tehnica ni le pune la dispoziție astăzi. Motivația profundă care stă la baza acestei implicări este sugerată de însăși responsabilitatea ei, aceea de a fi prezentă acolo unde este prezent omul.
De altfel, papa Benedict al XVI-lea a declarat în repetate rânduri că lumea digitală este un continent, un nou spațiu care trebuie evanghelizat. Așa cum misionarii, atunci când merg într-un teritoriu necunoscut, mai întâi se apropie de oamenii de acolo și intră în obiceiurile și tradițiile lor, pentru ca abia apoi să le vorbească despre Cristos și despre evanghelie, la fel și Biserica astăzi trebuie să se apropie de acest teritoriu nou al spațiului digital spre a-l cunoaște, pentru ca apoi să-l evanghelizeze.
La finalul întâlnirii, participanții, în lumina celor prezentate, au tras mai multe concluzii și au exemplificat diferite moduri în care Biserica Catolică din România își poate face simțită prezența în spațiul virtual. Aceste propuneri au fost cuprinse într-un raport care va fi încredințat Conferinței Episcopilor din România spre analiză.
Pr. Vasile Petrișor
* * *
"Noile tehnologii permit persoanelor să se întâlnească dincolo de granițele spațiului și chiar ale culturilor, inaugurând astfel o întreagă lume nouă de potențiale prietenii. Aceasta este o mare oportunitate, dar presupune și o atenție mai mare și o conștientizare cu privire la posibilele riscuri".
Benedict al XVI-lea