Apostolul iubirii (V)
Calificativul "apostolul iubirii" dat sfântului apostol și evanghelist Ioan, menționat deja în primele rânduri ale miniserialului, ajuns la episodul al V-lea, este unanim recunoscut.
Ucenicia statornică, fidelă, belșugul harului de care s-a bucurat, l-a condus la cunoașterea tainelor dumnezeiești pe care ni le împărtășește în ceea ce a scris.
"Discipolul pe care îl iubea Isus, care în timpul cinei se aplecase pe pieptul lui" (In 21,20), privilegiu de care s-au bucurat doar preasfânta sa mamă, Maria, și tatăl purtător de grijă, Iosif, a putut asculta bătăile inimii preasfinte a Mântuitorului, care ne-a arătat iubirea sa nemărginită, jertfindu-se pe lemnul crucii pentru a ne reconcilia cu Tatăl.
Nu-i de mirare că acest ucenic eminent a ajuns să spună: "Dumnezeu este iubire" (1In 4,8; 16b). Cu siguranță, aplecat pe pieptul lui Isus, și-a dat seama că inima lui este "focar arzător al dragostei, sălașul dreptății și al iubirii, plină de bunătate și de dragoste, regele și centrul tuturor inimilor".
Sfântul Augustin, renumitul "învățător al harului", comentând definiția dată de apostolul iubirii ("Dumnezeu este iubire"), scrie: "Cine dintre noi ar îndrăzni să spună ceea ce s-a spus: "Dumnezeu este iubire"? A spus-o cel care știa ceea ce avea. Dumnezeu ni se oferă în mod complet. Ne spune: "Iubiți-mă și mă veți avea, pentru că nu puteți să mă iubiți dacă nu mă aveți deja"".
Circuitul desăvârșit al iubirii include și iubirea fraternă: "Să-l iubim pe Dumnezeu pentru că el ne-a iubit mai întâi... Avem această poruncă de la el: cine îl iubește pe Dumnezeu să-l iubească și pe semenul său" (1In 4,19; 21).
Aceeași consecvență o exprimă și sfântul Augustin, când scrie despre cântarea iubirii ca o cântare adusă lui Dumnezeu: "Cântați cu glasul, cântați cu inima, cântați cu sfânta voastră purtare. Cântați Domnului un cântec nou!... Vreți să aduceți laude lui Dumnezeu? Voi sunteți ceea ce spuneți. Veți fi lauda lui Dumnezeu, dacă veți trăi cu adevărat creștinește".
P.A.D.