Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Posta redactiei -

Răspundem cititorilor

- Ne-au mai scris de sărbători: Eveline Mărculescu (Galați); Pius Szabo (Estelnic, jud. Covasna); pr. Dominic Hîrja (București); Erwin Josef Țigla (Reșița); Surorile lui Isus Răscumpărătorul (Bârsana, jud. Maramureș); Surorile Misionare ale Pătimirii lui Isus (Butea); Comunitatatea "Sant'Egidio" (Roma); fam. Crișan (Sânmihai de Pădure, jud. Mureș); fam. Niculescu și Trandafira Rufă (Constanța). Vă mulțumim pentru gândurile bune pe care ni le-ați trimis! Vă dorim ca și în 2010 să aveți la suflet publicația "Lumina creștinului".

- Veronica Dămoc (Iași). Întreaga redacție vă mulțumește pentru cuvintele frumoase pe care le-ați scris despre noi și îndeosebi pentru consecvența cu care citiți publicațiile. Ne bucurăm să știm că întreg conținutul acestor publicații, precum Lumina creștinului sau De la răsărit până la apus, vă îndeamnă la reflecție și meditație și că aceste reviste sunt hrana dv. sufletească de fiecare zi. Vă mulțumim și pentru poezia trimisă și vă dorim ca anul 2010 să fie și pentru dv. un an bogat în bucurii și fericire.

- Radu Șoroagă. "Stimați editori, vreau să vă împărtășesc, odată cu marea bucurie de a fi citit articolul "Figuri ilustre. Pr. Gheorghe Vameșiu" scris de dl dr. Dănuț Doboș, în nr. 2, februarie 2009, propriile mele amintiri despre cel pe care îl pomenesc mereu pentru felul în care mi-a îmbogățit credința: pr. Vameșiu. În vara anului 1960, în Gherla, cam la doi ani după arestare, am avut parte de o binecuvântată hemoptizie în urma căreia am fost mutat din celulă în infirmeria TBC. După câteva săptămâni a fost adus părintele Vameșiu, preot greco-catolic dintre aceia care au refuzat să renunțe la catolicism și să treacă la ortodoxie, arestat după ce a fost căutat mult timp. Era un om calm, blând, înțelept, dar și cu un umor atât de rar în acele condiții aspre. Într-o zi, pr. Vameșiu îmi spune că vrea să ne rugăm și că mă solicită să îl ajut. Eram, de departe, cel mai tânăr din celulă (aveam 19 ani) și printre cei mai nedeprinși cu mersul slujbelor religioase și neînvățat în ceea ce privește rugăciunile. (Menționez că am fost și sunt creștin ortodox român). A face o slujbă religioasă era, în condițiile din închisorile comuniste române, o acțiune interzisă, foarte primejdioasă, care putea duce la pedepse dure: bătaie, izolare la carceră etc. Am acceptat imediat, atât datorită credinței care sălășluia în mine (despre care eu eram prea puțin conștient, dar pe care cred că pr. Vameșiu a simțit-o) cât și, mai ales, datorită personalității celui care m-a chemat. În afară de "Tatăl nostru" nu știam nimic. Am învățat Crezul (cel ortodox, nu cel catolic), toate rugăciunile, răspunsurile din timpul slujbei... Am reușit să facem aceste slujbe de mai multe ori, cu foarte mare grijă să nu fim prinși de către gardieni, protejați fiind de ceilalți deținuți. În cuprinsul acestora, pr. Vameșiu sfințea apa într-o cană turtită din tablă de aluminiu, încrețită, de parcă fusese scoasă de sub dărâmături. Era singura cană de băut apă pentru 20-30 de deținuți bolnavi de TBC. După puțin timp, într-o acțiune periodică de redistribuire a deținuților în celule pentru a nu se forma nuclee de solidaritate, am fost despărțit de pr. Vameșiu. Nu l-am mai văzut niciodată. După 1989 am aflat că era grav bolnav, apoi că a plecat dintre noi. Dumnezeu să îl odihnească! Gândindu-mă acum, cred că Duhul Sfânt era acolo, cu noi. Am rămas modelat pe viață de acea atmosferă de profundă comunicare. Mi-a fost greu - și îmi este și acum - să mă rog în biserică sau în alte locuri aglomerate. Este și acesta un handicap al meu".

Vă mulțumim pentru mărturia pe care o dați despre pr. Vameșiu. Ea este importantă, confirmând că a fost un om care a lăsat multă lumină. Domnul să vă binecuvânteze!

- Maria (Suceava). "Ne cununăm sau nu la Biserică? Citind articolul pr. Felix Roca din iunie 2009, am constatat că nu e nevoie să fii cununat la sfânta Biserică pentru a putea locui împreună, ci e îndeajuns să iubești. În articol sunt date explicații, adică definiția sexualității: sexualitatea este darul lui Dumnezeu, este o componentă a omului de a exista... Sexualitatea găsește împlinirea sa în iubire...".

Credem că ați înțeles greșit articolul pe care l-ați citit. Nici într-un caz, nu s-a sugerat în articol că oamenii nu trebuie să se cunune în Biserică. Pentru creștini căsătoria este un sacrament, adică întâlnire cu Cristos, o chemare din partea sa, o manifestare de credință, o cale de mântuire. Căsătoria nu este doar un "contract" între două persoane care decid să-și unească viața, indiferent din ce motive! Căsătoria este cu adevărat un sacrament dacă se bazează pe iubirea dintre bărbat și femeie pentru toată viața. Această iubire este manifestată printr-o multitudine de gesturi între care cel mai profund este cel al unirii sexuale. "De aceea, va lăsa bărbatul pe tatăl și pe mama sa și se va uni cu femeia sa și vor fi amândoi un singur trup" (Cartea Genezei 2,24). În cadrul căsătoriei sexualitatea, prin care se manifestă iubirea, devine rodnică (procreația) și realizează împlinirea soților prin bucurie, mulțumire, fericire. Din păcate, dramele intervin atunci când sexualitatea este separată de iubire și este ghidată doar de plăcere! Atunci sexul devine scop în sine și deci dezumanizează persoana. Fiecare persoană, indiferent de alegerea de viață pe care o face, are misiunea de a orienta propria sexualitatea după planul lui Dumnezeu: un tânăr pregătindu-se pentru a iubi, un soț manifestând dragostea față de celălalt soț, un preot trăindu-și cu seninătate celibatul. Însă toți, indiferent de starea de viață, sunt chemați să trăiască în curăție! Aceste adevăruri trebuie înțelese și trăite nu pentru că ne vede Dumnezeu, ci pentru că este în joc binele nostru, fericirea noastră. Orice exemplu negativ din jurul nostru (din păcate sunt atâtea în această privință!) trebuie să ne motiveze să nu ne jucăm cu acest dar al lui Dumnezeu și să ne mobilizeze să transmitem celor de lângă noi, mai ales tinerilor, valorile creștine.

- Oleg Nastas (Dondușeni, Republica Moldova). "Aparțin Bisericii Ortodoxe și respect celelalte culte creștine, dar mă întreb: cum s-ar putea ajunge la unitatea creștinilor? Când îmi permit ascult sfânta Liturghie romano-catolică transmisă în direct la Radio Iași, duminica la ora 8,00. Să fiu sincer, eu nici acum nu prea înțeleg cauzele dezbinării între creștinii catolici și cei ortodocși. După cum știm cu toții dezbinarea s-a accentuat și mai tare chiar în interiorul acestor confesiuni. Ca simplu cetățean prea mult m-am îndepărtat de Dumnezeu, și ce am? Zbucium sufletesc, căutări la nesfârșit, un gol imens! Multă vreme m-am considerat ateu, dar totul era un fals. La vârsta de 32 de ani încă nu știu de unde să încep și ce să caut".

Vă mulțumim pentru interesul față de celebrările transmise din catedrală prin Radio Iași, mai ales și în contextul rugăciunilor pentru unitatea creștinilor. Acum puteți asculta pe internet și Radio Maria (www.radiomaria.ro) sau alte posturi (câteva recomandări aveți și în partea stângă a sitului www.ercis.ro. Vă dorim audiție plăcută și haruri de la Domnul! Referitor la întrebarea dv. despre cum s-ar putea ajunge la unitatea creștinilor, răspunsul ar fi: rugăciunea și o deschidere către înțelegerea și aplicarea adevăratului mesaj al lui Dumnezeu de iubire între frați și față de Dumnezeu, cu pași concreți din partea oamenilor din toate confesiunile creștine către unitate... Redăm un pasaj din cateheza papei Benedict al XVI-lea cu ocazia încheierii Octavei de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor: "Angajarea comună de a continua relațiile și dialogul sunt un semn pozitiv, care manifestă cât este de intensă dorința unității, în pofida tuturor problemelor care se opun. Astfel vedem că există o dimensiune a responsabilității noastre de a face tot ceea ce este posibil pentru a ajunge realmente la unitate, dar există cealaltă dimensiune, aceea a acțiunii divine, pentru că numai Dumnezeu poate da Bisericii unitatea. O unitate "autofăcută" ar fi umană, dar noi dorim Biserica lui Dumnezeu, făcută de Dumnezeu, care atunci când va voi și atunci când noi vom fi pregătiți, va crea unitatea. Trebuie să ținem cont și de câte progrese reale s-au obținut în colaborare și în fraternitate în toți acești ani, în acești ultimi 50 de ani. În același timp, trebuie să știm că munca ecumenică nu este un proces liniar. De fapt, probleme vechi, născute în contextul unei alte epoci, pierd importanța lor, în timp ce în contextul de astăzi se nasc noi probleme și noi dificultăți. De aceea, trebuie să fim mereu disponibili pentru un proces de purificare, în care Domnul să ne facă să fim uniți". Important este să-l găsim pe Cristos și să-l urmăm cu toată ființa.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat