Dificultățile și martiriul preotului
E frumos și plăcut să vorbești despre splendorile preoției, despre puterea extraordinară de mântuire pe care Dumnezeu a încredințat-o preotului, dar nu pot fi ignorate nici greutățile și necazurile cu care se confruntă slujitorul sacru! Într-adevăr, noi avem această comoară în vase de lut pentru ca puterea imensă să fie de la Dumnezeu, și nu de la noi (2Cor 4,7). Cum să nu recunoaștem slăbiciunile vaselor noastre de cretă? Preotul trebuie să fie mereu conștient de fragilitatea sa, dar, în același timp, să știe că este cineva care îi întărește mâinile sale slabe (cf. Is 35,3). Sfântul paroh de Ars spunea: Nu vă speriați de povara voastră, Domnul nostru Isus o duce împreună cu voi.
În slujirea sa, preotul întâlnește dificultăți care pot veni din exterior: un răspândit spirit de critică, de batjocură, de calomnie; astăzi se constată o accentuată stare de necredință, de secularizare și de ateism sau, pur și simplu, de orientare doar asupra grijilor pământești, refuzându-se mesajul vestit de preot în numele lui Cristos. În multe părți ale lumii se constată o adevărată criză de vocații și o creștere a mediei de vârstă a preoților, ceea ce duce la îngreunarea activităților pastorale. În astfel de condiții, lesne apare descurajarea pentru preot. Odată cu ea încep și stările de tristețe, de singurătate; intervine deziluzia în fața insucceselor; uneori blocaje provenite din ideologii străine spiritului creștin și preoțesc, difuzate cu nonșalanță de mijloacele mass-media. De ce să nu ținem cont și de dificultățile din interior: problemele de sănătate, grijile familiale, precum și ispitele lumii care ne amenință, uneori sentimentul puternic al unei mari sărăcii spirituale, de neadaptare în fața slujirii, sau de slăbiciuni care umilesc.
Nu putem decât să-i oferim lui Dumnezeu această fragilitate a vaselor noastre de lut. Ne este de mare folos să știm că și preoții sfinți au cunoscut multe încercări. Mizeriile trupului chinuit de oboseala slujirii, neînțelegerile cu credincioșii, criticile confraților, precum și încercările spirituale cele mai misterioase. Apoi, dezolările spirituale, angoasa pentru propria mântuire, o luptă crâncenă împotriva duhurilor rele, ajungând până la noaptea spiritului; nimic nu a lipsit sufletelor generoase și spirituale ale preoților. Totuși, în ciuda sensibilității lor vii, nu s-au descurajat, ci au rezistat și au învins. Preotul nu poate uita că i s-a descoperit calea mântuirii, iar mijloacele îi sunt la îndemână.
Pius al XII-lea în Menti nostrae, scria că "întreaga viață a preotului trebuie să fie împreună cu Cristos orientată spre jertfă, trebuind să se ofere și să se jertfească pe sine cu Cristos". Și Conciliul Vatican II, în Presbyterorum ordinis, amintea că, "păstorind poporul lui Dumnezeu, preoții sunt îndemnați de iubirea lui Isus, bunul păstor, să-și dea viața pentru oile lor" (nr. 13). Conciliul nu se sfia să prezinte preoților timpului nostru jertfa propriei existențe, ca manifestare supremă a iubirii lor față de Dumnezeu și față de suflete. Este referința directă la Lumen gentium, care spune că "Biserica stimează martiriul ca pe un dar excelent și ca pe o dovadă supremă a carității" (nr. 41). Și astăzi, preoții au datoria de a se pregăti și de a fi prompți pentru acest martiriu; un martiriu care înseamnă o viață consumată până la sacrificiul suprem, oferită în dar pe altarul Domnului.
În Anul Sfintei Preoții, mărturia eroică a atâtor preoți ni se propune cu o deosebită putere, ca o lecție de mărturie creștină, în care se oglindește totala dăruire pentru cauza evangheliei. Să ne amintim, să admirăm și să imităm exemplul acestor frați ai noștri având mereu privirea îndreptată spre Cristos, care ne-a ales, ne-a iubit și și-a dat viața pentru noi.
Pr. Eduard Coșa