Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Posta redactiei -

Răspundem cititorilor

- Dr. Helena Maria Bîrhală (Iași). "Vă rog să-mi permiteți să vă felicit cu ocazia numărului aniversar 250 al revistei "Lumina creștinului". Numai bunul Dumnezeu cunoaște efortul dv., emoțiile pregătirii fiecărui număr, bucuria realizării fiecărei lucrări. Beneficiarii muncii dv., creștinii cititori ai revistei au primit 250 de daruri, tot atâtea ocazii de îmbogățire spirituală, de actualități din viața Bisericii, știri, povestiri, experiențe, relatări, imagini sugestive. Calitatea revistei, prezentarea s-au îmbunătățit și înfrumusețat continuu și au ajuns excepționale. Numai bunul Dumnezeu poate răsplăti munca dv. și cred că o face cu dărnicie! Vă felicit din toată inima pentru revista sărbătorită, revistă care reprezintă doar o părticică din bogata activitate a Editurii "Presa Bună". La mulți și rodnici ani!"

Vă mulțumim pentru cuvintele frumoase pe care ni le-ați trimis. Ele ne-au adus bucurie și ne dau curaj. Apreciem și faptul că sunteți o fidelă cititoare a revistei. De altfel, noi vă considerăm parte a colaboratorilor celor 250 de numere, amintindu-ne cu bucurie că ați trudit mulți ani la rubrica "În apărarea sănătății".

- A.V. (Bacău). "Am citit că nu demult la Vatican Sfântul Părinte a înființat Consiliul Pontifical pentru Noua Evanghelizare. Vă rog să explicați, dacă este posibil, care este rolul acestuia? Are nevoie Europa de o nouă evanghelizare?"

Într-adevăr, Sfântul Părinte a instituit acest nou consiliu care să se ocupe de noua evanghelizare. În primul rând, consiliul va studia care sunt cauzele care au dus la îndepărtarea de Dumnezeu sau la secularismul din zilele noastre. În al doilea rând, va căuta să descopere cum pot fi ajutați oamenii să se elibereze de acest secularism, să găsească acele mijloace cu care putem înfrunta situația actuală. Evident, Europa are nevoie de o nouă evanghelizare. Sunt țări în care practica religioasă s-a diminuat, oamenii s-au îndepărtat de Dumnezeu și de Biserică. Ei bine, acelor țări și acelor persoane care au cunoscut odinioară vestea cea bună sau care se recunosc în a avea rădăcini creștine trebuie să li se prezinte din nou evanghelia. În acest sens, în drum spre Spania (6 noiembrie), papa Benedict al XVI-lea, răspunzând la întrebarea unui ziarist, a spus: "Prin înființarea acestui dicaster m-am gândit la lumea întreagă, întrucât noutatea gândirii, dificultatea de a gândi în noțiunile Scripturii și teologiei este universală, dar există, firește un centru și acesta îl constituie lumea occidentală cu secularizarea sa, cu laicitatea sa, și continuitatea credinței care trebuie să caute să se reînnoiască pentru a fi credință, astăzi, și pentru a răspunde provocării laicității. În Occident, toate țările mari au modul lor de a trăi această problemă: am avut, de exemplu, călătoriile în Franța, în Republica Cehă, în Regatul Unit, unde peste tot e prezent în mod specific pentru fiecare națiune, pentru fiecare istorie, aceeași problemă, și aceasta valorează și în mod accentuat pentru Spania. Spania a fost întotdeauna, pe de o parte o țară originară a credinței. Ne gândim că renașterea catolicismului, în epoca modernă s-a petrecut mai ales mulțumită Spaniei. Sfântul Ignațiu de Loyola, sfinții Tereza și Ioan de Avila sunt figuri care au reînnoit realmente catolicismul și format fizionomia catolicismului modern. Dar este tot atât de adevărat că în Spania a luat naștere și o laicitate, un anticlericalism, un secularism puternic și agresiv cum am văzut chiar în anii '30 (ai secolului trecut) și această dispută, mai mult această ciocnire dintre credință și modernitate, amândouă foarte vioaie, se întâmplă și astăzi din nou în Spania. De aceea, viitorul credinței și al întâlnirii - nu ciocnire, dar întâlnire - între credință și laicitate, are un punct central tocmai în cultura spaniolă. În acest sens, m-am gândit la toate țările mari ale Occidentului, dar mai cu seamă la Spania".

- H.O. (jud. Iași). "Am și eu o nelămurire! Din câte știu, conform Dreptului canonic, nu este voie să se pună la Botez nași de altă religie. În una dintre sâmbete am participat la sfânta Liturghie când s-a oficiat și taina sfântului Botez pentru un copil. Spre surprinderea mea am observat că nașii nu erau catolici. De ce numai pentru unii este canon, iar pentru alții nu?".

Cu privire la Botez, normele sunt clare. "Părinții au obligația de a-i instrui pe copiii lor, prin cuvânt și exemplu, în credință și în practicarea vieții creștine; aceeași obligație o au și cei care țin locul părinților, precum și nașii". Cum ar putea un naș de altă religie să instruiască prin cuvânt și exemplu un copil catolic? Cum poate să dea exemplu dacă el merge la altă Biserică sau nu merge la niciuna? De aceea, Dreptul canonic vorbește clar despre cum trebuie sa fie nașul. Vă redăm canonul 874: §1. Ca o persoană să fie admis să îndeplinească funcția de naș, trebuie: 1) să fie desemnat de către cel care se botează sau de părinții acestuia, ori, în lipsa acestora, de către paroh sau de către celebrantul Botezului și să aibă capacitatea și intenția de a îndeplini această funcție; 2) să fi împlinit vârsta de 16 ani, dacă episcopul diecezan nu a stabilit o altă vârstă, ori dacă parohul sau celebrantul nu consideră că dintr-un motiv just se poate admite o excepție; 3) să fie catolic, să fi primit Mirul și preasfântul sacrament al Euharistiei, și totodată să ducă o viață conformă cu credința și cu funcția ce trebuie să și-o asume; 4) să nu fie împiedicat de vreo pedeapsă canonică impusă sau declarată în mod legitim; 5) să nu fie tatăl sau mama celui care se botează. §2. Un botezat care aparține la o comunitate eclezială necatolică să fie admis numai împreună cu un naș catolic și numai în calitate de martor al Botezului". În aceste condiții, la Botez trebuie să fie cel puțin un naș catolic. Pe lângă acesta pot fi și alții de altă religie în calitate de martori. În al doilea rând, am vorbit cu părintele pe care îl acuzați că v-a nedreptățit. Dumnealui a spus foarte clar: "Nu a fost nici un Botez celebrat în ultimii ani în parohia mea fără a fi și un naș catolic". Lucrurile se pot verifica în registru. În plus, părintele explică foarte clar: "Nu știu despre care sâmbătă este vorba, căci am avut Botez în ambele zile de sâmbătă: și pe 6 și pe 13 noiembrie. Pe 6 noiembrie au fost două Botezuri: la un copil a fost o pereche de nași catolici și la celălalt copil au fost doi tineri: tânăra catolică și tânărul ortodox. Deci a fost îndeplinită obligația canonică de a avea naș catolic. Nașii catolici s-au împărtășit. La Botezul din 13 noiembrie (ce a avut loc la ora 12,00) a fost o pereche de nași (martori) ortodocși, dar a fost și o nașă romano-catolică (mătușa copilului și sora tatălui). Deci și în acest caz a fost îndeplinită condiția impusă de Dreptul canonic". Așa stând lucrurile, vă recomandăm ca înainte de a acuza să verificați. Este ușor să arăți cu degetul spre alții, dar, atenție! Când degetul se îndreaptă spre alții, patru sunt îndreptate spre dv.! Vă dorim gânduri bune!

- Garofina Ihnatiw (Rădăuți). "Am 80 de ani și sunt imobilizată la pat din anul 1996. Vă rog să analizați poeziile mele și m-aș bucura să fie publicate în revistă. Nu sunt poetă, sunt un rapsod și Dumnezeu mi-a dat harul de a compune ceea ce simt".

Am analizat poeziile dv. și am selectat câteva strofe pentru cititorii acestei reviste. Din poezia "Păzitorul meu": "Îngerul este cu mine / Și mă-ndeamnă să fac bine, / Dacă-l voi asculta / De multe rele voi scăpa. // În singurătatea mea / Mă privește tot mereu, / Și mă-ndeamnă să fiu bună / Să mă rog la Dumnezeu. Din poezia "Judecata viitoare" am reținut: "Cu cartea sfântă de judecată / Isus va veni îndată / Și va judeca în parte / După faptele din carte. // Vom fi judecați pe rând / De Isus cel bun și blând / Ce-i drepți ne vom bucura / Căci în rai ne va lua".

- V.L. (jud. Neamț). "În ziua de 1 noiembrie, fiind sărbătoarea Tuturor Sfinților, părintele paroh a anunțat la sfârșitul sfintei Liturghii că în ziua de 2 noiembrie, Pomenirea Tuturor Credincioșilor Răposaților, se poate obține o indulgență plenară pentru un răposat, bineînțeles cu condiția să vizităm o biserică parohială, să fim spovediți, împărtășiți, să spunem Crezul, Tatăl nostru și o rugăciune după intenția Sfântului Părinte. Aceeași indulgență plenară se poate obține și în perioada 2-8 noiembrie, cu aceeași condiție amintită mai sus, numai că în această perioadă se vizitează un cimitir. Întrebarea mea este: se obține numai o singură indulgență în toată această perioadă sau în fiecare zi câte una în perioada 2-8 noiembrie?".

Biserica acordă o singură indulgență în această perioadă. Zilele mai multe dau posibilitatea credincioșilor să se pregătească și să îndeplinească astfel condițiile pe care le-ați amintit. În cartea "Mic dicționar creștin catolic", Ioan Tamaș, Ed. Sapientia, 2001, care se poate găsi și pe www.ercis.ro, la termenul "indulgență" este notat: "Indulgența este iertarea în fața lui Dumnezeu a pedepsei temporare pentru păcatele deja iertate în ce privește vinovăția, pe care un credincios, dispus cum se cuvine și îndeplinind anumite condiții stabilite, o dobândește prin mijlocirea Bisericii care, în calitate de slujitoare a răscumpărării, împarte și aplică cu autoritate tezaurul meritelor lui Cristos și al sfinților (cf. CDC, can. 992). Deci indulgența nu este nici iertarea păcatelor, nici garanția intrării în cer. Ea este amnistierea de pedeapsa vremelnică meritată pentru greșelile săvârșite. Fiecare creștin iertat de păcat prin taina Pocăinței, trebuie să repare greșelile prin anumite fapte de pocăință. Biserica acordă indulgențe pentru orice faptă creștinească făcută în stare de har sfințitor, de către un creștin care trăiește în unire cu Biserica. Prin indulgențe, credincioșii pot dobândi pentru ei înșiși, ca și pentru sufletele din purgatoriu, iertarea pedepselor vremelnice, care sunt urmări ale păcatelor (cf. CBC 1498)".



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat