Bucuria de a fi misionară
Revenită acasă după doi ani de misiune în Kenya (unde a plecat în octombrie 2008 împreună cu Alina Cojan și Adrian Cimpoeșu), Gilberta Hobincu împărtășește câteva din bucuriile pe care le-a trăit în misiuni.
O inimă plină de recunoștință port în mine pentru acest timp prețios, de doi ani, petrecut în Africa. Maikona nu mai este doar un loc pe hartă pentru mine, ci a devenit acasă. Acasă nu este localitatea în care ne-am născut ori casa părintească, ci orice loc care ne aduce pace, bucurie și un sentiment de apartenență la o familie mai mare decât cea din care ne tragem. Misionarul nu are casă. Casa lui este orice adăpost în care o persoană deschisă vrea să-l primească. "Am fost străin și m-ai primit" (cf. Mt 25,35b). Am fost o străină și m-au primit, ba mai mult, mi-au făcut loc în viața lor de zi cu zi. M-am rugat cu ei, am muncit împreună, am mâncat și am băut împreună, am râs și am plâns împreună.
Înainte să plec, în mintea mea, misionarii păreau a fi niște oameni hiperactivi, încărcați de responsabilități și proiecte derulate în folosul oamenilor de acolo. Mai târziu, am înțeles că pentru a fi misionară presupune, de fapt, în primul rând să parcurg un drum de ascultare, umilință, observație și tăcere. Trebuia să învăț să merg pas la pas cu ei. Trebuia să învăț să mergem împreună pe un drum pe care Isus ne-a chemat să fim împreună. Trebuia să intru în comuniune cu ei și să împărtășim speranțe, bucurii, dureri, nervi, tot curcubeul de sentimente...
Frații din comunitatea Taizé explică de multe ori frumusețea unei icoane (Isus și prietenul său), recent descoperită, care provine din Egipt, din secolul al VI-lea. Isus este reprezentat aici ca un om simplu. Este îmbrăcat normal, dar are ochii foarte mari și ține mâna dreaptă pe umărul unui bărbat care este prietenul său. În mâna stângă, în dreptul inimii, Isus ține o carte pe care sunt încrustate pietre prețioase. Prietenul poate fi oricine.
Gândul la această reprezentare a lui Isus, cu o mână pe Cartea Sfântă și cu cealaltă pe umărul prietenului său, m-a încurajat în căutarea unui echilibru între viața activă și cea contemplativă.
Pr. Tablino, misionarul care a făcut pionierat în Deșertul Chalbi, începând încreștinarea tribului Gabra, spunea că pe măsură ce trece timpul realizează că pentru mai mult rod în viața activă are nevoie să stea tot mai mult în contemplație.
Provocările abecedarului în viața de nomad
Munca mea de coordonator al grădinițelor și școlilor primare deschise de misiune, presupune motivarea și încurajarea comunității în favoarea educației. În acest sens, am organizat activități împreună cu alte autorități din Maikona, directorul școlii primare, inspectorul grădinițelor, reprezentanți ai organizațiilor care luptă pentru drepturile copilului și chiar primarul.
În urma întâlnirilor cu localnicii rămâneam mereu pe gânduri și căutam răspunsuri la mii de întrebări. În Katelo Demo, una din manyate (sate), un tată m-a întrebat odată: "Cum pot eu să aflu performanțele fiului meu când îmi aduce carnetul de note, dacă eu nu știu numere și litere?" În altă manyată, un bărbat mi-a spus: "Dacă dăm toți copiii la școală, cine o să ne mai ajute cu păstoritul animalelor? Suntem bătrâni și nu reușim să facem munca aceasta singuri. O să trimitem jumătate dintre copii la școală, iar restul vor sta acasă să ne ajute". Acestuia din urmă nu știam ce să-i răspund. În felul lui, omul avea dreptate. Primarul a salvat atunci situația și le-a spus oamenilor: "Nu trebuie să facem diferențe între copii. Toți trebuie să meargă la școală. Guvernul vrea ca numărul analfabeților să scadă în Kenya. Orice copil are dreptul la educație".
Eforturile noastre și ale celorlalți dau roade, astfel că numărul celor educați crește, iar conștientizarea părinților față de importanța educației este destul de rodnică. Lumea modernă nu cere forță în brațe, ci diplome peste diplome și cât mai multe cunoștințe. Cum spunea pr. Eugen Blaj, parohul misiunii din Maikona, nu mai contează forța brațului, ci forța creierului.
Gilberta Hobincu