Apostolul neamurilor (XXX)
Cea mai scurtă scrisoare a sfântului apostol Paul (434 de cuvinte în traducerea română, ediția "Noul Testament", Ed. "Sapientia", 2002), este scrisoarea trimisă în principal lui Filemon, "iubitul nostru colaborator", un convertit notoriu din comunitatea Colose, întemeiată de Epafras, alt colaborator al sfântului Paul.
Apostolul este "prizonier al lui Cristos", la Roma, împreună cu colaboratorii săi: Epafras, Marcu, Aristarh, Dima și Luca. El mulțumește lui Dumnezeu, rugându-se pentru destinatar, despre a cărui "iubire și credință față de Domnul Isus și față de toți sfinții" a auzit de la diferiți ucenici (v. 5).
Sfântul Paul intervine, nu autoritar, ci caritativ, pentru Onesim, un sclav al lui Filemon, care fugise din Colose, de teama pedepsei la care l-ar fi condamnat stăpânul său pentru nesupunere. Încreștinat la Roma, de către apostol ("copilul meu pe care l-am născut în lanțuri"), Onesim își schimbă viața, devenind util. Apostolul ar fi voit să-l rețină la Roma pentru a-i fi de folos în situația grea în care se afla. Totuși, recunoscând dreptul social al epocii, i-l trimite, cu scrisoarea la care ne referim, cu îndemnul de a-l primi "pentru veșnicie, dar nu ca pe un sclav, ci mai mult decât un sclav, ca pe un frate iubit, mai ales pentru mine, dar cu atât mai mult pentru tine, atât ca om, cât și ca frate în Domnul" (v. 16). Recomandarea este cât se poate de insistentă: "Primește-l ca pe mine însumi" (v. 17), apostolul fiind dispus să-l despăgubească: "Dacă te-a nedreptățit cu ceva sau îți datorează ceva, trece aceasta în contul meu" (v. 18). Duioșia intervenției se vede în versetul 20: "Da, frate, să am și eu o favoare de la tine în Domnul! Liniștește-mi inima în Cristos!". Încrederea apostolului în mărinimia iubitoare a lui Filemon se evidențiază și în cererea de a-i pregăti "un loc de cazare (la Colose), căci sper să vă fiu dăruit datorită rugăciunilor voastre" (v. 22).
Scurta și cuprinzătoarea scrisoare o considerăm adresată fiecărui creștin care, prin vocația Botezului, se angajează să scuture mereu sclavia păcatului pentru a trăi, susținut de harul Domnului, în libertatea copiilor lui Dumnezeu. Lumea contemporană ar putea afla în spiritualitatea paulină a acestei scrisori un remediu salvific, în contextul reevanghelizării.
P.A.D.