Blocul fără primul etaj
Am lucrat mult timp ca inginer proiectant pe unul dintre șantierele țării. Misiunea mea, dincolo de faptul că proiectam viitoarele blocuri, era și aceea de a verifica proiectele propuse de către inginerii tineri.
Într-una dintre zile a venit la mine un astfel de inginer, propunându-mi spre verificare proiectul pe care tocmai îl definitivase. L-am examinat cu atenție și am constatat că deși scria "Bloc cu patru etaje", în realitate erau doar trei. Culmea, lipsea chiar primul etaj! L-am întrebat pe proiectant dacă poate fi executat un astfel de proiect, iar el, vădit emoționat, s-a scuzat spunând: "Este pe o altă foaie!". Am râs împreună de idee și ne întrebam în glumă cum ar putea arăta un bloc fără primul etaj, cum e să treci direct de la parter la etajul doi.
Acum sunt pensionar. Copiii mei au la rândul lor copii, iar aceștia din urmă, ca orice copii, cresc. Din cauza fostei meserii mi se întâmplă deseori să gândesc ca un proiectant. Viața însăși mi-am ghidat-o lăsându-mă mereu călăuzit de proiecte: Dumnezeu, biserică, școală, familie, meserie etc.
Ceea ce însă m-a făcut să aștern aceste rânduri sunt copiii de astăzi, mai exact proiectul pe care părinții îl au cu acești copii. Personal mi se pare că mulți părinți de astăzi cad într-o mare "capcană". Gândind la lipsurile și neajunsurile îndurate de ei pe când erau copii, se străduiesc să asigure copiilor lor totul, fără a le cere în schimb nimic sau aproape nimic.
Sunt bucuroși că pot merge liniștiți la serviciu în timp ce copiii sunt ocupați navigând nestingheriți pe internet, privind la televizor sau jucând diferite jocuri, petrecând uneori în compania acestora ore întregi. Hrana acestor copii e și ea din ce în ce mai artificială. De multe ori pentru ei nu există pronumele de politețe "dumneavoastră", ci doar "tu", indiferent cui i se adresează. Nu există "încerc", "o să văd", ci doar "nu vreau", "nu pot", "lasă-mă în pace" etc. Totul în casă gravitează în jurul lor și în funcție de ei. Sunt "micul zeu" al familiei! În biserică aleargă, se joacă și vorbesc pentru că trebuie lăsați să li se dezvolte "aptitudinile"! Iar lista poate continua...
E multă muncă astăzi. Viața în general nu mai este cum era odată. Sunt alte resurse, alte posibilități, alte provocări. Protagonistul tuturor acestora rămâne însă tot omul. Singur el, nu s-a schimbat și nu se va schimba în ciuda tuturor inovațiilor.
Copiii au fost de la începutul lumii și vor fi până la sfârșitul ei, însă de modul în care sunt educați depinde viitorul lor și, de ce nu, al omenirii.
A permite copilului totul și toate fără a cere nimic în schimb înseamnă a-l condamna la dezumanizare. Nu a avea de toate îl ajută, ci a înțelege că ceea ce are trebuie respectat și prețuit. Sintagma "E mic, are timp!", s-ar putea să se transforme treptat în "Are și el nevoile sale!", "Lasă, o să muncească atunci când o să fie mare!", "Cum să nu-i dau dacă toți la școală au!".
Dacă nu parcurg cu responsabilitate această etapă a vieții, care este copilăria, omul din ei va fi ca blocul tânărului meu inginer; fără primul etaj, etaj care în limbajul comun se numește "cei șapte ani de acasă". O spun nu doar ca fost proiectant, ci ca tată, ca bunic, ca prieten, ca acela care astăzi sau mâine va ajunge pe mâna acestor copii. (Dumitru)
Pagină realizată de pr. Felician Tiba