Catacombele "Sfânta Tecla" din Roma
Noi descoperiri
După mai multe luni de muncă, arheologii care lucrează în catacombele "Sfânta Tecla" din Roma au dat la iveală vechi reprezentări iconografice ale apostolilor Petru, Paul, Andrei și Ioan. Acestea au fost prezentate presei în ziua de 22 iunie, la Roma.
Printre cele aproximativ 60 de catacombe din Roma, se află și catacombele "Sfânta Tecla", în sudul Romei, în cartierul Ostiense, în apropierea bazilicii "Sfântul Paul din afara Zidurilor", în care se găsește mormântul apostolului neamurilor. Ele au fost folosite la început ca locuri de înmormântare. Cu timpul, au fost abandonate, apoi în secolul al XVIII-lea au fost folosite ca pivnițe pentru vin. Astăzi, deasupra catacombelor "Sfânta Tecla" se află o clădire cu șapte etaje, construită în anii 1950 de o companie de asigurări. O ușă de la subsolul clădirii conduce la 4 m sub pământ spre catacombe, implicit la camera restaurată recent.
De doi ani, aici se fac lucrări de restaurare, coordonate de Comisia Pontificală de Arheologie Sacră. În ultima parte a lucrărilor, arheologii au început să lucreze cu o nouă tehnică de laser care este mai precisă, permițând îndepărtarea straturilor de calcar depuse în timp, fără a afecta peretele pictat.
Pe plafonul camerei de doi metri pe doi, în care se află mormântul unei femei din aristocrația romană, arheologii au descoperit o frescă reprezentând în centru Bunul Păstor și în cele patru colțuri ale plafonului patru portrete în interiorul unor cercuri de 50 cm diametru. Cu un an în urmă, aproape de încheierea Anului Sfântului Paul, a fost prezentată imaginea sfântului Paul.
"Sunt primele reprezentări ale apostolilor și datează de la finalul secolului al IV-lea", a declarat profesorul Fabrizio Bisconti, administratorul sitului arheologic. Aceste portrete "ar putea fi cele mai vechi icoane ale acestor sfinți... faptul că sunt reprezentanți singuri, sugerează că e vorba de o formă de devoțiune..., demonstrează introducerea și răspândirea cultului apostolilor la începutul creștinismului", a afirmat Barbara Mazzei, responsabila lucrărilor de restaurare. Declarațiile au fost făcute în conferința de presă din ziua de 22 iunie, din bazilica "Sfântul Paul din afara Zidurilor". La conferința de presă au luat parte și Mons. Gianfranco Ravasi, președintele Comisiei Pontificale de Arheologie Sacră, precum și secretarul aceluiași departament vatican, Mons. Giovanni Carru.
Prezența imaginilor creștine în locul de înmormântare arată că aristocrații au fost printre ultimii romani care s-au convertit la creștinism, a spus arheologul Fabrizio Bisconti, care a mai precizat că "pentru Andrei și Ioan putem vorbi de primele reprezentări iconografice în absolut, în timp ce pentru Petru și Paul existau deja reprezentări, dar niciodată singuri și niciodată sub formă de icoană.
Dar cum putem fi siguri că e vorba de sfinții apostoli? "Am comparat imaginile cu alte reprezentări ale apostolilor pe care le putem găsi la Ravenna datând ceva timp mai târziu", s-a răspuns la conferința de presă. Fiecare apostol este ușor de identificat. Petru, prin barba și părul alb, precum și prin începutul de chelie, Andrei, prin trupul puternic, Ioan, prin aspectul de tânăr, și Paul, prin trăsături de gânditor: barba neagră, ascuțită, ochii mari și expresivi. Portretele se află în interiorul unor cercuri pe fundal roșu. Plafonul este decorat și cu desene geometrice.
De asemenea, pe pereții decorați cu fresce ai camerei mortuare au fost identificate mai multe scene biblice: învierea lui Lazăr, Daniel în groapa cu lei, Abraham și jertfa lui Isaac, precum și o reprezentare a lui Cristos în mijlocul colegiului apostolilor - imagine cunoscută de obicei din absidele bazilicilor din Roma.
Picturile din camera mortuară arată viața religioasă creștină din Roma din acel timp. Femeia care ține în mână un sul (semn al culturii și înțelepciunii) apare împreună cu fiica în rugăciune. Mama și fiica sunt înconjurate de sfinți. Este cunoscut că la finalul secolului al IV-lea la Roma era sfântul Ieronim care încuraja trăirea unei vieți spirituale deosebite, în care erau angajate femei de vază ale orașului. Femeia înmormântată aici - sunt de părere specialiștii - ar putea fi una dintre acele femei aristocrate care, convertită la creștinism, a călătorit în Țara Sfântă pentru a vedea locurile sfinte. La întoarcere, impresionată de cele văzute, a dorit ca în mormântul ei să fie reproduse imaginile lui Cristos, bunul păstor, ale apostolilor, precum și alte scene biblice.
Pr. Cornel Cadar