Răspundem cititorilor
* Maria G. (Germania). 1) Cine are permisiunea să binecuvânteze? Și care este diferența dintre a sfinți și a binecuvânta? 2) În multe biserici moderne tabernacolul nu-și mai are locul în mijloc, ci este aproape ascuns într-un perete lateral, într-un stâlp sau cine știe unde, încât este o adevărată artă sa-l descoperi... Am impresia că lucrurile moderne, fie ele și de artă, ne ajută să ne îndreptăm mai degrabă spre păgânism decât spre Dumnezeu. 3) Din cauza numărului mic de preoți ia amploare obiceiul ca în loc de sfânta Liturghie să se celebreze o liturgie a cuvântului. Cred că intenția este una bună, dar presimt pericolul că după câțiva ani oamenii nu vor mai deosebi ce este o sfântă Liturghie și ce este o liturgie a cuvântului. În ceea ce mă privește, cred că valoarea unei sfinte Liturghii este infinită și nu poate fi cu nimic înlocuită. Ce rol are liturgia cuvântului? Să particip la ea sau nu în această situație?
Așa cum v-am promis în numărul trecut al revistei, redăm mai jos răspunsurile la întrebările adresate redacției. Cu privire la binecuvântare (din lat. benedictio, de la béne-dicere, a spune de bine), aceasta "este o rugăciune însoțită de obicei de semnul sfintei cruci, făcut cu mâna dreaptă și de stropirea cu apă sfințită, prin care este invocată bunăvoința dumnezeiască asupra unei persoane, a unui lucru, a unui loc. Binecuvântările sunt constitutive și invocative. Cele constitutive fac ca un loc și un lucru să devină sacre (de ex., o biserică, un oratoriu sau o capelă, un altar, un cimitir etc.), iar o persoană să devină consacrată, adică destinată în mod permanent slujirii lui Dumnezeu. Cele invocative imploră ajutorul și ocrotirea lui Dumnezeu asupra persoanelor (de ex., binecuvântarea de la sfârșitul sfintei Liturghii), asupra unui loc (de ex., o casă, o școală, un ogor etc.), asupra unui obiect (de ex., o mașină). Prin binecuvântarea invocativă persoanele, lucrurile și locurile nu devin sacre". În "Codul de drept canonic", începând cu canonul 1169 până la canonul 1171, este notat: "Pot săvârși în mod valid consacrările și dedicările cei care sunt însemnați cu caracterul episcopal, precum și preoții care au permisiunea din partea dreptului sau printr-o concesiune legitimă. Binecuvântările pot fi împărțite de orice preot cu excepția acelora care sunt rezervate pontifului roman sau episcopului. Diaconul poate împărți numai binecuvântările care sunt permise în mod expres de către drept. Binecuvântările, care în primul rând trebuie împărțite catolicilor, pot fi date și catehumenilor, ba chiar și necatolicilor, dacă nu există o opreliște din partea Bisericii. Lucrurile sacre care sunt destinate cultului divin prin dedicare sau binecuvântare să fie tratate cu respect și să nu fie folosite în scopuri profane sau improprii, chiar dacă aparțin unor persoane private".
Pentru cea de-a doua întrebare, în "Codul de drept canonic" la canonul 938, paragrafele 1 și 2 este notat: "În mod obișnuit preasfânta Euharistie să fie păstrată într-un singur tabernacol din biserică sau oratoriu. Tabernacolul în care este păstrată preasfânta Euharistie să fie așezat într-un loc însemnat al bisericii sau al oratoriului, vizibil, frumos împodobit, potrivit pentru rugăciune".
La cea de-a treia întrebare, cu privire la celebrarea liturgiei cuvântului aveți dreptate că este făcută cu o intenție bună, mai ales că este o mare lipsă de preoți. Sfânta Liturghie este compusă din două părți: liturgia cuvântului și liturgia euharistică. În cazul dv., se celebrează numai prima parte a Liturghiei care se numește "liturgia cuvântului". Atunci când nu aveți Liturghie trebuie să participați la liturgia cuvântului, numai așa puteți să împliniți preceptul duminical. Este important să înălțăm către Domnul rugăciuni de mulțumire pentru că a binecuvântat Dieceza de Iași cu atâția preoți și rămâne îndemnul să ne rugăm pentru vocații la sfânta preoție acolo unde nu sunt.
* Pr. Ștefan Coșa (Somușca). "Vreau să aduc la cunoștință că în articolul "Isus este Învățătorul meu" din numărul trecut al revistei "Lumina creștinului" s-a ciuntit (...) adevărul cu privire la desfășurarea programului de la festivalul copiilor. Deși copiii din Parohia Somușca au participat la acest festival cu un cântec și un dans tematic (foarte apreciat de copii), autoarea articolului nu a menționat nimic despre aceasta și nici despre premiul câștigat (...) Copiii s-au străduit mult să participe la festival cu un program frumos (...).
Cu siguranță a fost o scăpare. Sperăm să fi reparat măcar cu puțin publicând acum cele sesizate de Sfinția voastră. Oricum, cu mult timp înainte de a-l pune în revista "Lumina creștinului", articolul a apărut pe ercis.ro, cu știința pr. Felix Roca, responsabilul Acțiunii Catolice, inclusiv al desfășurării evenimentelor legate de copii și de tineri. Și Sfinția sa, precum și autoarea articolului au luat notă de cele sesizate.
* Monica (Câmpia Turzii). "Dragă redacție, aș vrea să vă spun că mi-a fost dor de dv. De câte ori vă scriu mă simt așa de bine, despovărată de toate grijile, de tot vacarmul acestei lumi în care trăim, într-un cuvânt liberă. E ca atunci când mă spovedesc. După spovadă mă simt ușoară ca un fulg. La fel mă simt și după ce vorbesc cu dv. Vă simt așa de aproape de sufletul meu chiar dacă nu vă cunosc. Cunosc în schimb revista pe care o publicați și care e hrană pentru sufletul meu. Citesc cu mare plăcere tot ce e scris în ea. Poate și pentru faptul că vine de pe meleagurile moldovene. Trăiesc de 23 de ani în Câmpia Turzii, dar locul meu de naștere este Buruienești-Neamț. De aceea tot ce vine de acolo îmi mângâie sufletul. Îmi amintește de copilăria mea, de satul meu, de biserica din sat, de părintele Petru Ciocan, care timp de mai mulți ani a fost paroh de Buruienești. De la dânsul am primit prima sfântă Împărtășanie, cu dânsul m-am pregătit pentru primirea celui mai frumos dar trimis de Dumnezeu: pe Duhul Sfânt cu toate cele șapte daruri ale sale. Tot părintele Ciocan a fost cel care ne-a unit destinele, mie și soțului meu, prin sacramentul căsătoriei. Ne-a binecuvântat căsătoria într-o sărbătoare a Preasfintei Treimi. Atunci, la 19 ani, nu realizam ce înseamnă să-ți începi căsnicia sub ocrotirea Preasfintei Treimi. Acum, maturizându-mă și trecând prin multe necazuri în viață, îmi dau seama că tocmai Preasfânta Treime a fost cea care ne-a ținut uniți pe mine și pe soțul meu, binecuvântându-ne căsătoria. Cum cele trei persoane sunt unite prin iubire și nu se pot despărți, la fel și noi am trăit și trăim încă o viață minunată împreună. După 23 de ani de căsnicie, cu multe necazuri, cu multe suișuri și coborâșuri, pot spune cu mâna pe inimă că este la fel sau poate mai multă iubire ca atunci când părintele Petru Ciocan ne-a unit în sfânta Căsătorie. Tot părintele a fost cel care ne-a botezat copiii. Astăzi, când vă scriu e sărbătoarea Sfinților Petru și Paul și poate de aceea mi-am amintit de acel păstor pe care multă lume l-a cunoscut, l-a îndrăgit și l-a plâns atunci când a murit. Îmi amintesc cu drag de acele timpuri în care după sfânta Liturghie ne adunam toți în fața ușii de la sacristie și-l așteptam pe părintele să iasă să-i putem cânta "La mulți ani!". Fața lui radia de fericire. Aș vrea ca și astăzi să-i cântam "La mulți ani", dar sunt ferm convinsă că acum în ceruri este sărbătoare și corul îngerilor este cel care îi cântă și-l sărbătorește pe părintele Petru. În amintirea lui v-am scris aceste rânduri. Sunt sigură că foarte multă lume își aduce astăzi aminte cu drag de acel preot subțirel, ager, cu o inima mare, înflăcărat mereu în predicarea evangheliei, dar cel mai important, a luptat, s-a rugat pentru ca noi să-l putem cunoaște pe Dumnezeu și să ne mântuim. "Părinte, de acolo, de sus, de lângă Dumnezeu, trimiteți-ne o binecuvântare, nouă, celor care v-am cunoscut, v-am respectat și v-am iubit"".
Vă mulțumim pentru rândurile scrise. Apreciem mult că nu ați uitat de preotul care v-a ajutat să vă apropiați de Dumnezeu. Mărturia dv. despre un slujitor al lui Dumnezeu, acum când s-a încheiat Anul Sfintei Preoții, este bine venită și benefică pentru mulți. Când credincioșii sunt alături de preoții lor e o șansă de a trece ușor prin ispitele și încercările care ne lovesc din toate părțile. Vă mulțumim!
* Daniela. "Aș fi interesată de cartea regilor, dar aș vrea înainte să vă cer o părere despre ea. Rezumatul pare ok, dar vreau să știu o părere sinceră. Este o carte care să-ți fie drag s-o citești? Da, știu, istoria e istorie, dar contează mult și cine o scrie. Mulțumesc mult!".
Cărțile 1 și 2 Regi au importanța lor. Dacă le veți citi, înțelegând unde vă aflați în planul desfășurat de Dumnezeu în istorie pentru trimiterea unui Mântuitor, vă va fi drag să le studiați. De asemenea, dacă veți căuta învățăturile pentru viața personală, din nou vă va fi drag să le citiți. Cele două cărți încep cu David și se termină cu împăratul Babilonului. Se începe cu o perioadă de glorie și se termină cu robia Babilonului, cu distrugerea templului... După domnia lui Solomon, regatul se divizează: 19 împărați vor fi în nord și 20 în sud. Apar profeții care încearcă să întoarcă poporul la Dumnezeu: Ahia, Ilie, Elisei, Abdia, Ioel, Osea, Amos, Mihea, Sofonia... Istoria împăraților arată clar că mersul spre împlinire ține de atașamentul față de Dumnezeu: neascultarea conduce întotdeauna la ruină. Despre majoritatea împăraților se spune: "Au făcut ceea ce este rău înaintea Domnului". Poporul care a fost ales de Dumnezeu s-a abătut tot mai mult de la calea lui, cufundându-se în idolatrie. Toate acestea l-au dus la robie: asiriană în nord și babiloniană în sud. În exil, departe de casă, poporul va învăța cât de important este să stai lângă Dumnezeu. În ciuda robiei, planul lui Dumnezeu continuă... Se apropie tot mai mult timpul când va veni Mesia, Fiul lui David.