Curier juridic
- Olimpia Coman (Câmpina). "Părinții mei au avut terenuri pe care ar vrea să le recupereze în ciuda faptului că nu au depus cerere pe legea 18/1991. Unul dintre ele a fost donat statului în anul 1988 la moartea bunicii pentru că plăteau impozit, fără a avea un profit de pe urma lui. Celălalt a fost luat abuziv de către stat pentru a construi o școală pe el. Am fost despăgubiți pentru acesta cu o sumă derizorie: 2 lei/m.p. De ce nu mai este valabilă legea 18/1991? Din moment ce a fost promulgată nu are valabilitate în continuare? Ce putem face pentru a le putea recupera?"
Legea 18/1991 este încă în vigoare și ea în decursul anilor a fost republicată și completată prin legea 169/1997, legea 1/2000, legea 247/2005. În cazul dv. sunt însă aplicabile, cel puțin pentru terenul preluat abuziv în vederea construirii unei școli, dispozițiile legii 10/2001. La apariția legii menționate mai sus era necesar ca părinții dv., în cazul în care aceștia trăiau, sau moștenitorii acestora să se adreseze cu o notificare, în termenul legal stabilit, Primăriei în vederea restituirii suprafeței de teren luată abuziv. În cazul în care pe această suprafață de teren au fost edificate construcții, atunci pentru suprafața de teren ocupată trebuia să se emită dispoziție de acordare a unor măsuri reparatorii, respectiv despăgubiri bănești. Dacă o parte din teren este liberă, atunci se poate dispune retrocedarea în natură a terenului neafectat de construcții.
Dacă nu ați făcut notificare în baza legii 10/2001 nu mai aveți această posibilitate, întrucât termenul prevăzut de lege a expirat, orice solicitare fiind considerată tardivă, chiar dacă aveți acte din care rezultă că erați îndreptățită să recuperați cele două terenuri.
- P. Lungu (Pașcani) "În anul 2008 am fost parte într-un proces de revendicare cu un vecin care îmi ocupă o parte din terenul proprietatea mea. La primul termen de judecată instanța de judecată mi-a solicitat să achit o taxă de timbru foarte mare și, pentru că nu am avut suma toată, acțiunea a fost anulată ca insuficient timbrată. După terminarea procesului am înțeles că aș fi avut posibilitatea să fiu scutit de plata taxei de timbru. Există vreo lege care să reglementeze această situație?"
Prin OUG nr. 51/2008 s-a prevăzut posibilitatea acordării unui ajutor public judiciar în cauzele civile, comerciale, administrative, de muncă și asigurări sociale, precum și în alte cauze, cu excepția celor penale (art. 3). Conform art. 4 din ordonanța amintită mai sus, poate solicita acordarea ajutorului public judiciar orice persoană fizică, în situația în care nu poate face față cheltuielilor unui proces sau celor pe care le implică obținerea unor consultații juridice în vederea apărării unui drept sau interes legitim în justiție fără a pune în pericol întreținerea sa ori a familiei sale.
Prin art. 6 se prevede că ajutorul public se poate acorda în următoarele forme:
a) plata onorariului pentru asigurarea reprezentării, asistenței juridice și, după caz, a apărării, printr-un avocat numit sau ales, pentru realizarea sau ocrotirea unui drept ori interes legitim în justiție sau pentru prevenirea unui litigiu, denumită în continuare asistență prin avocat;
b) plata expertului, traducătorului sau interpretului folosit în cursul procesului, cu încuviințarea instanței sau a autorității cu atribuții jurisdicționale, dacă această plată incumbă, potrivit legii, celui ce solicită ajutorul public judiciar;
c) plata onorariului executorului judecătoresc;
d) scutiri, reduceri, eșalonări sau amânări de la plata taxelor judiciare prevăzute de lege, inclusiv a celor datorate în faza de executare silită.
Av. Mihaela Ciobanu