

Mândria - relația deformată cu propria ființă
Ne-am propus ca în anul 2009, în această rubrică dedicată tinerilor, să vorbim despre păcatele capitale, într-o serie ce am intitulat-o "De la deformarea umanului la o existență autentică". Motivațiile acestei alegeri se găsesc în articolul din luna ianuarie. Invitația este de a-l reciti!
În acest număr vom vorbi despre prima figură a unei existențe neautentice: omul mândru. În limba română cuvântul mândru, în sensul în care ne interesează, se referă la o persoană care are încredere exagerată în calitățile proprii; orgolios, îngâmfat, trufaș. Noul Testament numește de mai multe ori păcatul mândriei (Mc 7,22; Lc 1,51; Rom 1,30; 2Tim 3,2; Iac 4,6; 1Pt 5,5), folosind un termen care înseamnă "a se arăta", "a apărea mai mult decât este", "a apărea deasupra" altora. În contrast cu acesta, Noul Testament folosește un termen care se referă la o persoană umilă, săracă, încercată, asupra căreia se oprește privirea lui Dumnezeu. În Scrisoarea lui Iacob se spune că "Dumnezeu se împotrivește celor mândri, însă celor smeriți le dă har" (Iac 4,6).
Dumnezeu se împotrivește celui mândru, deoarece acesta inversează ordinea lucrurilor, punându-se pe el înainte aproapelui și chiar înaintea lui Dumnezeu. Aici se găsește rădăcina mândriei: dorința omului de a se simți important, o dorință care duce chiar la a pretinde și a-i lua locul lui Dumnezeu. Păcatul strămoșesc este tocmai un păcat de mândrie, deoarece Adam și Eva au voit să fie ca Dumnezeu, mai mult decât Dumnezeu! Omul mândru, pentru Sfânta Scriptură, este omul care se autoconstituie ca stăpân peste toate și peste toți, lucruri și persoane, obiecte și afecte, punându-și asupra lor marca de dominare și posesiune. Nu este conștient de realitatea sa, deoarece nu este cine se crede, și nu acceptă nici realitatea aproapelui, deoarece îl crede inferior. Astfel omul mândru nu mai cunoaște binele pe care trebuie să îl facă aproapelui, ci doar binele pe care altul trebuie să îl facă lui, deoarece îl "merită" pentru că este "cineva". Se creează astfel o relație deformată cu propria ființă, cu aproapele și cu Dumnezeu.
Mândria este un păcat care cu timpul se poate transforma într-un stil de viață, poate deveni o a doua natură, care consideră ca fiind mereu bun propriul comportament. Se ascunde în spatele multor forme cum ar fi: dorința disperată de a fi celebru (de câte lucruri sunt în stare "vedetele" pentru a fi "în gura presei"!), carierismul, setea de putere, exaltarea excesivă a trupului, false opere de caritate etc.
Se poate lupta împotriva mândriei în primul rând conștientizând prezența acesteia în viața proprie. Este atins de acest păcat cel care: se ofensează cu ușurință și iartă cu mare greutate; se complace în a fi mereu în centrul atenției, admirat, lăudat; suferă dacă i se reproșează ceva sau este criticat; se gândește mereu să facă o impresie bună, să își creeze o imagine încântătoare; vede totul ca fiind frumos la sine și totul ca fiind urât la aproapele; vrea să aibă mereu dreptate; care vorbește foarte mult despre sine și tot timpul are pe buze pronumele "eu"; care pretinde să dea sfaturi tuturor, dar el nu acceptă nici unul.
În al doilea rând, se poate acționa împotriva mândriei meditând asupra umilinței la care ne cheamă Dumnezeu și mulțumindu-i pentru ceea ce suntem și avem, pentru că totul vine de la el. Apoi ajută o experiență de dăruire dezinteresată și gratuită în favoarea aproapelui, acceptând cu seninătate umilirile și neacceptările din partea altora. În toate acestea nu trebuie uitat că un om plin de sine este întotdeauna gol în fața celorlalți, după cum spune un proverb românesc, și că, mândria vine înaintea căderii.
Pr. Felix Roca