

Imn al Bisericii primare
Unul dintre cele mai cunoscute fragmente, citate, analizate din punct de vedere teologic, dar și recitate în context liturgic, provenind din scrisorile sfântului Paul, este Fil 2,6-11. Avem de-a face cu o compoziție cristologică destul de lungă, care rupe în mod evident contextul, având un caracter diferit. Preluat în liturgie ca un imn de sine stătător, textul format din șase versete este de o bogăție doctrinară ieșită din comun. Deși mai sunt unii care atribuie apostolului neamurilor paternitatea rândurilor în discuție, nivelul actual de cercetare face ca, aproape în totalitate, studioșii să fie de acord că este vorba de o compoziție precedentă scrierii epistolei, compoziție pe care Paul a preluat-o în întregime și a amplasat-o în cadrul argumentării dezvoltate în context, chiar dacă nu-i era, în întregimea sa, de folos pentru scopul urmărit.
De fapt, numai versetele 6-8 au cu adevărat funcție contextuală, fiind menite să susțină în mod fundamental îndemnul îndreptat de apostol către filipeni cu privire la raporturile comunitare, despre care venise vorba în versetele 1-5, cu accent pe evitarea mândriei și căutarea umilinței în cadrul comportamentului reciproc. Din motive de logică, textul introdus ar fi trebuit adaptat la discursul mai amplu dezvoltat, adică ar fi trebuit descompus și așezat în ordinea firească în care erau desfășurate ideile principale. A fost însă preluat în bloc. Și asta, probabil, pentru că avea în sufletul celui ce scria o rezonanță și un ecou pe care doar celebrările le pot produce.
Cine știe de câte ori recitase sfântul Paul împreună cu cei din cadrul comunității ecleziale acest imn, de vreme ce nu a îndrăznit să se atingă de el ca să-l transpună într-o altă ordine?
Afirmația cea mai puternică din cadrul compoziției de sine stătătoare este cea "kenotică", potrivit căreia Isus "s-a despuiat" (v. 7), "s-a umilit" (v. 8), în unele traduceri fiind preferată exprimarea în sensul de "golire" vecină cu "anihilarea" a ceva propriu. În ceea ce-l privește în mod strict pe sfântul Paul, găsim afirmații cumva asemănătoare în 2Cor 8,9 ("Isus Cristos..., pentru voi, deși era bogat, s-a făcut sărac") și, mai ales, în 2Cor 5,21, unde paradoxul este și mai evident: "Pe cel care nu a cunoscut păcatul (Dumnezeu) l-a făcut păcat de dragul nostru...". Toate acestea sunt expresii de factură poetică, în care sensul literal nu poate fi susținut decât de o lectură mioapă. Altfel spus, trebuie avut în vedere genul compoziției, care este de tip celebrativ și nu narativ, iar limbajul folosit trebuie înțeles ca atare.
În plus, proprie textului nostru de bază este și linia ascendentă, mergând până la proclamarea cu numele de "Domnul" (ca nume divin) atribuit lui Isus: "Orice genunchi să se plece... și orice limbă să mărturisească faptul că Isus Cristos este Domn". Această "glorificare" face trimitere numaidecât la fragmentul din Is 45,23b, așa cum este prezentat de Septuaginta, în care Dumnezeu însuși proclamă: "În fața mea se va pleca orice genunchi și orice limbă îl va mărturisi pe Dumnezeu".
Or toate acestea ne fac să deducem că tocmai comunitatea eclezială, fie ea și de factură iudeo-creștină, este aceea împreună cu care apostolul Paul celebra în mod liturgic marile mistere proprii religiei creștine, credea în divinitatea lui Isus și proclama cu toată puterea adevărurile fundamentale. Iar genul celebrativ nu era unul colateral sau lipsit de importanță. Dimpotrivă. Iată de ce ar fi bine să ne regăsim și noi, împreună cu sfântul Paul, într-o astfel de îndeletnicire.
Pr. Cristian Chinez