Preot și jertfă
S-a afirmat de atâtea ori și sub diferite forme că preotul nu poate fi înțeles pe deplin în identitatea și misiunea sa decât dacă se înțelege în profunzime persoana lui Cristos. Or, după cum citim în Scrisoarea către Evrei, Isus, "intrând în lume, spune: Tu nu ai voit nici jertfă, nici ofrandă, ci mi-ai alcătuit un trup. Nu ți-au plăcut nici arderile de tot, nici jertfele pentru păcat. Atunci am zis: Iată, vin ca să fac voința ta, Dumnezeule" (10,5-7). Astfel, Cristos devine unicul sacrificiu care înlocuiește jertfele vechi, el, mare preot și victimă, sacerdos et hostia!
Pentru cei care au răspuns la chemarea Mântuitorului, a fi preot înseamnă a deveni alt Cristos, a deveni ca el preot și victimă. Iată într-o concentrare maximă ființa preotului! Iată preoția readusă la radicalitatea și împlinirea sa: cu Cristos pe cruce să dăm naștere Bisericii! "Când voi fi înălțat de la pământ îi voi atrage pe toți la mine" (In 12,32), a spus Isus. Iar sfântul Paul adaugă: "Acum mă bucur în suferințele mele pentru voi și împlinesc ceea ce lipsește suferințelor lui Cristos în trupul meu pentru trupul său, care este Biserica" (Col 1,24).
Așadar, o constantă de neeliminat din viața preoțească, precum și un aspect fundamental al spiritualității sale este crucea, adică suferința sub diferitele sale forme. Oare nu a zis el: "Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea în fiecare zi și să mă urmeze. Căci cine vrea să-și salveze viața o va pierde, cine însă își va pierde viața pentru mine o va salva"? (Lc 9,23-24). Să privim la acest mister și să vedem cu ochi noi ceea ce se întâmplă în viața noastră și în lumea întreagă. "Când sunt slab, atunci sunt tare" (2 Cor 12,10). "Adevăr, adevăr vă spun: dacă bobul de grâu, care cade în pământ, nu moare, rămâne singur; însă dacă moare, aduce rod mult" (In 12,24). Trăite în lumina acestor cuvinte, precum și a altora asemănătoare, momentele cele mai negre ale misiunii preoțești devin chiar momentele sale cele mai puternice, iar momentele în care orice siguranță omenească pare să dispară devin, în mod paradoxal, momentele de cea mai mare realizare și identitate, dacă este adevărat că, așa cum spune Isus, identitatea se realizează nu în afirmarea, ci în dăruirea de sine. Dacă iubești, ești.
Cristos, în calitate de victimă jertfită pe cruce, devine "sensul fundamental al vieții preotului", pentru că Isus, chiar în acel moment, ne-a dezvăluit complet adevărul despre relația sa cu Tatăl, așadar, însăși legea vieții și a relațiilor sociale, acea lege care ne impune "să ne dăm viața" pentru a fi.
Isus pe cruce ne deschide misterul pascal într-o nouă manieră și face din el provocarea zilnică pentru noi, metrul cu care să măsurăm viața noastră, modul nostru de a vorbi și de a acționa, relațiile noastre cu Dumnezeu și cu frații. Răstignirea lui Isus ne dă cheia pentru a ne angaja serios în viața comună, înfruntând pozitiv dificultățile inevitabile, dar și pentru a sta singuri atunci când trebuie, știind că în suferință se naște bucuria deplină, în întuneric strălucește lumina, iar prin moarte se trece la viață; Isus Răstignit ne dă cheia adevăratei libertăți și ne face să înțelegem și să trăim în bucurie angajamentele noastre, să învingem temerile și nesiguranțele noastre și să privim cu încredere și speranță spre ultima etapă din lungul, dar rodnicul drum al crucii.
Pr. Eduard Coșa