"Familia" preotului
Cina cea de Taină este momentul în care Isus, stând cu ucenicii săi, "le descoperă inima sa", se roagă Tatălui ceresc pentru ca ei "să fie una", să fie ca într-o familie, precum "eu și Tatăl una suntem".
Rodnicia apostolică de mâine a preoților și calitatea lor spirituală se pregătește de azi. Nu se poate neglija, prin urmare, importanța vieții fraterne a preotului.
Papa Ioan Paul al II-lea le spunea în ianuarie 2004 episcopilor francezi: "Îi încurajez pe preoții din toate generațiile să fie mereu aproape unii de alții, să dezvolte fraternitatea lor sacerdotală și colaborarea pastorală, fără să le fie frică de diferențe, nici de sensibilitățile specifice, care pot fi benefice pentru dinamismul Bisericii locale. În acest spirit, participarea la o asociație sacerdotală constituie un ajutor prețios. Cu cât vor fi mai puternice legăturile de comuniune și de unitate între episcop și prezbiterii săi, cu atât va fi mai mare coeziunea diecezană și mai puternic simțul misiunii comune și cu atât mai mult tinerii vor avea dorința să se unească cu prezbiteriul. Viața fraternă a miniștrilor Bisericii este fără nici o îndoială un mod concret de a propune credința și de a-i chema pe credincioși să dezvolte raporturi reînnoite, să trăiască tot mai mult în iubirea care ne vine de la Domnul". Dar, așa cum spunea și Dietrich Bonhoeffer, "fraternitatea creștină nu este un ideal uman, ci o realitate dăruită de Dumnezeu". Cristos, pentru a o obține s-a rugat Tatălui ceresc, iar noi o vom putea dobândi doar dacă o vom cere și dacă vom îndeplini condițiile cerute.
O adevărată fraternitate trebuie să unească și viața și activitatea preoților, mai presus de toate diferențele. O fraternitate sacramentală și afectivă.
Preoții călugări găsesc un sprijin în confrații lor, însă preoții diecezani sunt expuși mult mai ușor momentelor de solitudine. Un mare sprijin frățesc și un stimulent pentru activitatea pastorală se poate găsi, nu fără eforturi, în asociații și confraternități sacerdotale, dar trebuie căutat mereu o colaborare mai intensă cu credincioșii laici. Există aici o mare speranță pentru apostolat și un stimulent puternic pentru preotul însuși, dacă știe să dea încredere laicilor în inițiativele lor, să ajute să discearnă ceea ce e potrivit și să se implice el însuși ca preot.
A avea viață în comun, a se ruga împreună, a decide împreună și apoi a lucra împreună: acesta trebuie să devină stilul de viață al preotului, pentru a ține piept provocărilor lumii contemporane.
Experiența pastorală confirmă că întotdeauna comuniunea dintre preoți contribuie mult la credibilitatea și rodnicia ministerului lor, după cuvintele lui Isus: "Din aceasta vor ști toți că sunteți ucenicii mei, dacă vă veți iubi unii pe alții" (In 13,35).
Teologul Gisbert Greshake, comentând decretul conciliar Presbiterorum ordinis asupra "ministerului și vieții preoțești", subliniază faptul că, în timpurile actuale, fraternitatea nu mai este opțională pentru viața unui preot.
Într-o societate care devine din ce în ce mai "mundană", preotul are nevoie de legături personale restrânse, de un spațiu vital unde să se poată bucura de relații amicale și fraterne, unde să poată trăi ca creștin și ca preot.
Isus i-a chemat pe ucenicii săi din familiile în care trăiau nu pentru a-i izola, ci pentru a le pregăti o "familie nouă". Este familia pe care fiecare preot trebuie s-o găsească. Cu douăzeci de ani în urmă, cardinalul Paul Poupard observa: "Cu cât înaintez în vârstă, cu atât mai mult mă conving că fraternitatea între preoți este importantă. Mă gândesc la prima generație de creștini despre care păgânii spuneau: "Priviți-i cum se iubesc", și la situația actuală a Bisericii, cu toate dificultățile, inclusiv cele din rândul preoților. Înseamnă că ceva nu mai funcționează. Viața de familie care începe să se închege între preoți este soluția de care ei au nevoie astăzi".
Pr. Eduard Coșa