Prin reducere la... Iubire
Dacă există în Noul Testament o pagină dedicată în totalitate iubirii în sens creștin (și ea există cu adevărat), i-o datorăm sfântului Paul. Este vorba de "imnul iubirii" (1Cor 13), în care, matematic vorbind, totul este redus la... iubire. Și aceasta, tocmai pentru a nu duce la rezultatul 0 (zero). Numai că o astfel de reducere nu permite refugierea spre o concluzie menită să mulțumească pe toată lumea sau să evite eșecul, ci imprimă dinamism. Identificarea iubirii (caritas, în latină) ca fiind de absolută importanță depășește simplitatea unui elogiu adus vreunei virtuți, fie ea și de prim rang, ca și limitele unui răspuns la nemulțumirile sau insatisfacția celor care nu se regăseau în vreo anumită poziție din Biserică (prezentată câteva versete mai sus de către apostol ca fiind trupul lui Cristos alcătuit din mai multe mădulare).
Interesant este ceea ce trebuie înțeles cu privire la această iubire. Ea nu este ceva adăugat ca sarea în bucate. Nici nu dă, într-un sens sau altul, culoare vieții și activității creștine. Ea este, de la bun început, împreună cu credința - în absența ei, aceasta din urmă sigur că ar fi searbădă -, dând impuls la tot ceea ce este bun, frumos, nobil și chiar eroic. Este de-a lungul vieții numaidecât active (chiar și în sens de contemplație) înflăcărând, îndurând și umplând de curaj. Nu poate fi considerată ca fiind ceva subînțeles de la sine și nici nu poate fi eliminată după bunul plac pe motiv de adiacență conjuncturală. Este pur și simplu sufletul, motorul și motivația în același timp: fără ea se instalează nonsensul sau absurditatea. Cât despre dăinuire, coordonatele iubirii rămân singurele în stare să răzbată dincolo de moarte fără să necesite vreo transformare spectaculoasă.
Toate aceste aspecte sunt ca fațetele unui diamant. Numai că, în sine, iubirea, fie ea și prezentată în toată splendoarea și măreția sa, poate să rămână o piesă de muzeu, dacă nu este concretizată în trăire și activitate. Iată de ce sfântul Paul, acuzând dezastrul ce poate fi provocat de lipsa ei, vorbește la persoana întâi. Nu pentru că ar fi fost înclinat spre lirism, dar pentru că a trăit din plin și a activat mai mult decât oricine altcineva, mișcat tocmai de o astfel de iubire. Și nu titlurile sau poziția sa în Biserică l-au preocupat, ci dăruirea și implicarea totală numai și numai din iubire. Este vorba, în ceea ce-l privește, înainte de toate, despre iubirea pentru Cristos și pentru Biserica sa. Pe de altă parte, fără să încerce vreo personificare, prezintă iubirea ca fiind subiectul activ, cu trimitere la atitudinea față de aproapele.
Or, acesta este sfântul Paul: gânditorul activ care, prin metoda reducerii, știe să identifice acel nucleu din care pornesc ca niște raze toate desfășurările de forțe - în cazul unora poate că nici măcar bănuite - capabile să "răstoarne lumea" pentru a o mântui prin Cristos. Și tocmai prin personalitatea sa complexă rămâne o provocare permanentă în special pentru lumea de astăzi, capabilă să se disperseze "la infinit", dar fără a reveni vreodată (prin metoda reducerii la ceva concret) pentru a-și identifica forța creatoare, sădită și mereu întreținută de ceva cu mult mai mult decât o simplă scânteie divină. Iar dacă însuși Anul Paulin a fost sau nu o astfel de "reducere" sau revenire spre esențial, cu ajutorul marelui apostol, rămâne de văzut în continuare. Căci nimic din ceea ce înseamnă valoare paulină nu poate să fie epuizat și, cu atât mai puțin, abandonat uitării.
Pr. Cristian Chinez