- Anul Sfintei Scripturi - |
Vestire și mărturie
Una dintre obsesiile "legitime" vehiculate cu mult aplomb nu numai pe la noi este aceea de a reduce - dacă s-ar putea - însăși Biblia la un singur cuvânt. Iar ca soluție este sugerat termenul "iubire". Tehnic vorbind, este bine să se propună uneori chiar de la început un cuvânt sau o formulă cheie. Nu numai pentru a facilita lectura. Prinde bine și la expunere. Iar pe această linie Biserica știe să puncteze cu multă înțelepciune asupra esențialului.
O face cel mai bine în liturgie, care poate fi considerată drept poarta deschisă ce ne înlesnește comunicarea directă cu mântuirea în Cristos. Astfel, în chiar inima celebrărilor liturgice, avem enunțat misterul credinței noastre în acești termeni: "Moartea ta o vestim, Doamne, și învierea ta o mărturisim până când vei veni". Din acest punct arhimedic pornesc - cum e și firesc - o serie de întrebări: Să fie vorba de identitate? Angajament? Program de viață?
Oricum, în dezvoltarea acestei idei sunt destui amatori. Căci orice creștin adevărat se consideră - pe bună dreptate - sau măcar se visează, în cele mai nobile euforii spirituale, un fel de vestitor al evangheliei. Problema intervine însă atunci când trebuie luat în serios al doilea cuvânt-cheie: mărturisirea. Iar a mărturisi învierea Domnului nu-i puțin lucru. Din nefericire însă, chiar dacă identitatea noastră de "mărturisitori" ai credinței creștine este întărită cu un sacrament special numit și confirmațiune, de cele mai multe ori - la nivel practic - lucrurile rămân ca mai înainte: aproape nimic. De parcă nu ar fi vorba de o adevărată orânduire cu un anumit scop. Ca să nu mai vorbim despre atâtea motivații și provocări pe care le avem la îndemână. Astfel, printr-o fericită coincidență etimologică, în românește "mărturisitor", "martor", ba chiar și "martir", spun cam același lucru.
Dar de ce oare există diferență și lipsuri în această direcție? Să nu existe un fundament constitutiv bine evidențiat? Ei bine, Biblia ne spune că Isus nu a formulat atât o doctrină proprie, cât s-a prezentat pe sine însuși drept martor (dând mărturie despre Tatăl). L-a trimis pe Duhul Sfânt pentru a-i da mărturie, iar pe proprii discipoli i-a orânduit ca martori. În plus, cei pe care o astfel de mărturie i-a costat viața sunt, tocmai pentru aceasta, martiri. Bunăoară identitatea substanțială a creștinilor, așa cum au înțeles-o foarte bine încă de la bun început, a fost dintotdeauna aceea de martori ai Răstignitului Înviat.
De fapt, vestind noutatea absolută a evenimentului fondator, trebuie și să dai mărturie în favoarea cuiva; căci nu te poți opri la jumătatea drumului. Iată de ce mărturia creștină nu este numai necesară. E și firească. Iar dacă Biblia însăși este ca o poartă deschisă la care nu ai de ce să bați, nu se intră prin ea pentru autoservire. Invită la mărturie.
Pr. Cristian Chinez