Misiunea este prozelitism?
Interviu cu Mons. Petru Mareș
Suntem surprinși adesea să constatăm în jurul nostru o anumită ambiguitate în ceea ce privește misiunea și, mai mult, o confuzie între misiune și prozelitism. Mons. Petru Mareș, director Național al Operelor Misionare Pontificale, clarifică această distincție într-un interviu acordat revistei "Lumina creștinului".
- Conceptul de misiune are o sferă largă de semnificație, de la sensul laic și profan la unul religios. Vă rugăm, pentru început, să ne spuneți ce înseamnă misiune în contextul Bisericii.
Prin misiune înțelegem acea trimitere a apostolilor de către Dumnezeu: "Mergeți în toată lumea și predicați evanghelia la toată făptura" (Mc 16,15). Orice misiune dumnezeiască are un început, o continuitate de-a lungul istoriei și va avea un sfârșit atunci când Mântuitorul va veni. În vestirea a ceea ce Mântuitorul a făcut și a învățat în decursul celor trei ani de activitate publică găsim esențialul, nucleul misiunii, care cuprinde întregul plan al lui Dumnezeu, Vechiul Testament și Noul Testament care nu sunt de fapt decât un singur testament ce este transmis poporului lui Dumnezeu.
- Este întâlnită foarte adesea această confuzie între misiune și prozelitism, considerându-se că a merge în misiune înseamnă a căuta să câștigi adepți pentru propria religie. Ați putea să faceți o distincție între aceste două aspecte?
Fără îndoială, există o deosebire mare între felul în care este practicat prozelitismul și felul în care este continuată misiunea Mântuitorului. În acțiunea de prozelitism intră niște elemente care dovedesc un interes uman în vestire. Sunt unii care primesc cuvântul, sunt unii care îl resping. În acțiunea de prozelitism se ascunde o doză de egoism și de lipsă de orientare pentru că am considera că noi suntem promotorii misiunii. Adevărul este cu totul altul. Dumnezeu vrea mântuirea tuturor oamenilor și de aceea lucrarea misiunii nu este umană, ci divină. Protagonistul misiunii este Duhul Sfânt care lucrează în fiecare suflet: el inspiră și convertește sufletele. Așadar, noi, oamenii, suntem simple instrumente. În predicarea evangheliei pot interveni însă și defecte ce vin din partea noastră umană. Sfântul Paul avertiza: "Unii, ce-i drept, îl predică pe Cristos din invidie sau din duh de ceartă, pe când alții, din bunăvoință. (...) Dar ce importanță are? Numai ca, în orice fel, fie din fățărnicie, fie cu sinceritate, Cristos să fie vestit" (Fil 1,15-18). Cel care ascultă primește în același timp acțiunea internă a Duhului și poate să devină atât de matur încât să ignore defectele vestirii.
- Într-adevăr, Duhul Sfânt este promotorul misiunii, așa cum se afirmă și în decretul Ad gentes. Care este însă rolul care revine omului în această lucrare misionară?
Când este vorba despre misiuni trebuie să ne referim la Mântuitorul care prezintă această imagine: "Secerișul este mare, dar lucrătorii sunt puțini. Rugați-l deci pe Domnul secerișului să trimită lucrători în secerișul său" (Lc 10,2). Rugăciunea este un element esențial în dezvoltarea misiunii. Sfânta Tereza nu a făcut nici o oră de misiologie, dar s-a rugat și a îndeplinit tocmai ceea ce Mântuitorul a spus când a prezentat această misiune a secerișului. Cel care spune rozariul, de pildă, face un act misionar, sau micile mortificații oferite pentru sacrificiul vieții misionarilor (în fiecare an sunt cel puțin 30 de misionari care mor pe câmpul de misiune). Predicarea evangheliei nu poate fi, așadar, un act de prozelitism, cu atât mai mult cu cât ea este însăși rațiunea de a fi a Bisericii. "Vai mie dacă nu vestesc evanghelia" (1Cor 9,16), spunea sfântul Paul. Ne dăm seama astfel că această vestire a lui Cristos, departe de a fi rodul unui interes meschin sau chiar al unei simple inițiative umane, reprezintă o datorie de la care nici un creștin nu se poate sustrage.
A consemnat Minodora Mărtinaș