Vocația la viața consacrată și sacerdotală
Continuăm să redăm din întrebările pe care tinerii le-au adresat Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea în cadrul unei întâlniri cu tinerii din Roma și din diecezele din regiunea Lazio, în Piața "Sf. Petru", în ziua de 6 aprilie 2006.
- Sanctitate, mă numesc Vittorio, sunt din Parohia "San Giovanni Bosco" la Cinecitta, am 20 de ani și studiez la Facultatea de Științe ale Educației la Universitatea din Tor Vergata. În mesajul dv. ne invitați să nu ne fie teamă să răspundem Domnului cu generozitate, mai ales când ne propune să-l urmăm în viața consacrată sau în viața sacerdotală. Ne spuneți să nu ne fie teamă, să ne încredem în el și că nu vom rămâne dezamăgiți. Mulți dintre noi sunt convins că se gândesc să-l urmeze pe Isus pe o cale de consacrare specială, dar nu este întotdeauna ușor de înțeles dacă aceea va fi calea dreaptă. Vreți să ne spuneți cum ați înțeles dv. care vă era vocația? Puteți să ne dați sfaturi pentru a înțelege mai bine dacă Domnul ne cheamă să-l urmăm în viața consacrată sau sacerdotală? Vă mulțumesc.
În ceea ce mă privește, am crescut într-o lume foarte diferită de cea actuală, dar situațiile se aseamănă. Pe de o parte, era încă situația de "creștinătate" în care era normal a merge la biserică și a accepta credința ca revelație a lui Dumnezeu și a încerca să trăiești după revelație; pe de altă parte, era regimul nazist, care afirma cu voce tare: "În noua Germanie nu vor mai fi preoți, nu va mai fi viață consacrată, nu mai avem nevoie de acești oameni; căutați-vă o altă profesie". Dar tocmai auzind aceste voci "puternice", în confruntare cu brutalitatea acelui sistem cu chip inuman, am înțeles că era încă multă nevoie de preoți (...). În plus, două lucruri m-au ajutat pe acest drum: încă de copil, ajutat de părinții mei și de paroh, am descoperit frumusețea liturgiei și am iubit-o din ce în ce mai mult, pentru că simțeam că în ea ne apare frumusețea divină a cunoașterii, a-l cunoaște pe Dumnezeu, Sfânta Scriptură, grație căreia este posibil să ne introducem în această mare aventură a dialogului cu Dumnezeu care este teologia. (...) Firește, nu au lipsit dificultățile. Mă întrebam dacă aveam cu adevărat capacitatea de a trăi pentru toată viața celibatul. Fiind un om de formație teoretică și nu practică, știam și că nu este suficient să iubești teologia pentru a fi un bun preot, ci este și necesitatea de a fi disponibil mereu față de tineri, față de bătrâni, față de bolnavi, față de săraci; necesitatea de a fi simplu cu cei simpli. (...) Revenind la întrebare, mă gândesc că este important să fim atenți la gesturile Domnului pe drumul nostru. El ne vorbește prin evenimente, prin persoane, prin întâlniri: este nevoie să fim atenți la toate acestea. Apoi, al doilea punct, a intra cu adevărat în prietenie cu Isus, într-o relație personală cu el și a nu ști numai de la alții sau din cărți cine este Isus, ci a trăi o relație din ce în ce mai mult aprofundată de prietenie personală cu Isus, în care putem să începem să înțelegem ceea ce ne cere el. Și apoi, atenția față de ceea ce sunt eu, față de posibilitățile mele: pe de o parte, curaj și, pe de alta, umilință și încredere și deschidere, cu ajutorul venit și din partea prietenilor, a autorităților Bisericii și chiar din partea preoților, a familiilor: ce vrea Domnul de la mine? Desigur, aceasta rămâne întotdeauna o mare aventură, dar viața poate reuși numai dacă avem curajul aventurii, încrederea că Domnul nu mă va lăsa niciodată singur, că Domnul mă va însoți, că mă va ajuta.
Traducere de Ovidiu Bișog