- Anul Sfintei Scripturi - |
Biblia, comunitatea și virtualul
Există creștini care caută în Scripturile Sacre soluții miraculoase sau răspunsuri concrete la diferitele probleme din viața proprie, riscând să transforme Sfânta Carte într-un instrument "magic". În altă ordine de idei, este pe cale să se împământenească mitul celui care - având la îndemână mijloacele necesare - poate răspunde la orice provocare, proprie sau din partea altora. Ca în povestioara următoare.
Era odată un cioban care își păștea oile într-un loc singuratic. Deodată, dintr-un nor imens de praf, apare în preajma lui un Jeep Cherokee nou și strălucitor, se oprește și din el coboară un tânăr îmbrăcat în costum Armani, având în picioare pantofi Cerruti, pe nas ochelari Ray Ban, iar la gât o cravată elegantă. Nici una, nici două, i se adresează celui de la turmă: "Ia ascultă, bade! Dacă ghicesc câte oi ai pe această pășune, îmi dai una ca răsplată?" Ciobanul îl observă câteva clipe, privește cu drag spre propria turmă și în final zice cu mult calm: "Hai, să fie!". Tânărul se duce la mașină, își conectează laptopul la celular, intră pe internet, accesează situl NASA, deschide o foaie de calcul... și, puțin după, zice: "Matale, bade, ai exact 786 de oi". "Măi-măi, da deștept mai ești! Atunci, ia-ți una de colo!". Tânărul observă cu grijă oile, ochește una care i se pare mai potrivită, o prinde, o pune în mașină și dă să plece. De data aceasta însă ciobanul este cel care exclamă: "Dacă eu ghicesc ce meserie ai, îmi dai animalul înapoi?" "Sigur, de ce nu?", vine răspunsul. "Ești consultant, unul din ăia care se cred experți în toate". "Exact, dar cum ți-ai dat seama?", întreabă uimit tânărul. "Păi, foarte simplu - argumentează ciobanul - în primul rând pentru că ai apărut fără să aibă nimeni nevoie de tine, mi-ai cerut plată ca să-mi spui ceea ce eu știam deja și nici măcar n-ai habar ce fac eu aici. Iar acum, dă-mi odată câinele ăla înapoi!".
Dincolo de ridicolul situației, analizând lucrurile la rece, cei doi nu au nimic în comun. Poate doar faptul că observă. Aparent amândoi pe lângă. Sau cel puțin unul dintre ei. Într-o comunitate însă lucrurile stau cu totul altfel: componenții știu destul de multe unul despre celălalt și, apoi, fiecare dintre ei este în același timp observator și observat. Există în sociologie - în cadrul teoriilor constructiviste - o teză care sună așa: observatorul observat se observă pe sine însuși ca observator. Ca să nu spunem că este vorba de un control reciproc binefăcător. Iar mai presus de toate, o mărturie; care înseamnă a te expune pe tine însuți, cu toate riscurile de rigoare. Dar tocmai o astfel de "vulnerabilitate" - atât în fața celorlalți, cât și în fața cuvântului Scripturii citit în comun - aduce după sine roade impresionante. Iată de ce, lectio divina nu se practică de unul singur, iar disponibilitatea trebuie să fie totală.
Asemenea Euharistiei, pâinea cuvântului se mănâncă împreună, căci - prin aspectul de comuniune - zidește comunitatea, iar riscul de a instrumentaliza textul sacru în folosul propriu este exclus din start. Și asta pentru că fiecare membru al comunității este în același timp și observator și observat. Cât despre așa-zisele comunități virtuale, "constituite" pe internet, unde fiecare toarnă minciunile pioase pe care le crede de cuviință, fără să-și asume riscul de a se expune prin mărturie vie, să fim siguri că se vor sparge ca baloanele de săpun sau ca înfumurarea tânărului din povestioară. Pe când Biblia rămâne vie tocmai în real.
Pr. Cristian Chinez