- Anul Sfintei Scripturi - |
Puterea Cuvântului
Fragilitatea formelor de exprimare și goana după veșminte noi pentru mesajul creștin pot provoca rupturi și degenerări grave chiar în ceea ce privește esențialul revelației și al actualizării mântuirii. Poate că de la un timp lucrurile au ajuns să capete nuanțe acceptabile pentru unii, aspect de ambient propice pentru alții și culori de complăcere pentru cei mai mulți; dar superficialitatea importului de "tehnologie" în acest domeniu dă pe dinafară excrescențe cu duhori de manifestare patologică. Creștinismul întrupat în istorie a ajuns să fie supus, în zilele noastre, unor presiuni și atacuri mult mai perfide și mai periculoase decât toate tipurile de persecuție înregistrate în cronici.
Dacă un Bossuet putea afirma în timpul său cu referire clară la Cristos: "Tocmai pentru el a gândit Aristotel, tocmai pentru el au mărșăluit legiunile lui Cezar...", astăzi se invocă refuzarea unui triumfalism de fațadă și se exaltă tânguirea (un fel de cântare a prohodului). Nu mai este la modă teologia creștină a istoriei. Respectul pentru dreptul și libertatea oricui de a se exprima ca un egal al tău, deși în practică (poate că în numele unei religii diferite sau al refuzului demnității creștine) ai ca interlocutor nici mai mult nici mai puțin decât un atentator cu acte în regulă, tocmai acest respect, pe care ți-l impui ție și celor ce acceptă regulile jocului, ajunge să dea apă la moară obrăzniciilor și nerușinărilor a fel de fel de anticriști.
Și totuși, filozofiei grecești i-a dat viață și perspectivă doar creștinismul. Utilitate și sens structurilor geopolitice romane le-a dat tocmai evanghelizarea din primele veacuri. Ba chiar și lovitura de grație ce trebuia dată numaidecât păgânismului constă în superioritatea mesajului creștin și în faptul că o astfel de confruntare a fost luată în serios. Mai recent, ne limităm la vreo invocație de tipul rugăciunii universale în care cerem putere de a lupta cu noul păgânism invadator și obraznic. Dar cine mai ia în serios păgânismul și îl vede ca pe un pericol? El nu a murit niciodată. Nu a murit definitiv de vreme ce Cristos nu este încă "totul în toate". Dar revenirea sa în forță se datorează faptului că nu mai este luată în serios confruntarea decisivă. Și asta în numele respectului și a libertății de conștiință. Și astfel, lăsat să-și facă mendrele, păgânismul dă buzna până în inima a ceea ce a mai rămas pe ici pe colo din esențialul vieții și al civilizației creștine.
Înculturarea evangheliei a adus roade incontestabile, dar nu se poate să o iei mereu de la capăt, cu forme noi, de dragul cuiva care se simte stânjenit în rolul de imponent al mesajului de mântuire pentru că s-ar identifica prea mult cu forma civilizatoare europeană. Necesitatea constă - dimpotrivă - în reevanghelizarea culturii care se vrea desacralizată și care bântuie în derivă. Iar spunând cultură, referirea se extinde la tot ceea ce reprezintă modul de a fi, de a trăi, de a se comporta și de a aspira al omului modern, atentator la demnitatea persoanei. Pentru salvarea totală a acestei persoane umane "Cuvântul s-a făcut trup". Iată ancorarea misterului celebrat la Crăciun. Dincolo de romantismul formelor slabe atât de scoase în evidență și ușor manipulabile, esențialul constă tocmai în puterea acestui Cuvânt. În numele acestei forțe divine (de fapt persoană divină în carne umană), tocmai "când sunt slab, atunci sunt puternic" (în sens paulin), iar eroismul mărturiei, fie ea și căzută la datorie, răscolește și chiar răstoarnă lumea. Pentru a o salva.
Pr. Cristian Chinez