- Anul Sfintei Scripturi - |
Biblia și "vorbele de duh"
A căuta răspuns la orice problemă personală răsfoind sau deschizând la întâmplare Sfânta Carte poate părea un lucru minunat. Și aceasta bazându-te pe logica de nezdruncinat a unei întrebări de tipul: "Ce altă carte poate sta alături de Biblie în ceea ce privește înțelepciunea?". Desigur, nici una. O recunosc și mulți necredincioși.
Dar, hai să luăm lucrurile puțin altfel! Ce-ai zice dacă ai găsi multiplicate și expuse pe toate gardurile frânturi dintr-o scrisoare pe care ai trimis-o cuiva personal? Că persoana respectivă își bate joc de tine, că este nedemnă de încrederea și de confidența făcută, că nu merită să mai scrii în viitor și așa mai departe. Desigur, Biblia nu poate fi comparată cu o simplă și oricare scrisoare, fiind de o complexitate indiscutabilă. Dar să nu uităm! Creștinismul este religia cuvântului. În ce sens?
În evanghelii este scrisă și repetată ideea că Isus vorbea și învăța, că anunța vestea cea bună a împărăției lui Dumnezeu. Pe de altă parte, nu s-au păstrat decât puține dintre numeroasele sale învățături. Câte "cuvinte de har" sau "vorbe de duh" s-or fi pierdut? Poate că nici nu are importanță. Accentul nu se pune atât asupra a ceea ce conține cuvântul, cât mai ales asupra Cuvântului întrucât este o zicere, este una cu cel care vorbește, este însuși cel care vorbește. Un cuvânt, fie el și al lui Cristos, considerat în el însuși, fără a-l recunoaște pe cel care "zice" este ceva lipsit de viață, oricâtă înțelepciune ar ascunde. Că în acest sens ar fi vorba de ceva esențial o subliniază însuși Isus atunci când pune față în față expresiile "ați auzit că s-a spus celor din vechime" și "eu însă vă spun". În ce mod "s-a spus" cândva, aproape că nu mai are importanță. Important este că "în cele din urmă Dumnezeu ne-a vorbit prin Fiul său" (cf. Evr 1,2), că el este cel care ne vorbește.
Or, în contact cu cineva - și nu oricine - care îți vorbește, trebuie să iei poziția de ascultare, să-i citești intenția, să sorbi fluxul de viață îndreptat spre tine, să te pierzi și să te regăsești transformat în șuvoiul de Spirit ce te cuprinde.
Cine însă caută răspunsuri la propriile întrebări, chiar și - mai ales - în Biblie, se are de mult pe sine însuși în centrul atenției, el fiind cel care vorbește, cel care pretinde răspuns, cel care revendică inițiativa absolută, ca și cum ar apăsa pe butonul unui automat. Or, așa ceva nu înseamnă nici măcar pseudoreligie. Este vorba de un fel de "tehnică", de teapa vrăjitoriei, în cazul căreia cine a pus mâna pe niște formule cu conținut "magic" devine manipulatorul unor forțe intrinsece după bunul plac.
În contact cu Cuvântul - înțeles cu mult mai presus decât un text, fie el și sacru - dacă ai înțeles cine îți vorbește, cine este cu adevărat "la celălalt capăt", nu ai cum nici să admiri sau să disprețuiești "instrumentul" prin care îți este adresat mesajul, nu ai cum nici să scormonești sau să umbli după "vorbe de duh" care să te ungă la suflet. "Chiar dacă aș străbate o vale întunecată, nu m-aș teme, pentru că tu ești cu mine" (Ps 22,4), spune psalmistul. Importantă este deci această prezență, prezență la începutul rostirii, prezență în cuvânt, prezență în viața celui care ascultă.
Și atunci, cum să mai cauți înțelepciune cu țârâita, de vreme ce ești în șuvoi, cum să mai jinduiești după cine știe ce aspect colateral care ți-a scăpat din vedere, de vreme ce esențialul te împresoară din toate părțile? "Cuvintele de har" și "vorbele de duh" nu sunt, desigur, de disprețuit. A rămâne însă numai la ele sau a te transforma într-un vânător de formule bune de manipulat ar fi o neghiobie.
Pr. Cristian Chinez