Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Actualitatea -

Interviu cu card. Javier Lozano Barragán

Nu este altă cale decât Cristos

Eminența sa card. Javier Lozano Barragán, președintele Consiliului Pontifical pentru Pastorația Operatorilor Sanitari, a vizitat, împreună cu secretarul său, Mons. Antonio Soto, Dieceza de Iași în perioada 20-23 octombrie. În duminica misiunilor a celebrat la Institutul Teologic și a răspuns la întrebările seminariștilor, apoi a participat la Liturghia tinerilor din catedrală. S-a întreținut cu PS Petru Gherghel și cu PS Aurel Percă; a vizitat Spitalul din Barticești, vorbindu-le medicilor și a ținut în ziua de 23 octombrie o relatare la conferința internațională "Îngrijiri la domiciliu - caritate și profesionalism", organizată de Caritas. Înainte de a se îndrepta spre Vatican, Eminența sa a avut amabilitatea să răspundă la câteva întrebări.

- Eminență, sunteți președintele unui important dicaster al Vaticanului: Consiliul Pontifical pentru Pastorația Operatorilor Sanitari. Care sunt obiectivele dicasterului pe care-l conduceți?
Este vorba de un obiectiv triplu: de a orienta, de a promova și de a coordona pastorația sănătății în Biserica Catolică. Acesta este obiectivul care ne face să fim ca o prelungire a Sfântului Părinte. Așadar, de a orienta cu ceea ce spune, de a promova în măsura pe care o spune și de a coordona după normele pe care le dă Sfântul Părinte. Pentru că dicasteriile sunt un fel de ajutor care se face în numele Sfântului Părinte.

- În aceste zile participați la o conferință internațională organizată de Caritas. Sunteți notat în program cu o intervenție care poartă titlul: "Sensul creștin al bolii și al suferinței". Vorbiți-ne puțin despre conținutul conferinței. Au vreun sens boala și suferința?
O religie se măsoară după răspunsul pe care îl poate da durerii, suferinței și morții. În intervenția mea, am reluat ceea ce a scris Ioan Paul al II-lea în Salvifici doloris; eu am făcut o interpretare. Deci nu este o noutate, ci un comentariu la ceea ce, pentru mine, este charta magna a sensului creștin al suferinței, al durerii și al morții - vorbesc de enciclica Salvifici doloris. Dacă este să rezum, papa face distincție între enigmă și mister și spune: durerea, suferința și moartea - cuvintele suferință și durere se folosesc cu un sens aproape egal, deși uneori se face distincție - sunt o enigmă care nu are soluție dacă nu se intră în mister. Iar misterul este acela al întrupării mântuitoare a Domnului, Paștele, adică moartea și învierea Domnului. Dacă nu se pleacă de la această premisă, nu se înțelege nimic. Totul este absurd. Atât de absurd, încât Tertulian spunea: "Credo quia ineptum" (Cred pentru că este ilogic). Însă este vorba de un eveniment istoric, așa s-a întâmplat. Dacă cineva spune: este absurd că aici se găsește o masă, îi spun că totuși masa se află aici și împotriva faptelor nu sunt argumente. Așadar, dacă a fost moartea și învierea lui Cristos, aici se află concret soluția unică. De aceea, unica religie care are valoare este cea care ne dă viața. Celelalte religii nu ne dau viața. Singura este viața din moarte, deși este ceva absurd, dar din punct de vedere istoric așa au stat lucrurile pentru Domnul nostru Isus.

- Rămânem deci în mister...
În intervenția mea accentuez cum misterul suferinței se mută în misterul solidarității. Este un alt lucru. Solidaritate de la Cristos, în trupul mistic, și apoi aici, la noi. Solidaritate în păcat - lucru care este foarte dificil de înțeles. Iar aici se vede păcatul originar. Este foarte dificil de luat ca punct de plecare păcatul originar pentru a ajunge până la Domnul, deoarece ni se revelează că orice om a păcătuit prin primul părinte al nostru și toate aceste nenorociri pe care le avem în lume depind de acest prim păcat. Într-un anumit sens, chiar și de păcatele personale. Și atunci papa subliniază că misterul omului poate fi înțeles doar plecând de la misterul lui Cristos. Misterul lui Cristos este cea mai profundă absurditate reprezentată de moartea lui.

- Ați vorbit în întâlnirea cu seminariștii despre o criză a credinței în lume. Care sunt semnele acestei crize și cum se poate ieși din ea?
Le-am spus seminariștilor că astăzi criza constă în absența valorilor spirituale. Există alte valori: tehnologice, economice, comerciale, valorile iubirii interumane, atâtea valori care și ele sunt bune, dar fără fundament. Dacă aceste valori periferice nu au un fundament, se ajunge la distrugerea tuturor, adică se intră în criză. Și cum se poate ieși din criză? Numai prin adeziunea la valorile care nu sunt entități abstracte. Dar valoare este numai Domnul Isus mort și înviat prin Duhul Sfânt care ne face să ne înălțăm la Tatăl împreună cu Domnul. Nu este nici o altă cale. Aceasta este ceea ce spune Scriptura: "Nu este nici un nume dat sub cer prin care omul să se poată mântui", adică să iasă din criză, "decât numele Domnului Isus". Acesta este singurul nume.

- Sunteți mexican. Mexicul se aseamănă într-o anumită măsură cu România. Ambele țări au trecut prin perioade de persecuție. Ați trăit și Eminența voastră o parte din acea perioadă dificilă. Cum au reușit credincioșii mexicani să treacă prin acea perioadă?
O parte mi-au povestit alții. Eu eram foarte mic ca vârstă, m-am născut în perioada de criză, în anul 1933, tocmai când se ieșea din perioada cea mai dificilă, dar încă era criză. Dumnezeu a păstrat totul prin mijloacele supranaturale, mai ales prin mijlocirea Fecioarei de la Guadalupe, care este inima întregului Mexic, dar mai ales prin credința foarte profundă a laicilor. Preoții erau persecutați și se ascundeau ici-colo pentru a asculta câte o spovadă sau mergeau în alte locuri, pe furiș, pentru a celebra Liturghia. Dacă erau prinși, erau băgați în închisoare. Vă spun și o întâmplare. Părinții mei s-au căsătorit în vremea în care era totul interzis și au fost nevoiți să se căsătorească pe la ora trei noaptea într-o casă. Dacă poliția găsea un preot celebrând Liturghia, era imediat dus la închisoare sau i se dădea o amendă foarte mare. Preotul care i-a căsătorit pe părinții mei le-a spus: "Da, vă căsătoresc, dar mai întâi pregătiți banii de amendă, pentru că, dacă vine poliția, eu nu am de unde să-i dau". Cultul era interzis. În toată țara nu se mai găsea nici o biserică deschisă. În actele de căsătorie, pe care încă le păstrez, se spune: "Fiind închise locurile de cult, X și Y au încheiat Căsătoria canonică în fața Bisericii în acest domiciliu". Chiar și eu am fost botezat în casă pentru că nu era ușor să se meargă în altă parte. Cum s-a ieșit din această situație? Desigur, Dumnezeu păstrează totul. Prin credința poporului lui Dumnezeu. Prin acești preoți care mergeau pe furiș și administrau sacramentele în diferite locuri. Seminariile erau închise aproape în totalitate; unele funcționau în ascuns. Și eu am studiat în case particulare, care erau ascunse...

- Când eram seminarist, am citit cartea Padre Pro, care vorbește de persecuțiile din Mexic.
Da, era un preot iezuit. Un exemplu despre cum era viața preoților în vremea aceea. Era unul care făcea multe lucruri în ciuda persecuției. Dar așa făceau și ceilalți preoți.

- Sunteți pentru prima dată în România. Ce impresie v-au făcut aceste locuri, dieceza, Iașiul, oamenii?
Am văzut foarte puțin. Am sosit la București, unde m-am întâlnit cu arhiepiscopul și am stat cu el câteva ore. Am venit cu avionul până la Iași, unde am mai văzut câte ceva. Am fost la Spitalul din Barticești, de lângă Roman. Dar ploua și nu am putut aprecia bine ceea ce vedeam. Din ceea ce am văzut prin oraș, în deplasările pe care le-am făcut, este ceva care îmi place deosebit: pe unele străzi sunt clădiri masive din vremea regimului comunist, din beton armat, dar deodată se văd clădiri cu specific românesc. Foarte frumoase. Cu privire la oameni, din ceea ce am putut vedea în câteva zile, sunt foarte amabili, cu o anumită bucurie...

- În încheiere, v-aș ruga să rostiți un mesaj pe care îl considerați important pentru cititorii noștri.
Un mesaj ar fi acela pe care l-am spus și seminariștilor, în spiritul fragmentului evanghelic citit în duminica misiunilor: Rugați-vă cu insistență pentru a păstra credința.

- Vă mulțumim, Eminență.

Interviu realizat de pr. Cornel Cadar

* * *

ES Javier Lozano Barragán este originar din Mexic și are 74 de ani (n. 26 ianuarie 1933). A fost sfințit preot la 22 de ani (30 octombrie 1955). Laureat la Universitatea Gregoriană, a fost numit episcop auxiliar al Arhidiecezei de Mexico (5 iunie 1979), apoi episcop al Diecezei de Zacatecas pe care a condus-o timp de 20 de ani (28 octombrie 1984). Ioan Paul al II-lea l-a chemat la Roma pentru a conduce Consiliul Pontifical pentru Pastorația Operatorilor Sanitari (20 august 1996). A primit titlul de arhiepiscop, iar la 21 octombrie 2003 a fost ales cardinal.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat