- Anul Sfintei Scripturi - |
Aplicarea Scripturilor
Pentru mulți scrierile sacre reprezintă, pe bună dreptate, nu numai un refugiu sau o facilitate în a cunoaște minunățiile lucrării de mântuire săvârșite de Dumnezeu în favoarea oamenilor, ci și o sursă inepuizabilă de inspirație practică. Nimic rău în asta, de vreme ce voința lui Dumnezeu prezentă în istoria omenirii (în sensul de adevărată întrupare), nicăieri nu este mai bine ilustrată decât în Sfintele Scripturi: Dumnezeu cu oamenii, Dumnezeu în limbaj omenesc, Dumnezeu în mod uman de comportare, Dumnezeu una cu omul (în persoana Fiului întrupat), Dumnezeu la început, de-a lungul și la capătul celălalt al istoriei.
Probleme pot apărea însă din momentul în care cineva - avându-se în vedere pe sine însuși și deci numaidecât în centrul atenției - caută să folosească frânturi de texte sacre în folosul propriu, fie el și spiritual. Dacă, în loc să se scufunde ca într-un ocean în splendoarea ofertei divine, pierzând orice pretenție sau referire la sine însuși, pentru a ieși impregnat, transformat și având Scriptura ca o a doua natură, încearcă să-și aplice "ceva" - după bunul plac - din sacralitatea Bibliei, va eșua lamentabil.
De ce oare însuși verbul "a aplica", având în compoziția sa cuvântul "plic", sugerează ceva din afară, instrumentalizat și lipit cu forța? Poate pentru că duce cu gândul la plic și la timbru: (l)a (a)plic(a). A umezi un pic Scriptura cu sentimente personale și a o lipi peste o viață ce se sustrage mereu mesajului esențial al acesteia sună mai urât decât orice altă instrumentalizare. Dacă mesajul vieții tale - sau conținutul plicului, pentru cei ce preferă imaginea deja folosită - este de-a dreptul o contramărturie, cum de-ți permiți să arunci praf provenind din sfâșieri scripturistice în ochii proprii și ai "filateliștilor" bine intenționați pe care îi dai gata cu ceea ce ai aplicat deasupra? Această întrebare nu e menită să trezească teamă de Scripturi, ci respect și corectitudine. Dar atunci cum ar fi mai bine de procedat cu Sfânta Carte?
De aplicare nici măcar nu poate fi vorba. Parcă doar prin armată se mai fac un fel de "aplicații" cu simulări de situații și adversari presupuși, pentru a pune în practică ceva care nu face parte din viață și nici nu este numaidecât în favoarea ei. Dar nu este aici locul justificării a fel de fel de proceduri. Referirea este făcută numai pentru a se vedea lipsa de potrivire și a se evita transferul de metodologie. Așadar, nici pomeneală de aplicare și cu atât mai puțin de aplicație în cazul nostru, al celor doritori de viață creștină autentică, impregnată de Scripturi.
Cuvântul cheie ce trebuie avut mereu în vedere când se caută apropierea (și chiar - de ce nu? - suprapunerea) dintre ceea ce reprezintă Biblia și viața proprie este "discernământ". A discerne nu înseamnă doar a deosebi binele de rău printr-un procedeu de separare de tipul cernutului, ci și a cumpăni, a analiza, a pune în ordine și a trage concluziile, dar nu de unul singur. Și asta pentru că înainte de toate trebuie să te abandonezi în prezența lui Dumnezeu ca o carte deschisă. De fapt, cartea vieții tale deschisă, față în față cu Cartea Sfântă și tu pregătit pentru o confruntare "cu cărțile pe față". Nu pentru un schimb reciproc, nici pentru un fel de negociere, ci pentru "a juca" totul pe o singură "carte", căci alta nu mai ai și nici nu vei mai avea vreodată. Unicitatea fiecărei persoane și a vieții sale pământești invită tocmai la astfel de confruntări. Iar rezultatul? E de dorit să fie un fel de armonizare, eliminând mai presus de toate contradicția și chiar neconcordanța.
Pr. Cristian Chinez