Impresii după Sibiu
Interviu cu Mons. Giuseppe Chiaretti, arhiepiscop de Perugia (Italia), membru al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor.
- Care sunt impresiile după întâlnirea de la Sibiu?
Impresia generală e că s-au atins punctele fundamentale, fără ocolișuri. Cred că acest fapt este foarte important, pentru ca să ajungă la noi conștiința punctelor de conflict și frecușuri. Și e necesar acest demers, pentru că uneori putem să avem iluzii și chiar cuvântul "dialog" ne poate sugera ideea unei situații cosmetizate. Situații dificile sunt și au fost amintite de trei personalități de mare angajare, precum cardinalul Kasper, mitropolitul Chiril din partea ortodoxiei și de prof. Huber pentru protestanți. Fiecare dintre ei a vorbit, fără ocolișuri, cu extremă energie, despre contenciosul care există și astăzi.
Este un contencios despre ecleziologie, viziunea despre Biserică, dar nu în privința cristologiei, nu despre Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, om adevărat, lumina noastră. În această privință există o concordanță generală. Există situații delicate în privința modului nostru de a fi Biserică, dar în cele ce ne unesc, trebuie să ne întoarcem la vestirea Domnului Isus și a evangheliei în lumea europeană, unde se vede oboseala când e vorba de credință. Este clar că vestind din nou această lumină unică, pe care vrem să o ducem Europei noastre, vor veni apoi și consecințele practice la nivel operativ.
- Cum poate fi tradusă practic angajarea ecumenică în activitatea pastorală? Ce se poate spune credincioșilor în privința dialogului ecumenic?
Este mult de învățat, cel puțin datorită unei situații obiective: de acum, începem să avem multe persoane care vin în mijlocul nostru din alte contexte culturale, în general, dar și din alte contexte religioase. Cei care vin între noi sunt creștini, dar sunt creștini ortodocși, protestanți, adepți ai altor religii, așadar, purtători de diverse sensibilități. Prin urmare, dialogul ecumenic devine o necesitate, un mod de a trăi credința și trebuie să avem această sensibilitate, să ținem cont de aceste fapte, să căutăm ocazii de întâlnire și sensibilizare mai ales pentru lumea noastră, ca să nu se creeze confuzie. Uneori sunt tensiuni care apar din motive organizatorice, dar aceste tensiuni nu trebuie să ne facă să pierdem din vedere identitatea unei persoane. O persoană, pe lângă faptul că are nevoie să muncească pentru că altfel moare de foame, sau care are nevoie de libertate pentru că în patrie era în robie, este și o persoană cu o sensibilitate religioasă. Așadar, este importantă primirea acestor persoane, dar și dimensiunea lor religioasă. Și aceasta, este o muncă nouă pe care noi trebuie să o îndeplinim.
Radio Vatican (11 septembrie)