Ciprian
Din catehezele papei Benedict al XVI-lea despre sfinții părinți
În seria catehezelor despre marile personalități ale Bisericii, ajungem la un episcop african al secolului al III-lea, sfântul Ciprian, "primul episcop care în Africa a primit coroana martiriului".
Născut la Cartagina într-o familie păgână, după o tinerețe risipitoare, Ciprian s-a convertit la creștinism la vârsta de 35 de ani. El însuși povestește itinerarul său spiritual: "Când încă zăceam ca într-o noapte întunecată", scrie la câteva luni după Botez, "mi s-a părut extrem de dificil și greu să fac ceea ce milostivirea lui Dumnezeu îmi propunea... Eram legat prin prea multe erori de viața mea trecută și nu credeam că mă voi putea elibera, atât de mult îmi urmam viciile și dădeam ocazie dorințelor mele rele... Dar apoi, cu ajutorul apei regeneratoare, a fost spălată mizeria vieții mele de dinainte; o lumină suverană s-a răspândit în inima mea; o a doua naștere mi-a redat o ființă în întregime nouă. În mod miraculos a început atunci să se risipească orice îndoială... Înțelegeam cu claritate că era pământesc ceea ce mai înainte trăiam în mine, în sclavia viciilor trupului, și era în schimb divin și ceresc ceea ce Duhul Sfânt generase de acum în mine" (Către Donatus, 3-4).
Imediat după convertire, Ciprian - nu fără invidie și împotrivire - este ales în slujirea preoțească și ridicat la demnitatea de episcop. În scurta perioadă a episcopatului înfruntă primele două persecuții..., aceea a lui Decius (250) și aceea a lui Valerian (257-258). După persecuția deosebit de crudă a lui Decius, episcopul a trebuit să se angajeze în mod îndârjit pentru a readuce disciplina în comunitatea creștină. Mulți creștini, de fapt, se lepădaseră sau oricum nu avuseseră o atitudine corectă în fața încercării. Erau așa-numiții lapși - adică cei "căzuți" -, care doreau cu ardoare să reintre în comunitate. Dezbaterea privind reprimirea lor a ajuns să-i împartă pe creștinii din Cartagina în laxiști și rigoriști. La aceste dificultăți s-a adăugat și o mare epidemie de ciumă care a răvășit Africa și a ridicat întrebări teologice tulburătoare atât în interiorul comunității cât și în confruntările cu păgânii. Trebuie să amintim, în sfârșit, controversa dintre Ciprian și episcopul Romei, Ștefan, privind validitatea Botezului administrat păgânilor de către creștinii eretici.
În aceste circumstanțe într-adevăr dificile, Ciprian a dovedit adevărate abilități de conducător: a fost sever, dar nu inflexibil cu lapșii, acordându-le posibilitatea iertării după o penitență exemplară; în fața Romei a fost ferm în a apăra tradițiile sănătoase ale Bisericii africane. "Astfel își trăia zilele, relatează acest moment diaconul Ponțiu, când iată că - din ordinul proconsulului - a ajuns pe neașteptate la locuința sa șeful poliției" (Viața, 15,1). În acea zi sfântul episcop a fost arestat și după un scurt interogatoriu a înfruntat plin de curaj martiriul în mijlocul poporului său.
Ciprian a scris numeroase tratate și scrisori, totdeauna legate de ministerul său pastoral. Puțin înclinat spre speculația teologică, scrie mai ales pentru edificarea comunității și pentru comportamentul bun al credincioșilor. De fapt, Biserica este tema care îi este de departe cea mai dragă. Distinge între Biserica vizibilă, ierarhică, și Biserica invizibilă, mistică, însă susține cu tărie că Biserica este una singură, fondată pe Petru. Ciprian a spus-o prin cuvinte clare, "în afara Bisericii nu există mântuire" (Epistola 4,4 și 73,21).
În concluzie, Ciprian se situează la originile acelei rodnice tradiții teologico-spirituale care vede în "inimă" locul privilegiat al rugăciunii. Preaiubiților, să facem să fie a noastră această "inimă în ascultare", despre care ne vorbesc Biblia (cf. 1Rg 3,9) și sfinții părinți: avem atâta nevoie de ea! Doar astfel vom putea să experimentăm pe deplin că Dumnezeu este Tatăl nostru, și că Biserica, mireasa sfântă a lui Cristos, este cu adevărat mama noastră.
Traducere de pr. Paul Butnaru