Origene
Din catehezele papei Benedict al XVI-lea despre sfinții părinți
Origene este una dintre personalitățile marcante pentru toată dezvoltarea gândirii creștine. El preia moștenirea lui Clement Alexandrinul, asupra căruia am meditat, și o relansează într-o manieră atât de înnoită încât imprimă o cotitură ireversibilă dezvoltării gândirii creștine. A fost un adevărat "maestru", și exact așa și-l aminteau cu nostalgie și emoție elevii săi: nu doar un teolog strălucit, ci și un mărturisitor exemplar al doctrinei pe care o transmitea.
Întreaga sa viață a fost pătrunsă de o neîncetată râvnă pentru martiriu. Avea 17 ani când, în cel de-al zecelea an al împăratului Septimius Sever, la Alexandria a izbucnit o persecuție împotriva creștinilor. Clement, învățătorul său, a părăsit orașul, și tatăl lui Origene, Leonida, a fost aruncat în carceră. Fiul său dorea cu ardoare martiriul, însă nu a putut să-și împlinească această dorință. Atunci i-a scris tatălui, îndemnându-l să nu dea înapoi de la suprema mărturisire a credinței. Și când Leonida a fost decapitat, micul Origene a simțit că trebuie să-i urmeze exemplul. După 40 de ani, în timp ce predica la Cezareea, a făcut această mărturisire: "Nu-mi folosește la nimic că am avut un tată martir, dacă nu am o purtare bună și nu fac cinste neamului meu, adică martiriului tatălui meu și mărturiei care l-a făcut ilustru în Cristos" (Hom. Ez. 4,8).
A face teologie însemna pentru Origene în mod fundamental a explica, a înțelege Scriptura; sau am putea spune și că teologia sa este simbioza perfectă între teologie și exegeză. Într-adevăr, specificul doctrinei origeniene pare să constea tocmai în invitația neîncetată la a trece de la literă la duhul Scripturii, pentru a înainta în cunoașterea lui Dumnezeu.
Sfântul Ieronim în Epistola 33 enumeră titlurile a 320 de cărți și 310 predici ale lui Origene. Cu toate acestea cea mai mare parte a acestei opere s-a pierdut, dar chiar și puținul care rămâne face din el autorul cel mai prolific al primelor trei secole creștine.
Nucleul inspirator al acestei opere este, după cum am menționat, "tripla lectură" a Scripturilor făcută de Origene în timpul vieții sale. Cu această expresie voim să ne referim la trei modalități mai importante - care nu se succed între ele, ci se suprapun cel mai adesea - prin care Origene s-a dedicat studiului Scripturilor. Înainte de toate el a citit Biblia cu intenția de a-i stabili cât mai bine textul și de a-i oferi forma cea mai demnă de încredere. Acesta, spre exemplu, este primul pas: a ști cu adevărat ce anume este scris și a ști ce anume voia această scriere în mod intenționat la început (când a fost scrisă) să transmită. A făcut un studiu aprofundat cu acest scop și a redactat o ediție a Bibliei cu șase coloane paralele, de la stânga la dreapta, cu textul ebraic scris cu litere ebraice - el a avut legături și cu rabinii pentru a înțelege bine textul original ebraic al Bibliei -, apoi textul ebraic scris cu caractere grecești și apoi patru traduceri diferite în limba greacă, ce îi permiteau să compare diferitele posibilități de traducere. De aici provine numele de "Hexaplara" ("șase coloane") atribuit acestei deosebit de mari sinopse. Acesta este, așadar, primul punct: a ști cu exactitate ce anume este scris, textul ca atare. În al doilea rând Origene a citit în mod sistematic Biblia prin celebrele sale Comentarii. Ele reproduc cu fidelitate explicațiile pe care maestrul le oferea în timpul școlii, la Alexandria precum și la Cezareea. Origene înaintează aproape verset cu verset, în mod minuțios, amplu și aprofundat, cu observații de natură filologică și doctrinară. El muncește cu mare minuțiozitate pentru a cunoaște bine ce anume voiau să spună autorii sacri.
În sfârșit, chiar mai înainte de a fi sfințit preot, Origene s-a dedicat foarte mult predicării Bibliei, adaptându-se unui auditoriu foarte variat.
Traducere de pr. Paul Butnaru