Precizări cu privire la documentul despre Biserică al Congregației pentru Doctrina Credinței
"Răspunsuri la unele întrebări privind anumite aspecte ale doctrinei despre Biserică": acesta este titlul documentului publicat marți, 10 iulie, de către Congregația pentru Doctrina Credinței. Documentul se compune din două părți și cuprinde răspunsurile la cinci întrebări și, în final, un articol drept comentariu.
Noul document spune că Biserica Catolică este unica în care subzistă "elementele esențiale constitutive" ale Bisericii voite de Cristos.
Primele trei reafirmă că Biserica Catolică "guvernată de succesorul lui Petru și de episcopii în comuniune cu el" este unica ce se identifică în mod deplin cu Biserica instituită de Isus Cristos. Al patrulea și al cincilea răspuns explică în ce măsură Bisericile Ortodoxe din Orient și "comunitățile ecleziale" protestante nu au - cele din urmă mai mult decât primele - "elementele constitutive" esențiale ale Bisericii.
Declarația Congregației pentru Doctrina Credinței a provocat reacții și tulburări în rândul unor creștini necatolici. Acestea au fost redate într-o formă sau alta și în presa din România.
Mai întâi trebuie precizat că e vorba de o declarație care se adresează catolicilor și exprimă ca atare credința lor. De altfel toate Bisericile și comunitățile bisericești își precizează credința lor în diferite documente sau mărturisiri de credință. Documentul vine, așadar, să lămurească, să clarifice și să dea răspuns "interpretărilor eronate care trezesc perplexitate și dubii" în rândul catolicilor.
O lectură atentă a documentului arată că nu se spune nimic nou. Se expune și explică, în rezumat, poziția deja susținută până acum de Biserica Catolică. În principal în această ultimă declarație se reiau afirmațiile precedentului document emis de Congregația pentru Doctrina Credinței cu aceeași finalitate de a aduce clarificări asupra unui punct esențial al învățăturii Bisericii, declarația "Dominus Iesus" din anul 2000, când la cârma Bisericii era papa Ioan Paul al II-lea.
Reacțiile pe care le-a trezit documentul se reduc la două.
În primul rând s-a spus că declarația jignește credința altora.
S-a precizat deja că documentul se adresează catolicilor. Nimeni nu este obligat să creadă ceea ce cred catolicii. Cu siguranță și pentru catolici sunt multe doctrine în celelalte credințe în care nu se regăsesc și cu care nu sunt de acord. Pentru aceasta însă nu se simt jigniți. Suntem chemați să luăm act de acele credințe și să-i respectăm pe oameni indiferent în ceea ce cred.
În al doilea rând s-a subliniat că documentul riscă să îngreuneze dialogul ecumenic.
Ecumenismul nu presupune uniformizare, ci a ne regăsi în diversitate. Înseamnă înainte de toate a ne cunoaște propria credință și apoi pe a celorlalți; a vedea punctele comune, conștienți fiind de diferențe. Documentul expune ceea ce din punctul de vedere catolic ne separă de ceilalți, dar acest lucru nu limitează dialogul, ci, din contra, îl favorizează: orice dialog presupune claritate asupra pozițiilor fiecăruia.
Din gesturile și declarațiile papei Benedict al XVI-lea rezultă că el rămâne un promotor al dialogului ecumenic. Să ne amintim de vizita de anul trecut a papei în Turcia, de întâlnirea cu Chrisostomos al II-lea, arhiepiscop de Noua Iustiniana și al întregului Cipru, care a întreprins în perioada 12-18 iunie o vizită oficială la Vatican, de ultima întâlnire de la Vatican cu delegația ortodoxă, cu ocazia Sfinților Petru și Pavel de anul acesta etc.
Pr. Cornel Cadar