Clement Alexandrinul
Continuăm catehezele papei Benedict al XVI-lea despre Sfinții Părinți și vom trata despre Clement Alexandrinul. El este un mare teolog care s-a născut probabil la Atena pe la jumătatea celui de-al doilea secol. De la Atena a moștenit acel deosebit interes pentru filozofie, care avea să facă din el unul dintre reprezentanții dialogului dintre credință și rațiune în tradiția creștină.
Încă de tânăr a ajuns la Alexandria, "orașul-simbol" al acelei fecunde întâlniri dintre diferitele culturi care a caracterizat perioada elenistică. Numeroase izvoare atestă că a fost hirotonit preot. În timpul persecuției din anii 202-203 a părăsit Alexandria pentru a se refugia la Cezareea, în Capadocia, unde a murit pe la anul 215.
Lucrările cele mai importante care ne-au rămas de la el sunt trei: Protreticul, Pedagogul și Stromata. Chiar dacă nu aceasta pare să fi fost intenția inițială a autorului, este un fapt clar că aceste scrieri formează o adevărată trilogie, destinată să însoțească în mod eficace maturizarea spirituală a creștinului. Protreticul, după cum o spune și numele însuși, este o "exortație" adresată celui care începe și caută drumul credinței. Mai mult încă, Protreticul coincide cu o persoană: Fiul lui Dumnezeu, Isus Cristos. Același Isus Cristos se face apoi Pedagogul, adică "educatorul" acelora care, în virtutea Botezului, au devenit de acum fiii lui Dumnezeu. Același Isus Cristos, în sfârșit, este și Didascalo, adică "Maestrul" care propune învățăturile cele mai profunde. Ele sunt strânse în cea de-a treia lucrare a lui Clement, Stromata, cuvânt grec care înseamnă "tapițerii": este vorba de fapt de o culegere de diferite teme, nestructurată, rod direct al învățăturii obișnuite a lui Clement.
În ansamblu, cateheza clementină însoțește pas cu pas drumul catehumenului și al celui botezat pentru ca, folosind cele două "aripi" ale credinței și ale rațiunii, să ajungă la o profundă cunoaștere a adevărului, care este Isus Cristos, Cuvântul lui Dumnezeu. Credința însăși construiește adevărata filozofie, adică adevărata convertire în drumul ce trebuie urmat în viață. Așadar, adevărata "gnoză" este o creștere a credinței, generată de Isus Cristos în sufletul unit cu el. Clement distinge apoi două trepte în viața creștină. Pe prima se află creștinii care trăiesc credința în mod obișnuit, dar mereu deschiși spre orizonturile sfințeniei. Cea de-a doua treaptă este aceea a "gnosticilor" adică a acelora care trăiesc o viață de perfecțiune spirituală.
Clement reia învățătura conform căreia scopul ultim al omului este acela de a deveni asemănător lui Dumnezeu. Suntem creați după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, dar aceasta este și o provocare, un drum; de fapt scopul vieții, ultima destinație, este într-adevăr aceea de a deveni asemenea lui Dumnezeu. Acest lucru este posibil datorită naturii comune pe care o avem cu el, natură pe care omul a primit-o în momentul creației, în virtutea căreia omul este deja prin sine imagine a lui Dumnezeu.
Două sunt virtuțile care împodobesc într-un chip aparte sufletul "adevăratului gnostic". Prima este libertatea față de pasiuni (apatheia); cealaltă este unirea intimă cu Dumnezeu.
În acest fel Alexandrinul construiește cea de-a doua mare ocazie de dialog dintre mesajul creștin și filozofia greacă. Știm că sfântul Paul în areopagul din Atena, unde s-a născut Clement, făcuse prima încercare de dialog cu filozofia greacă - și în mare parte eșuase -, dar îi spuseseră: "Te vom asculta altă dată". Acum Clement, reia acest dialog, și îl înnobilează în gradul cel mai înalt în tradiția filozofică greacă.
Încheiem însușindu-ne câteva expresii din celebra "rugăciune către Cristos Logosul", prin care Clement încheie Pedagog-ul său. El se roagă astfel: "Dă-ne să trăim în pacea ta, să trecem fără să ne scufundăm prin valurile păcatului, să fim conduși la liniște de Duhul Sfânt și de Înțelepciunea negrăită" (Ped. 3,12,101).
Traducere de pr. Paul Butnaru