Ecoul Crăciunului
Nebunia trecerii în noul an! Mult zgomot, ca manifestare a răului. Unii, adulți și copii, au preferat forma modernă a sărbătorii specifice societăților arhaice, nemailăsând nimic din ritualul străvechi care avea drept scop alungarea spiritelor rele, purificarea, condiție esențială pentru primirea sacrului. Alții, adulți și copii, s-au regăsit în rugăciune ca stare a ființei, "departe de lumea dezlănțuită", pătrunși și curățați de sărbătoarea Nașterii Domnului.
Crăciunul. Sărbătoarea familiei, prilej de adunare, (re)cunoaștere, iubire; exercițiu al toleranței și bucuriei împărtășite. Sărbătoarea copiilor, care au suflete curate, mereu deschise spre revelația divină, spre lucrarea îngerilor, spre darurile vizibile și invizibile ale sfântului Crăciun. Sărbătoarea noastră a tuturor, în măsura în care rămânem copii din perspectiva jocului, a imaginației, a curăției spirituale și trupești, dar mai ales în măsura în care ne dovedim copii ai lui Dumnezeu și îngerii mărturisesc despre noi astfel. Suntem precum copiii atunci când îl primim pe Isus Cristos total, când ne asumăm necondiționat crucea existențială, fără să o retezăm, fără să hrănim răul, fără să devenim, prin cârcoteala noastră, povară nu numai pentru propria noastră înduhovnicire, ci și pentru ceilalți.
Biserica, slujitorii ei, cărțile sfinte ne arată calea. Iubitorul de carte nu este niciodată singur. El se regăsește alături de mulți alții a căror iubire pentru bine, frumos, cunoaștere, înțelepciune, sfințenie, ca forme de manifestare a credinței, îi face plăcuți lui Dumnezeu. Suntem veșnic învățăcei și datorăm, fiecare dintre noi la rândul său, respect învățătorilor noștri. Întâlnirile privilegiate cu cei care contribuie decisiv la desăvârșirea noastră spirituală sunt daruri divine. Dacă învățătura menită să ne împlinească ființa este o povară, atunci crucea acestei vieți va fi o povară și mai grea.
Dorința de îndumnezeire are legătură directă cu spațiul liturgic, care potențează rugăciunea înălțată divinității și adresată oamenilor de cei care au aceeași deschidere nu numai spre Isus, ci și spre pace, iubire, iertare, lumină. În Israel, unde sunt peste un milion de ruși, tot mai mulți evrei sărbătoresc Crăciunul creștin. Ortodocșii au participat la slujba de Crăciun alături de credincioșii catolici. Astfel de fapte dau mărturie, încă o dată, despre unitatea de fapt a Bisericii lui Dumnezeu.
Deși Bisericile creștine îl răstignesc pe Isus aproape în toți anii de două ori, deși noi îl răstignim în fiecare zi la ceasuri personale de nenumărate ori, nașterea Mântuitorului este primită în aceeași zi, cu aceeași inimă plină de colinde. Crăciunul este sărbătoarea marii familii creștine căreia i se oferă prilejul binecuvântat de a intra cu toți membrii ei, odată, în spațiul și timpul sacre ale sărbătorii. Există nevoia oamenilor de rugăciune, dar și nevoia de sărbătoare împărtășită pentru acel bine înalt care se manifestă dincolo de noi înșine, de familia noastră, de cea a fraților întru credință; este vorba de noi ca membri ai familiei universale a luminii, locuitori ai acestei planete, care ne este casă și nouă și divinității care ne veghează.
Prof. Daniela Floareș