Copiii și televizorul
"Copiii și mass-media, o provocare pentru educație" a fost tema celei de a 41-a Zile Mondiale a Comunicațiilor Sociale. Efectele pe care mesajul televiziunilor îl are asupra copiilor este din ce în ce mai mult în atenția psihologilor. Redacția Radio Vatican a stat de vorbă cu Eugenio Lo Gullo, profesor de psihologie la Universitatea "La Sapienza" din Roma.
- Ce influență au imaginile asupra copilului?
Copilul crede că realitatea este ceea ce vede la televizor, dar știm că este o realitate manipulată în scopuri comerciale, o realitate care adesea oferă imagini și mesaje ce nu au nici o legătură cu viața adevărată. Copilul nu înțelege acest lucru și se îndreaptă, în acest fel, spre o lipsă sistematică de sensibilitate. Copilul trece de la desene animate la o imagine în care vede sânge și moarte; nu mai există ideea de familie în mesajele de la televizor, unde se oferă programe, chiar și la ore accesibile copiilor, în care nepoata ia în căsătorie pe soțul surorii și nu se mai înțelege, în cele din urmă, cine este tată și cine este mamă. La televiziune noi vedem imagini ambigue, adesea raportate la o sexualitate ambiguă și la o sexualitate perversă și deci patologică.
- Ce efecte sunt asupra comportamentului copiilor?
Efectele sunt multiple, precum tulburări de identitate: copilul, în cele din urmă, se identifică cu subiectele care par a fi normale, dar nu sunt de fapt normale. Apoi, nu trebuie să uităm că în mesajele televiziunii există un abuz de violență: această violență induce în copil o stare de agresivitate.
- Dar privind la adolescenți, ce se poate spune?
Adolescența reprezintă deja o perioadă de criză, de transformare fizică și psihologică. Dacă "bombardăm" adolescența cu mesaje de acest gen, mă îndoiesc că subiectul, omul de mâine, va reuși să fie un om echilibrat. Îi vor lipsi, cu siguranță, punctele ferme care sunt necesare pentru a-și construi o personalitate armonioasă și întemeiată pe valori, pe virtuți, care se dovedesc fundamentale. Să nu uităm că civilizația noastră s-a dezvoltat și grație regulilor de natură morală și religioasă.
- Ce-ar putea face părinții, familiile?
Mai întâi, le-aș recomanda tuturor părinților să stingă televizorul și să vorbească un pic mai mult cu copiii lor, să se joace cu ei, să revină la acele jocuri minunate care se făceau în trecut și care au rămas valabile, să deseneze împreună cu ei.